جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • از گیلان فروشی تا دردهای ناتمام فوتبال + فیلم
    15 شهریور 1398 - 20:54
    شناسه : 158682
    0

    نشست هم اندیشی «آسیب شناسی زیرساخت های اجتماعی فوتبال گیلان» از سوی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی استان گیلان برگزار شد.

    پ
    پ

     

    پونه نیکوی، مدیر اجرایی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی گیلان در این نشست، «گیلان فروشی» را یکی از دلایل افزایش غیر بومی ها در گیلان و کاهش هواداران تیم ها دانست و گفت: گیلان فروشی فقط به فوتبال گیلان ضربه وارد نمی کند، بلکه همه عرصه ها را درگیر خواهد کرد.

    رحمان قاسمی، گزارشگر ورزشی شبکه باران نیز، با تاکید بر لزوم تلطیف وضعیت روی سکوهای ورزشگاه ها، اظهار کرد: اگر از آسیب های فرهنگی و اجتماعی ورزشگاه ها جلوگیری کنیم مجوز ورود بانوان به ورزشگاه ها نیز صادر خواهد شد.

    وی تیم های سپیدرود، ملوان و داماش را نمایندگان گیلان در لیگ فوتبال کشور دانست و عنوان کرد: هواداران جایگاه حائز اهمیتی در ورزش دارند و لذا باید بر روی هواداران سرمایه گذاری کنیم.

    زیرساخت های اجتماعی فوتبال گیلان 4 - از گیلان فروشی تا دردهای ناتمام فوتبال + فیلم - با مردم

    تیم های رشت باید در استادیوم عضدی بازی کنند

    شهرام شاهین ، نماینده پایگاه خبری ملوان کلاب نیز، با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون دربی ها به ویژه دربی دو تیم گیلانی ملوان و سپیدرود، اظهار کرد: در همه جای دنیا دیدارهای دربی چنین خاصیتی دارند و نمی توان از رفتارهای نامناسب هواداران جلوگیری کرد.

    وی با بیان اینکه استادیوم انزلی به بهانه بازسازی تخریب شده است، افزود: طی دو سال گذشته نه تنها روند ساخت این استادیوم سرعت نگرفته، بلکه بیشتر بخش های آن نیز از بین رفته است، در حالی که بسیاری از شهرها به ویژه استان های شمالی در یک فرایند سه ماهه استادیوم های خودشان را تکمیل کردند.

    نماینده ملوان کلاب، هواداران تیم های رشت و انزلی را اغلب جوان و احساسی دانست و گفت: در دربی رشت و انزلی فشار بازی بسیار بالاست و کوچک ترین حرکتی از هواداران تیم رقیب عکس العمل شدیدی را به دنبال دارد.

    شاهین، حواشی دربی سال گذشته رشت و انزلی را بی سابقه دانست و یادآور شد: از دوران کودکی به استادیوم می روم و تاکنون همه بازی های رشت و انزلی را تماشا کرده ام. متاسفانه به واسطه استادیوم تخریب شده هواداران با فاصله بسیار کمی از هم نشسته اند و همین مسئله حساسیت ها و درگیری ها را تشدید می کند.

    وی یکی از مشکلات فوتبال گیلان را ضعف زیرساخت ها دانست و عنوان کرد: فضای کثیف و نامناسب استادیوم هوادار را عصبی می کند و به واسطه فشار خود دربی این عصبانیت تبدیل به عصیان و خشونت می شود لذا فضای نامناسب استادیوم ها تاثیر مستقیم بر رفتار هواداران دارد.

    نماینده ملوان کلاب، با بیان اینکه باید هواداران مطالبه گر داشته باشیم، ادامه داد: فاصله گرفتن هواداران از تیم جا را برای افرادی باز می کند که هیچگونه شناختی از فوتبال گیلان ندارند و لذا تصمیمات چنین افرادی تیم را ضعیف می کند، اما مطالبه گری هواداران مسئولان باشگاه و تیم را وادار به پاسخگویی می کند.

    وی با اشاره به دلایل کم شدن هواداران در استادیوم ها، اظهار کرد: بسیاری از جوانانی که پای ثابت استادیوم بودند به واسطه بیکاری مهاجرت کرده اند و انزلی چی ها خیلی کم شده اند. البته مشکلات فنی استادیوم ها و ضعف بازی ها نیز موجب کاهش هواداران در ورزشگاه ها شده است.

    شهری که منطقه آزاد اقتصادی دارد نباید تیم فوتبالش مشکل مالی داشته باشد، اما نرخ بیکاری آنقدر بالاست که فضای شهر غیر بومی شده و غیر بومی ها هرگز استادیوم را پر نمی کنند.

    شاهین، با بیان اینکه امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی استادیوم ها براساس نیازهای تماشاگران تجهیز می شود، گفت: برخی از ورزشگاه ها خانوادگی هستند و هولیگان ها(تماشاگران افراطی) پس از شناسایی باید سر پا و در دورترین قسمت استادیوم بایستند لذا دولت برای تغییر رفتار هواداران باید هزینه کند و گام نخست تجهیز استادیوم هاست که بر روحیه هواداران اثر می گذارد.

    وی خواستار برگزاری مجدد بازی ها در ورزشگاه عضدی رشت شد و تاکید کرد: اگر بازی های سپیدرود در ورزشگاه عضدی برگزار می شد، سپیدرود همچنان در لیگ برتر می ماند. قدرت ملوان نیز به واسطه هوادارانش بود و با تخریب ورزشگاه تختی نیمی از قدرت ملوان از دست رفت.

    زیرساخت های اجتماعی فوتبال گیلان 1 - از گیلان فروشی تا دردهای ناتمام فوتبال + فیلم - با مردم

    فضای استادیوم های گیلان توهین به هواداران است

    رامبد رشیدی، نماینده پایگاه خبری انزلی کلاب نیز در ادامه، هواداران را یکی از بخش های فوتبال دانست و اظهار کرد: وقتی درباره مشکلات و آسیبهای فوتبال سخن می گوییم نباید فقط هواداران را مقصر بدانیم.

    نماینده انزلی کلاب، وجود رقابت در ورزش را اجتناب ناپذیر دانست و عنوان کرد: بخشی از ناهنجاری ها به واسطه حال و هوای رقابت قابل تحمل است، اما گاهی ناهنجاری ها از حد فراتر می رود. بی تردید ورزشگاه نمونه کوچکی از جامعه ماست و در ورزشگاه هیجان هم وجود دارد.

    رشیدی، با بیان اینکه رسانه ها می توانند نقش تعیین کننده ای در هدایت بازی ها به ویژه دربی و کاهش تنش های هواداران داشته باشند،

    خاطرنشان کرد: برخی از رسانه ها در کنار مدیران غیر بومی غیر مسئول با تحریک هواداران فقط دشمنی ها را می گویند و دوستی ها را بیان نمی کنند.

    وی با تاکید بر لزوم تشکیل کانون هواداران به عنوان یک نهاد مسئول در قبال رفتار هواداران، یادآور شد: بسیاری از باشگاه ها به دنبال کانون هواداران قوی نیستند و لذا این کانون ها نمی توانند نقش اجتماعی خودشان را در خط دهی و هدایت هواداران ایفا کنند.

    کارشناس فوتبال و رسانه، فضای ورزشگاه ها را توهین به هوادار دانست و اضافه کرد: گاهی هوادار عصبانی تحت فشار بازی در محیطی قرار می گیرد که اصلا شباهتی به ورزشگاه ندارد و احساس می کنند به او توهین شده است لذا نتیجه توهین، توهین و بی احترامی است.

    رضا مظلوم، یکی دیگر از نمایندگان ملوان کلاب نیز، استادیوم ها را نمونه کوچک شده جامعه دانست؛ با این تفاوت که در استادیوم هیچ قانونی وجود ندارد و اظهار کرد: متاسفانه همه ما از دوران کودکی پرخاشگری را یاد گرفته ایم و با آن بزرگ شده ایم. صندلی های سکوهای ورزشگاه انزلی شکسته است و در آفتاب و باران سقفی بالای سر هواداران نیست لذا مسئله انتقام گرفتن پیش می آید.

    زیرساخت های اجتماعی فوتبال گیلان 2 - از گیلان فروشی تا دردهای ناتمام فوتبال + فیلم - با مردم

    وی فرهنگ استادیوم را فرهنگ غالب جامعه دانست و گفت: مسئولان و مدیران باشگاه ها و حتی رسانه ها در این رفتارها دخیل هستند، زیرا تا اصلاحات صورت نگیرد مردم از روی اجبار به یکدیگر احترام نخواهند گذاشت.

    ابراهیم ندافی، مجری برنامه در مسیر توسعه شبکه باران نیز در ادامه، با اشاره به سابقه رقابت بین رشت و انزلی، تصریح کرد: این یک امر طبیعی است که دو دوست نیز در زمان رقابت برای کسب نتیجه بهتر تلاش می کنند، اما به کار بردن الفاظ رکیک در سکوها طی چند سال اخیر به گونه ای شده که دیگر یک پدر به همراه فرزند نوجوانش نمی تواند در ورزشگاه حاضر شود.

    وی با ذکر خاطره ای از پیشکسوتان فوتبال گیلان درباره مرحوم سیروس قایقران و اوج رفاقت دو تیم ملوان و سپیدرود حتی در زمان دربی، گفت: امروز گیلان در سطح اول فوتبال کشور تیم ندارد و یکی از دلایل سقوط سپیدرود از لیگ برتر به لیگ دسته یک مسئله هواداران است. متاسفانه جمعیت هواداران بسیار کم شده و در برخی از بازی ها، هواداران استقلال و پرسپولیس بیشتر از هواداران تیم گیلان است.

    کارشناس رسانه با بیان اینکه ضعف سخت افزاری در ورزشگاه ها فشار روانی بر ذهن تماشاگران ایجاد می کند، گفت: هواداران خودشان را با الفاظ رکیک خالی می کنند.

    وی خواستار راه اندازی کانون هواداران مشترک بین تیم های رشت و انزلی شد و عنوان کرد: می خواهیم فوتبال گیلان را بالا ببریم و لذا زمانی که تیم های گیلان با تیم های خارج استانی بازی دارند، کانون هواداران مشترک حداقل ورزشگاه را پر و از تیم گیلانی حمایت کند. اختلاف های تیم های استانی باید داخلی بماند و بیرون استانی ها سوء استفاده نکنند.

    مهران دیده بان، فعال رسانه ای نیز در این نشست، افت و خیزهای فوتبال ایران را ناشی از دخالت سیاسیون دانست و یادآور شد: فوتبالی ها باید برای فوتبال تصمیم بگیرند و مادامی که فوتبال بهانه سیاسی است، نه از نظر فرهنگی و نه از نظر سخت افزاری تغییر نمی کنیم.

    وی حلقه مفقوده فوتبال گیلان را اقتصاد و معیشت دانست و با بیان اینکه بیشترین جمعیت بیکار را به ویژه در رشت و انزلی داریم، تاکید کرد: در گذشته فوتبال فقط رقابت بود و امروز پول هم دارد و لذا هر کجا پول باشد فساد هم رخ می دهد.

    زیرساخت های اجتماعی فوتبال گیلان 3 - از گیلان فروشی تا دردهای ناتمام فوتبال + فیلم - با مردم

    رادنی دیدار مدیر روابط عمومی باشگاه سپیدرود درادامه این نشست فضای استادیوم های ایران را آلوده و نامناسب دانست و اظهار کرد: به واسطه نزدیکی رشت به تهران و «فوتبال شهر» بودن رشت و انزلی معمولا دربی های گیلان جذاب است.

    وی با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود از حضور در ورزشگاه عضدی رشت و فضای رقابتی سرشار از رفاقت دهه ۶۰، خاطرنشان کرد: در گذشته اقشار مختلف جامعه تماشاگر فوتبال بودند، اما امروز بخش فرهیخته و طبقه متوسط فرهنگی جامعه ما در کل ایران کمتر به ورزشگاه می آیند.

    مدیر روابط عمومی باشگاه سپیدرود رشت، سینما و استادیوم را تنها سرگرمی مردم در دهه های ۶۰ و ۷۰ دانست و تصریح کرد: در حال حاضر همه بازی ها از تلویزیون پخش می شود.

    دیدار با انتقاد از فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک در دربی ها یادآور شد: به اعتقاد بنده این اتفاق نامبارک از شهرهای بزرگ شروع شده و به شهرهای دیگر تسری پیدا کرده است. متاسفانه استفاده از مربی های غیر بومی که هیچگونه تعصبی نسبت به تیم ندارند نتیجه گیری های ضعیف و عصبانیت هواداران را به دنبال داشته است.

    مدیر روابط عمومی باشگاه سپیدرود، وجود مربی غیر بومی غیر مسئول را یکی دیگر از عوامل ناکامی تیم های گیلان دانست.

    کارشناس فوتبال و رسانه، با بیان اینکه خطر ورود غیر گیلک ها گیلان را تهدید می کند، متذکر شد: برخی غیر بومی های ساکن رشت و انزلی خودشان را گیلک نمی دانند و لذا در بازی ها از تحقیر تیم حریف به فحاشی با الفاظ رکیک رسیده ایم. در گذشته در پایان هر فصل تیم های منتخب گیلان بازی داشتند که موجب همدلی می شد.

    دیدار - از گیلان فروشی تا دردهای ناتمام فوتبال + فیلم - با مردم

    دیدار، سکوهای ورزشگاه را از نظر سازه ای بسیار آسان ساخت دانست و ادامه داد: یکی از عمده ترین دلایل بی احترامی به هواداران ورزشگاه های گیلان است. ورزشگاه عضدی رشت اصلا نیازی به تخریب نداشت و ورزشگاه تختی انزلی باید خیلی زود بازسازی می شد. چمن بی کیفیت، سکوهای غیر استاندارد و حمل و نقل نامناسب نیز از مشکلات ورزشگاه سردار جنگل است.

    وی، خانوادگی شدن استادیوم ها را مسکنی برای جلوگیری از فحاشی دانست و اظهار کرد: گیلان باید حداقل یک ورزشگاه استاندارد و عالی داشته باشد و استادیوم های تختی انزلی و سردار جنگل بازسازی شود.

    وی پرورش و فروش بازیکن را یکی از عرصه های پرسود در دنیای امروز دانست و متذکر شد: زمین های گیلان به جای اینکه صرف فروش به غیر بومی ها و ویلاسازی شود، باید تبدیل به استادیوم های مدرن و پرورش بازیکن در سطح بین المللی شود. بی تردید اگر ورزشگاه های مدرن داشته باشیم، زیرساخت ورود بانوان به استادیوم هم فراهم خواهد شد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.