پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Thursday, 25 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41445 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چهارمین جشنواره جوکول در رشت برگزار می‌شود
    09 مرداد 1398 - 21:35
    شناسه : 156772
    0

    رییس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت از برگزاری چهارمین جشنواره جوکول از شنبه(۱۲ مرداد) در رشت خبر داد.

    پ
    پ

    جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت 4 - چهارمین جشنواره جوکول در رشت برگزار می‌شود - جشنواره جوکول

    «علیرضا حسنی» امروز(چهارشنبه، ۹ مرداد) در نشست خبری چهارمین جشنواره جوکول در رشت گفت: این جشنواره به‌منظور حفظ و احیای سنت‌های محلی، آشنایی با آیین‌های بومی، محلی و افزایش شور و نشاط اجتماعی از شنبه(۱۲ مرداد) به‌مدت چهار روز در پیاده راه فرهنگی رشت برگزار می‌شود.

    رییس سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری رشت با بیان اینکه این جشنواره به مناسبت ایام برداشت محصول برنج برگزار می‌شود، افزود: در این جشنواره محصولات فرآوری شده جوکول، غذاهای محلی گیلان و ادوات سنتی شامل پادنگ و آبدنگ برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

    وی اعلام کرد: اجرای موسیقی محلی، آیین‌های سنتی و عرضه صنایع دستی از دیگر برنامه‌های اجرایی در جریان برگزاری چهارمین جشنواره جوکول در پیاده راه فرهنگی رشت است.

    «محمدحسن عاقل منش» نیز در این جلسه با انتقاد از عدم آشنایی بسیاری از جوانان با جوکول که در گویش گیلکی به معنای برنج نارس است، تصریح کرد: برگزاری این جشنواره موجب احیای خاطرات نسل‌ قدیم و آشنایی نسل امروز با جوکول می‌شود.

    رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر رشت با تعریف جوکول ادامه داد: ۲ هفته مانده به برداشت برنج، کشاورزان بخشی از برنج نارس که «جوکول» نام دارد را برداشت کرده تا با توجه به فواید آن، به‌مصارف غذایی برسانند.

    وی با تاکید بر احیا و ترویج آیین‌های گذشتگان تصریح کرد: بیش از ۶۰ نوع غذای جدید و خلاقانه با جوکول توسط هنرمندان در این جشنواره عرضه می‌شود.

    عاقل منش بر ثبت ملی میراث معنوی استان تاکید کرد و گفت: در تلاشیم تا با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این جشنواره و محصول جوکول را ثبت ملی کنیم.

    وی با بیان اینکه اقتصاد خانواده می‌تواند با برگزاری چنین جشنواره‌هایی شکوفا شود خاطرنشان کرد: متولیان امر باید از هنرمندان و کشاورزان حمایت تا از چنین فرصت‌هایی برای رونق اقتصاد خانواده بهره گیرند.

    در ادامه «رضا حقی» با بیان اینکه جوکول سابقه ۱۰۰ ساله دارد اذعان کرد: در حال حاضر هشت جشنواره جوکول در استان گیلان برگزار می‌شود.

    دبیر چهارمین جشنواره جوکول تاکید کرد: توانستیم محصولات متنوعی از جوکول را با توجه به شهر خلاق خوراک بودن رشت ارائه دهیم.

    در پایان این نشست از پوستر جشنواره جوکول رونمایی شد.

    گفتنی است، جوکول اصلاحی گیلکی از دو کلمه جو به معنای برنج و کول به معنای نارس است؛ به خوشه نارس برنج که رنگ آن متمایل به زرد است، جوکول گفته می‌شود که نوید رسیدن فصل برداشت و دسترنج چند ماه کار و تلاش بی‌وقفه را به کشاورز می‌دهد.

    جوکول نوبرانه برنج است و هرچه تازه‌تر باشد، نرم‌تر و خوش طعم‌تر است و هر چه بیشتر بماند، سفت و خشک‌تر می‌شود، نوع برنج نیز در تردی و خوش طعمی جوکول نقش دارد، برنج‌های مرغوب از نوع صدری جوکول‌های نرم و خوشمزه و برنج‌های نامرغوب از نوع چنپا، جوکول سفت و سخت می‌دهند، برای این که جوکول سفت شده، نرم شود، کمی آب روی آن می‌پاشند و با پارچه‌ای روی آن را می‌پوشانند که بعد از ساعتی نرم و قابل خوردن می‌شود.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.