جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اطلاعیه اداره حفاظت محیط‌زیست رودسر در رابطه با حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی
    22 تیر 1398 - 23:36
    شناسه : 155706
    0

    اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر، طی اطلاعیه‌ای از دامداران و کشاورزان خواست جهت پیشگیری و کاهش احتمال تعارض بین انسان و حیوانات وحشی به‌ویژه گوشت‌خواران، دستورالعمل سازمان متبوع را رعایت نمایند.

    پ
    پ

    محیط‌زیست - اطلاعیه اداره حفاظت محیط‌زیست رودسر در رابطه با حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی - رودسر

    با عنایت به گزارش‌های مکرر دامداران و اهالی روستاهای مناطق کوهستانی شهرستان رودسر مبنی بر حمله پلنگ و سایر حیوانات وحشی به احشام، روابط عمومی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر، طی اطلاعیه‌ای از دامداران و کشاورزان خواست جهت پیشگیری و کاهش احتمال تعارض بین انسان و حیوانات وحشی به‌ویژه گوشت‌خواران، طبق دستورالعمل سازمان متبوع موارد ذیل را رعایت نمایند:

    1. بازگرداندن احشام به محل‌های نگهداری آنها قبل از تاریک شدن هوا
    2. پیش بینی امکانات ایمنی لازم و ایجاد حصار، دیوار یا پرچین در محل نگهداری شبانه
    3. عدم رهاسازی دام‌ها در چراگاه‌ها و مناطق جنگلی بدون چوپان و حضور دائمی چوپان به همراه سگ مناسب گله جهت فراری دادن حیات‌وحش
    4. دفن سریع لاشه حیوانات تلف‌شده در اثر بیماری یا سقوط از ارتفاع به‌منظور جلوگیری از جلب‌توجه گوشت‌خواران منطقه
    5. عدم دست‌کاری یا جا به‌جایی دام‌های تلف‌شده توسط حیات‌وحش، زیرا این امر بر اساس عادات غریزی پلنگ منجر به ایراد خسارت مجدد خواهد شد.
    6. در صورت مشاهده مستنداتی از حیات وحش از جمله (پلنگ، گرگ، خرس و …) در مناطق نزدیک روستاها و دامداری‌ها مراتب هر چه سریع‌تر از طریق مقامات محلی (دهیاری‌ها و سمن‌ها) به اداره حفاظت محیط‌زیست جهت اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از وارد شدن خسارت به دامداران گزارش گردد.
    7. یکی از دلایل حضور پلنگ در نزدیکی باغات میوه به‌ویژه فندق شکار گراز می‌باشد. لذا نقش یک میر شکار طبیعی را در کنترل جمعیت گراز به‌طور رایگان ایفا می‌کند.

    7. یکی از دلایل حمله پلنگ و گرگ‌ها به دام‌ها عدم وجود شکار کافی (خوک وحشی، کل و بز، خرگوش و …) می‌باشد. بنابراین لازم است مقامات محلی و اهالی روستاها در حفظ و جلوگیری از شکار بی‌رویه و بدون مجوز حیات‌وحش، همکاری لازم را با اداره حفاظت محیط‌زیست و گروه‌های مردم‌نهاد حامی حیات‌وحش داشته باشند.
    8. درصورت وقوع حمله بلافاصله با اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر 01342624994 یا با شماره سرا سری 1540 تماس حاصل نموده، تا در اسرع وقت نسبت به بازدید و در صورت تأیید حمله پلنگ پرونده خسارت تکمیل و به سازمان متبوع ارسال گردد.
    9. در خصوص نگرانی برخی از اهالی مبنی بر حمله به انسان، یادآور می‌گردد این مورد بسیار نادر بوده و طبق سوابق موجود صرفاً درصورتی‌که پلنگ یا توله‌هایش از ناحیه انسان مورد تهدید یا آزار قرار گیرد این امر محتمل است.
    روابط عمومی اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان رودسر

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.