پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41357 تعداد نوشته های امروز : 9 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • در رابطه با پرونده محیط زیستی‌ها منتظر نظر دادگاه بمانیم/مسئولان نباید در طرح لایروبی تالاب انزلی اجازه تخریب محیط زیست را بدهند
    22 تیر 1398 - 23:26
    شناسه : 155701
    0

    باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: حجت الاسلام و المسلمین رئیسی درباره آخرین وضعیت پرونده جاسوسان محیط‌زیستی توضیحاتی داد.

    پ
    پ

    آیت الله سیدابراهیم رئیسی - در رابطه با پرونده محیط زیستی‌ها منتظر نظر دادگاه بمانیم/مسئولان نباید در طرح لایروبی تالاب انزلی اجازه تخریب محیط زیست را بدهند -

    حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه در نشست هم اندیشی با فعالان محیط زیستی با تبریک ولادت امام رضا (ع) اظهار کرد: حفظ محیط زیست در سیره و سخنان تمام امامان و ائمه وجود دارد.

    وی در خصوص پرونده جاسوسان محیط‌زیستی گفت: زمانی که رئیس قوه قضائیه شدم این پرونده مطرح بود.

    رئیس قوه قضائیه افزود: در رابطه با پرونده خاص محیط زیستی‌ها که در این جلسه به آن اشاره شد، باید بگویم صحبت کردن در خصوص افرادی که زمانی با آن‌ها آشنا بودیم و در دانشگاه با آن‌ها آشنایی داریم را نباید با موضوع این پرونده تداخل دهیم و اجازه دهیم که دادگاه و قوه قضائیه داروی کند.

    وی گفت: اینکه قسم بخوریم که این افراد بی گناه هستند درست نیست و باید داوری را به دادگاه بسپاریم و اجازه دهیم قاضی تصمیم گیری کند.

    رئیسی تصریح کرد: در این پرونده نکات و ابهاماتی وجود داشت که گروه کارشناسی ساعات بسیاری پرونده را بررسی کرد و باید منتظر باشیم تا دادگاه به پرونده رسیدگی کند.

    رئیس قوه قضائیه بیان کرد: بررسی اسناد با دادگاه است و نمی‌توانیم قسم حضرت عباس بخوریم که این افراد بی گناه هستند.

    رئیسی درباره برنامه طرح لایروبی تالاب انزلی اظهار کرد: شنیده شده برنامه‌هایی قرار است اجرا شود که تالاب انزلی را تخریب می‌کنند؛ مسئولان نباید اجازه این کار را بدهند؛ تالاب انزلی مگر سرمایه کمی برای منطقه و کشور است.

    رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه دلیل تمام تغییرات در محیط زیست زیاده خواهی انسان است، تصریح کرد: امروز بزرگترین تخریب کنندگان محیط زیست مستکبران هستند؛به ویژه آمریکا که با تسهیلات هسته‌ای محیط زیست را تخریب کرده است.

    وی ادامه داد: طبق اخبار رسیده بزرگترین مخربان محیط زیست در عالم مستکبران هستند که مسابقه تسهیلاتی راه انداخته اند و ما به عنوان یک کشور دینی نباید اجازه تخریب محیط زیست را بدهیم.

    رئیسی با بیان اینکه هرگونه تغییر در محیط زیست باید با حفظ فرهنگ منطقه انجام شود، گفت: بافت‌های فرسوده باید نوسازی شوند، اما این کار باید با حفظ فرهنگ هر منطقه باشد.

    رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در شهر مشهد نوسازی بافت‌های فرسوده به گونه‌ای انجام شده است که حرم مطهر امام رضا (ع) در حاشیه قرار گرفته است.

    وی تاکید کرد: در این شهر بلند مرتبه سازی به گونه انجام شده است که گنبد حرم حتی در نماهای نزدیک دیده نمی‌شود، در صورتی که در گذشته گنبد از فاصله‌های دور قابل مشاهده بود.

    رئیسی تصریح کرد: در شهر مشهد مراکز تاریخی زیادی وجود دارد که تاریخ و فرهنگ شهر را می‌سازند؛ ما با ساخت پاساژها مخالف نیستم، اما این ساخت و سازها باید با حفظ فرهنگ و آثار تاریخی باشد.

    رئیسی بیان کرد: امروز چه در اسناد بالادستی و چه در قانون ضرورت توسعه یافتگی احساس می‌شود، اما هرگونه توسعه‌ای فرع بر حفظ محیط زیست است و تاسیس هر کارخانه و پالایشگاهی فرع بر حفظ محیط زیست است.

    رئیس قوه قضائیه گفت: اگر با احداث کارخانه‌ای محیط زیست تخریب شود باید جلوی آن گرفته شود و توسعه یافتگی باید در پرتو حفظ محیط زیست باشد و در این رابطه همه مسئولان و دولت و مردم مسئول هستند.

    رئیسی بیان کرد: یکی از جلوه‌های امربه معروف و نهی از منکر محیط زیست است و باید با تخریب محیط زیست برخورد شود.

    وی افزود: تمام مردم و مسئولان به ویژه محققان آشنا به مسائل محیط زیست و اجتماعی می‌دانند که آب، خاک و هوا سرمایه‌های الهی هستند.

    رئیس قوه قضائیه اظهار کرد: تخریب‌گران محیط زیست کسانی هستند که صاحب قدرت و ثروتند و با استفاده از قدرت و ثروت خود محیط زیست را تخریب می‌کنند.

    وی تصریح کرد: نزولات آسمانی در هر جای دنیا یک برکت محسوب می‌شود، اما ما به دلیل تخریب زیر ساخت‌ها و مسیل رودخانه‌ها و منابع طبیعی و عدم لایروبی رودخانه‌ها نگران افزایش بارش‌ها هستیم.

    رئیسی بیان کرد: امروز وظیفه تمام آحاد و سمن‌ها و مسئولان حفظ محیط زیست است.

    رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه تمام کارها در حوزه محیط زیست باید با نگاه کارشناسی انجام شود گفت: نباید تصرف و تخریب محیط زیست در دست یک اداره و سازمان کوچک باشد و با یک مصوبه مجلس بتوان قانون را تغییر داد.

    وی تاکید کرد: نباید قوانین به سهولت تغییر کند و به گونه‌ای باشد که یک پروژه اقتصادی محیط زیست را نابود کند. اگر استثنایی هم وجود داشته باشد قانون باید به گونه‌ای باشد که یک نفر و یا یک شهردار و یا بخشدار تنها تصمیم گیرنده نباشد، بلکه یک تیم کارشناسی نظر دهد.

    رئیسی افزود: امروز می‌بینیم که یک شهردار یا دهدار با یک مجوز محیط زیست را تخریب کرده است، در صورتی که اجازه صدور چنین مجوزی را نداشته است.

    وی با اشاره به سخنان امام راحل و مقام معظم رهبری بر حفظ محیط زیست گفت: ۳ هزار محیط بان جلوه و نماد محیط بانی هستند و همه وظیفه حفظ محیط زیست را دارند و اگر تخریبی رخ دهد باید پاسخگو باشند.

    رئیس قوه قضائیه بابیان اینکه از تمام محیط بانان که بی نام و نشان کار می‌کنند تشکر می‌کنم، افزود: محیط بانان به گونه‌ای کار می‌کنند که اگر شخصی به درختی آسیب وارد کند مانند این است که به فرزند محیط بانان آسیب زده است.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.