پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سفری به ناشناخته‌های جنوب ایران
    13 مرداد 1398 - 18:13
    شناسه : 156925
    0

    برای بسیاری از افراد جزیره‌ی کیش تداعی کننده‌ی جنوب ایران است، اما جنوب به کیش ختم نمی‌شود. جنوب ایران مملو از مکان‌هایی است که شاید هنوز تا حدود زیادی ناشناخته باشند. با این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط همراه باشید تا با هم سفری به ناشناخته‎های جنوب ایران داشته باشیم. از جمله مهم‌ترین و زیباترین […]

    پ
    پ

    سفری به ناشناخته‌های جنوب ایران 1 - سفری به ناشناخته‌های جنوب ایران - بلیط هواپیما

    برای بسیاری از افراد جزیره‌ی کیش تداعی کننده‌ی جنوب ایران است، اما جنوب به کیش ختم نمی‌شود. جنوب ایران مملو از مکان‌هایی است که شاید هنوز تا حدود زیادی ناشناخته باشند. با این مطلب از وبلاگ مِستر بلیط همراه باشید تا با هم سفری به ناشناخته‎های جنوب ایران داشته باشیم. از جمله مهم‌ترین و زیباترین این مناطق می‌توان به بندرعباس و جزیره‌ی قشم اشاره کرد.

    بندرعباس

    بندرعباس با نام پیشین بندر گمبرون، به عنوان مرکز استان هرمزگان شناخته می‌شود. داستان تغییر نام شهر به سال ۱۶۲۲ میلادی بازمی‌گردد، زمانی که سپاهیان شاه عباس توانستند پرتغالی‌ها را در جنوب ایران و در همان بندر گمبرون شکست دهند و به افتخار این پیروزی نام شهر به بندرعباس تغییر یافت. بندرعباس از شمال به ارتفاعات و از جنوب به دریا منتهی می‌گردد. نزدیک‌ترین شهر به بندرعباس، شهر قشم محسوب می‌شود که در فاصله‌ی ۲۸ کیلومتری این شهر قرار دارد. آب و هوای بندرعباس گرم و مرطوب است.

    قسمت مهمی از سفر را آشنایی با فرهنگ‌های مختلف تشکیل می‌دهد، فرهنگ‌هایی که از جنوب تا شمال یک منطقه می‌توانند تا حد زیادی متفاوت باشند چه برسد به جنوب تا شمال یک کشور. بندری‌ها بسیار پای بند رسوم و سنن خویش هستند. از مهم‌ترین مواردی که در این شهر به عنوان سنت انجام می‌شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

    • روز دمور: روز دمور به روزی گفته می‌شود که خانواده‌ها به همراه کودکان به باغ‌های نزدیک شهر رفته و ضمن صرف نهار به کمک طنابی که چیلک نام دارد تابی درست می‌کنند.
    • روز نوروزی مرده‌ها: این رسم بیشتر در گذشته رواج داشته، مردم بندرعباس یک هفته قبل از عید نوروز سفره ای در خانه‌ی خود و یا در منزل همسایگان پهن می‌کردند. این سفره اساساً به منظور یادبود اموات انداخته می‌شده است.
    • حنابندان: مربوط به مراسم عروسی است. در حنابندان زنان بندرعباسی دستشان را با ظرف حنایی که در مجلس وجود دارد رنگ می‌کنند.
    • زار: در این مراسم همراه با موسیقی زار به بیرون کردن مرض از جسم فرد بیمار اقدام می‌کنند.

    بخش دیگری از سفر که شاید برای بسیاری از افراد اولویت مهمی باشد بازدید از اماکن دیدنی است. بندرعباس با جاذبه‌های گردشگری فراوانی احاطه شده که متأسفانه بسیاری از آن‌ها زیاد شناخته شده نیستند.

    عمارت کلاه فرنگی

    عمارت کلاه فرنگی با بیش از ۳۰۰ سال قدمت در حقیقت قدیمی‌ترین بنای تاریخی بندرعباس است. این بنا که توسط هلندی‌ها ساخته شده در کنار اسکله‌ی قدیم بندرعباس واقع شده است.

    معبد هندوها

    این معبد یادگار حضور هندوها در بندرعباس است. هندوهایی که در زمان قاجاریه در بندرعباس حضور داشتند برای عبادت خود محل مشخصی را ساختند که از معماری بسیار زیبا و منحصر بفردی برخوردار است.

    مسجد جامع بندرعباس

    مسجد جامع دلگشا و همان مسجد جامع بندرعباس، عمری ۲۶۴ ساله دارد و توسط حاج زین العابدین ابوالقاسم اوزی ساخته شده است. این مسجد رو به دریا، دارای دو طبقه، یک مناره، صحن و ۱۲ ستون است.

    بادگیر منبر گپ

    این بادگیر مربوط به دوره‌ی قاجار است و در مرکز شهر قرار دارد.

    مجموعه‌ی آب انبارهای موزه

    مجموعه‌ی آب انبارهای موزه شامل شش آب انبار است و مربوط به دوران صفویه می‌باشد. در گذشته این آب انبارها به عنوان منابع آب شیرین مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

    موزه‌ی مردم شناسی خلیج فارس

    این موزه به عنوان بزرگ‌ترین موزه‌ی استان هرمزگان است که علاوه بر اشیای تاریخی، بخش‌هایی از فرهنگ و سنت مردم استان را در برمی‌گیرد. همینطور بخشی از وقایع تاریخی، بازار سنتی و شیوه‌ی صیادی در این موزه شبیه سازی شده اند.

    بندرعباس از جاذبه‌های طبیعی فراوانی نیز برخوردار است. کوه گنو، چشمه‌های آب گرم، سیخوران، جنگل‌های کوهشاه، منطقه‌ی بخوان و غار سرخاء از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی بندرعباس به شمار می‌روند.

    همانطور که ذکر شد بندرعباس دارای آب و هوای گرم و مرطوب است. برای علاقه مندانی که مایل به سفر به این شهر دیدنی و دلخواه هستند، می‌توان گفت بهترین زمان نیمه‌ی آبان ماه تا نیمه‌ی فروردین ماه باشد. سفر به بندرعباس از طریق قطار، اتوبوس و هواپیما از تمامی نقاط ایران میسر است. اما شاید قطار و هواپیما گزینه‌های بهتری محسوب شوند. بلیط قطار تهران-بندرعباس همواره به عنوان یکی از پرتقاضاترین‌ها به حساب می‌آید و شرکت‌های حمل و نقل ریلی برای این مسیر از قطارهای پیشرفته و لوکس استفاده می‌کنند. در مِستر بلیط که سامانه ای معتبر در زمینه‌ی فروش بلیط قطار، هواپیما و اتوبوس است، می‌توانید با یک بار جستجو بلیط هواپیما و بلیط قطار بندرعباس را با ارزان‌ترین قیمت خریداری نمایید.

    جزیره‌ی قشم

    قشم در واقع بزرگ‌ترین جزیره در ایران و همینطور در خلیج فارس است. این جزیره در تنگه‌ی هرمز واقع شده و یکی از مقاصد محبوب گردشگران به شمار می‌رود. قشم از شمال به بندرعباس و قسمتی از شهرستان بندر لنگه، از شمال شرقی به جزیره‌ی هرمز، از شرق به جزیره‌ی لارک و از جنوب به جزیره‌ی هنگام منتهی می‌شود. شهرستان قشم از سه شهر، قشم، سوزا و درگهان تشکیل شده است.

    در میان تمامی شهرهای شهرستان قشم، شهر قشم به دلیل موقعیت مهم استراتژیکی که داراست بسیار مورد اهمیت است. این شهر همینطور به عنوان عمده ترین سکونت‌گاه جزیره به شمار می‌رود. جزیره‌ی قشم با جزایر بسیار زیبایی احاطه شده، هنگام، هرمز و لارک به همراه جزایر ناز، جزیره‌های اطراف قشم را شکل می‌دهند و هر کدام از زیبایی‌های منحصر بفردی برخوردار هستند.

    علیرغم اینکه جزیره‌ی قشم در طول سالیان اخیر به عنوان یکی از مقاصد پرطرفدار شناخته شده، ولی بسیاری از افرادی که به این جزیره سفر می‌کنند با تمامی جاذبه‌های گردشگری آن آشنا نیستند. بنابراین در ادامه به مهم‌ترین جذابیت‌های این جزیره‌ی زیبا از منظر گردشگری می‌پردازیم.

    سفری به ناشناخته‌های جنوب ایران 2 - سفری به ناشناخته‌های جنوب ایران - بلیط هواپیما

    ژئوپارک قشم

    پردیس زمین شناسی (ژئوپارک) قشم به عنوان اولین ژئوپارک در خاورمیانه است که منطقه‌ی بسیار وسیعی شامل دشت‌ها، دره‌ها، کوه‌ها و سواحلی که هر کدام از خصوصیات بسیار منحصر بفردی برخوردار هستند را در برمی‌گیرد. پدیده‌های زمین شناسی نادری که در ژئوپارک قشم وجود دارند از زیبایی خاصی بهره مند هستند. از مهم‌ترین سایت‌های ژئوپارک قشم می‌توان به جنگل حرا، غارهای نمک، دره‌ی چاهکوه، دره‌ی تندیس‌ها و دره‌ی ستارگان اشاره کرد.

    دره‌ی چاهکوه

    تنگه‌ی چاهکوه و یا همان دره‌ی چاهکوه، به عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های طبیعی جزیره‌ی قشم و یکی از سایت‌های ژئوپارک قشم به شمار می‌رود. چاهکوه در واقع دره ای به عمق ۱۰۰ متر است و فرسایش سنگ‌های رسوبی را نمایش می‌دهد. چاهکوه در ابتدا عریض است و دارای دیوارهای بلند، اما رفته رفته از عرض آن کم شده، در حالیکه دیوارها همچنان بلند هستند. چاهکوه دره ای است پوشیده با احجام و تندیس‌ها و تعداد زیادی حفره و کاسه بر بدنه‌ی عمومی آن. جالب است بدانید در نقاطی از دره فاصله‌ی دو دیوار از یکدیگر به نهایتاً نیم متر می‌رسد.

    جنگل حرا

    شاید اسم جنگل‌های حرا زیاد به گوشمان خورده باشد، اما جنگل حرا دقیقاً چیست؟ حرّا گیاهی است کاملاً بی نیاز به آب شیرین. سواحل جنوبی ایران که از مناطق خشک و دریایی با آب شور تشکیل شده اند توسط گیاه حرا پوشیده شده اند. درختان حرا در قسمت‌های کم عمق خورخوران کنار و تپه‌های جزیره مانندی که هنگام پایین رفتن آب از دریا بیرون می‌مانند واقع شده است. جنگل حرا به هنگام بالا آمدن آب دریا، به حالت شناور باقی می‌ماند.

    دره‌ی ستارگان

    در روستای برکه خلف که در فاصله‌ی ۵ کیلومتری ساحل جنوبی جزیره قرار دارد، یکی از کم نظیرترین پدیده‌های زمین شناسی واقع شده که روستاییان آن‌را استاله کفته می‌نامند. استاله کفته که به دره‌ی ستارگان معروف شده، در حقیقت یک منطقه‌ی فرسایش یافته توسط آب‌های سطحی، رگبارهای فصلی و تندبادها است. روستاییان معتقدند این منطقه محل رفت و آمد ارواح و اجنه است، شاید دلیل این موضوع شکل خاص دره و وجود انواع حجم‌ها در آن است که به هنگام وزش باد صداهای عجیبی تولید می‌کند.

    گنبد نمکی نمکدان

    کوه نمکی و یا همان گنبد نمکدان در جنوب غربی جزیره‌ی قشم قرار دارد. ارتفاع این کوه که از انباشته شدن صخره‌های آذرین با رسوبات شکل گرفته به ۳۹۷ متر می‌رسد. این کوه به خودی خود به عنوان یک اثر دیدنی به شمار می‌رود.

    قلعه‌ی پرتغالی‌ها

    پرتغالی‌ها در گذشته حضور پررنگی در مناطق جنوبی ایران داشته اند، به همین دلیل در برخی از شهرهای جنوبی شاهد حضور بقایایی از دژهایی که ساخته بودند هستیم. دژ پرتغالی‌ها در قشم در حقیقت وظیفه‌ی پشتیبانی از قلعه‌ی هرمز را به عهده داشته است.

    غار خربس

    یکی از دیدنی‌ترین نقاط در جزیره‌ی قشم، غار خربس است. این غار که در جاده‌ی قشم به روستای خربس واقع شده پدیده‌های بسیار زیبایی را در دل خود جای داده است.

    قشم نیز همانند بندرعباس از آب و هوایی گرم و مرطوب برخوردار است، بنابراین دلپذیرترین آب و هوا در این جزیره را از اواسط آبان ماه تا اواخر فروردین ماه شاهد هستیم. طبیعتاً بهترین زمان سفر به قشم نیز همین مدت زمان تلقی می‌شود. تنها راه سفر مستقیم به قشم، هواپیما محسوب می‌شود. قیمت بلیط هواپیما قشم در زمان‌های مختلف سال تا حدودی متغیر است. در مستر بلیط در کمترین زمان ممکن می‌توانید لیست کاملی از بهترین و ارزان‌ترین پروازهای قشم را یافته و با گذراندن مراحلی بسیار آسان و سریع، بلیط هواپیما قشم خود را خریداری نمایید.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.