پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • اعلام جرم علیه مدیران محیط زیست کشور و گیلان و مجری و ناظر طرح بایوجمی در تالاب انزلی
    01 مرداد 1398 - 11:36
    شناسه : 156222
    1

    احیای تالاب با روش زیست پالایی یا همان بایوجمی، برخلاف نام آن یک روش بی‌خطر نیست و استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به همراه کلرید نقره نشان داده که علیرغم ادعای مجری و موافقین، روشی پر خطر و نگران کننده است.

    پ
    پ

    حکم دادگاه - اعلام جرم علیه مدیران محیط زیست کشور و گیلان و مجری و ناظر طرح بایوجمی در تالاب انزلی - اعلام جرم

    دادستان عمومی و انقلاب بندر انزلی از اعلام جرم علیه – عیسی کلانتری( رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور و معاون رئیس جمهور) قربانعلی محمدپور( مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان)  ،فرشید سهیلی (مجری طرح مشهور به بایوجمی در تالاب انزلی) و عبدالرضا کرباسی( ناظر طرح بایوجمی) به اتهام: تخریب محیط زیست، تضییع حقوق بیت المال و نشراکاذیب در خصوص پروژه ای با هدف زیست پالایی تسریع یافته به جهت کاهش عمق لجن و افزایش حجم آبگیری تالاب انزلی مشهور به بایوجمی خبر داد.

    قابل ذکر است احیای تالاب با روش زیست پالایی یا همان بایوجمی، برخلاف نام آن یک روش بی‌خطر نیست و استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم به همراه کلرید نقره نشان داده که علیرغم ادعای مجری و موافقین، روشی پر خطر و نگران کننده است.

    مقالات متعددی در مجلات معتبر علمی دنیا در ارتباط با نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و کلرید نقره و احتمال بروز سرطان و انواع بیماریها منتشر شده است، همچنین نتایج تحقیقات دانشگاهی داخل کشور نیز نشان داده که بین استفاده از نانو ذرات دی اکسید تیتانیوم و بروز انواع بیماریها و سرطان ارتباط معناداری وجود دارد.

    همچنین در مقاله‌ای که سال ٢٠١٩ منتشر شده است، تاثیرات مخرب نانوذرات دی اکسید تیتانیوم بر اسپرم انسان و احتمال بروز اختلال در باروری بررسی و تایید شده است.

    شایان ذکر است در جدیدترین تحقیقات صورت گرفته که توسط انتشارات معتبر Frontiers در ماه مه ٢٠١٩ (کمتر از ٢ ماه قبل) منتشر شده است ١۵ تن از محققان دانشگاه سیدنی در مطالعات خود به این نتیجه رسیده‌اند که مواد افزودنی خوراکی «E171» ( کد خوراکی دی اکسید تیتانیوم) که معمولاً به عنوان عامل سفیدکننده در محصولاتی نظیر آدامس و مایونز استفاده می‌شوند می‌توانند منجر به بیماری التهاب روده و سرطان کلورکتال (راست روده) شوند.

    در این میان عدم شناخت کافی مجریان طرح از محیط تالاب و چرخه‌های جریانات آبی آن و سست بودن دیواره به اصطلاح ایزوله باعث شد تا پس از اولین بارندگی دیواره‌های محدوده پنجاه هکتاری سرخانکل فرو ریخته و هزاران لیتر از این ماده سمی وارد محیط تالاب انزلی شود.

    پناهگاه حیات وحش سرخانکل که یکی از مهمترین بخش‌های تالاب انزلی است، محل اجرای به اصطلاح پایلوت این پروژه بود که با توجه به بررسی‌های انجام شده و نظرات رسمی اساتید معتبر کشور و به استناد دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه، با ورود سیدرحمن سیدزاده دادستان بندرانزلی دستور توقف اجرای آن به صورت موقت صادر و متعاقبا علیه خاطیان اعلام جرم گردید.

    گیل خبر

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.