×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

کودک رحم نوزاد - مادر مخفی‌ام / رحم اجاره‌ای هم دارم؛ ۲۵ میلیون تومان! - اجاره رحم

یک زن فروشنده تخمک که روزها رحم خود را اجاره داده است می‌گوید: سخت است ولی از نظر عقلی این را برای خودم جا انداخته‌ام که این بچه مال من نیست و به جای دیگری تعلق دارد به همین دلیل به کودکم وابسته نمی‌شوم.

پزشکان می‌گویند روش اهدای تخمک زمانی به کار می‌رود که ناباروری با تجویز دارو یا روش‌های پیشرفته درمان ناباروری، درمان نمی‌شود. سن بالا، یائسگی زودرس و اختلالات دیگر که باعث می‌شود زن تخمک برای لقاح را نداشته باشد، دلایل اصلی چنین مشکلاتی هستند. در این حالت اهدای تخمک برای درمان این دسته از زنان پیشنهاد می‌شود. در این روش در محیط آزمایشگاه تخمک اهدایی توسط اسپرم‌های مرد که همسر گیرنده تخمک است، لقاح یافته و جنین حاصله از این لقاح به رحم زن نابارور منتقل می‌شود.

اهدای تخمک هم می‌تواند مانند اهدای عضو یک کار انسانی تلقی شود که برای کمک به فردی دیگر برای باردار شدن انجام می‌شود اما این روزها کمتر پیدا می‌شوند کسانی که فقط به قصد کمک کردن، تخمک اهدا کنند. برخی زنان با دریافت مبالغی حاضر به فروش تخمک می‌شوند که پزشکان در این زمینه نیز تاکید می‌کنند نباید تعداد دفعات فروش تخمک به اندازه‌ای باشد که به سلامت اهداکننده لطمه وارد کند.

هر اهدا کننده بیشتر از ۴ یا ۵ بار نباید این کار را انجام دهد چون داروهایی که برای این کار مصرف می‌کند، می‌تواند در طولانی مدت سرطان‌زا باشد. فرد اهداکننده باید حدود ۱۲ روز داروی هورمونی با دوز بالا مصرف کند. این فرد برای پول شاید حاضر به این کار برای چندین بار باشد ولی ما به عنوان درمانگر باید این آگاهی را به آنها بدهیم که این اقدام در دراز مدت سرطان‌زا است و نباید چندین بار تکرار شود.

گاهی اوقات برخی زنان وقتی یک مرکز درمانی به دلیل اینکه این زن چند بار اهدای تخمک انجام داده‌، قبول نمی‌کند از او تخمک بگیرد به مراکز دیگری مراجعه می‌کنند و چون سامانه مشخصی وجود ندارد، آن مرکز او را می‌پذیرد.

متاسفانه اکنون این کار برای خیلی از زنان راهکاری برای کسب درآمد شده است که می‌تواند در طولانی مدت خطرناک باشد و باید جلوی آن گرفته شود.

به هرحال اهداکنندگان در صورت موفقیت آمیز بودن عمل، مادرهایی می‌شوند که مخفی می‌مانند هم از دید جامعه و هم از دید کودکانی که در دامن مادرانی دیگر بزرگ می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با یک اهداکننده تخمک به گفتگو نشسته‌ایم که در ادامه می‌آید:

مشخصات خودتان را بگویید و اینکه تاکنون چند بار اهداکننده تخمک بوده‌اید؟

۳۰ساله، متاهل و دارای یک فرزند پسر هستم. ۲ بار تا کنون اهدای تخمک انجام داده‌ام و اکنون با روش رحم اجاره‌ای حدود ۳ ماه است که باردار هستم.

چگونه با روش اهدای تخمک برای اولین بار آشنا شدید؟

برای اولین بار از طریق آگهی روزنامه با روش اهدای تخمک آشنا شدم. در این آگهی نوشته شده بود، کسب درآمد برای خانم‌های خانه‌دار … وقتی تماس گرفتم متوجه شدم این کار در رابطه با اهدای تخمک است. در واقع فرد آگهی دهنده دلال و واسطه بین زن اهداکننده و بیمارستان یا مطبی که این کار را انجام می‌داد بود. من یکبار از طریق این واسطه و بار دوم بدون واسطه این کار را انجام دادم.

این کار را با چه هدفی انجام دادید؛ صرفا برای کسب درآمد؟

اهدای تخمک را صرفا برای جنبه مادی آن انجام دادم که بار اول که واسطه داشتم حدود یک میلیون تومان و برای بار دوم که بدون واسطه بود، حدود دو ونیم میلیون تومان دریافت کردم. ولی اکنون که به روش رحم اجاره‌ای باردار هستم جنبه معنوی این کار هم برایم اهمیت داشت چون با این کار خانواده‌ای دیگر را شاد می‌کنم و دعای آنها پشت سرم هست.

اهدای تخمک چه مراحلی داشت؟

اول آزمایش دادم. آزمایش قند و چربی و… بعد هم سونوگرافی‌هایی که مطمئن شوند، سالم هستم. شروع کردم به خوردن قرص‌های ضدبارداری. چون باید ریتم بدنم با بدن گیرنده تنظیم می‌شد. یعنی هر دو (اهداکننده و گیرنده) قرص ضدبارداری می‌خورند تا بدنشان با هم هماهنگ شود. بعد اهداکننده باید آمپول‌ها را شروع کند. گیرنده هم پروژسترون باید مصرف کند تا ۲۰ روز. ۳، ۴ روز بعد هم برای انتقال می‌روند. البته گیرنده باید تا یک ماه بعد پروژسترون‌ها را مصرف کند تا احتمال موفقیتش بیشتر شود.

اینکه گیرنده تخمک شما چه کسی باشد، برای شما اهمیتی دارد؟

من اصلا آنها را نمی‌شناختم و برایم اهمیتی نداشتم. ولی برای گیرنده مهم است که اهداکننده را ببینند. بیشتر مشخصات ظاهری زن اهدا کننده مثل رنگ پوست، رنگ چشم و …برای آنها اهمیت دارد. بعضی به عکس اکتفا می‌کنند و بعضی ملاقات حضوری می گذارند.

در کل چه احساسی از این کار داشتی؟

اگر افراد بتوانند بدون واسطه به بیمارستان‌ها مراجعه کنند و این کار را بکنند، خیلی خوب است؛ هم برای اهداکننده (از نظر مادی) و هم برای گیرنده که می‌تواند زندگی‌اش را نجات دهد. حتی اکنون که به روش رحم اجاره‌ای باردار هستم وقتی می‌بینم چقدر گیرندگان نگران این بچه هستند و مدام سلامتی من و بچه را چک می‌کنند، احساس می‌کنم این کار می‌تواند دل این خانواده را شاد کند و بسیار خوشحال می‌شوم. حس می‌کنم این کار هم برای من (از نظر مادی) و هم برای آنها خوب بوده‌ است.

درصورت موفقیت‌آمیز بودن دوست داشتی بچه را بعد از تولد ببینی؟

دلم می‌خواست ولی عقلم نمی‌گذاشت. می‌ترسیدم با دیدنش دلم تکانی بخورد یا روزی بفهمد من در واقع یک جورهایی مادر اصلی‌اش بودم و زندگی‌اش بهم بریز‌د.

برای رحم اجاره ای چه مبلغی دریافت کرده‌اید؟

حدود ۲۵ میلیون تومان اول پرداخت می‌کنند و حدود ۴۰۰ هزار تومان به صورت ماهیانه پرداخت می‌شود.

حس مادری به فرزندی که در شکم دارید، پیدا نمی‌کنید؟

طبیعتا سخت است ولی من از نظر عقلی این را برای خودم جا انداخته‌ام که این بچه مال من نیست و به جای دیگری تعلق دارد به همین دلیل به کودکم وابسته نمی‌شوم.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.