جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41448 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • مجلسی که ثانیه‌ای ۵ میلیون تومان خرج دارد اما رای ندارد
    08 مهر 1395 - 16:54
    شناسه : 15957
    0

    دقیقه‌ای ۳۰۰ و ثانیه‌ای ۵ میلیون تومان پولی است که از هزینه بیت‌المال برای برگزاری مجلس شورای اسلامی صرف می‌شود؛ با وجود این همین چند روز پیش، ۱۱۴ ‌نفر از نمایندگانی که برای هر ثانیه حضورشان در مجلس ۵میلیون تومان خرج می‌شود، در جریان بررسی لایحه‌ای حال شرکت در رأی‌گیری را نداشتند. این در حالی […]

    پ
    پ

    %d9%85%d8%ac%d9%84%d8%b3-1

    دقیقه‌ای ۳۰۰ و ثانیه‌ای ۵ میلیون تومان پولی است که از هزینه بیت‌المال برای برگزاری مجلس شورای اسلامی صرف می‌شود؛ با وجود این همین چند روز پیش، ۱۱۴ ‌نفر از نمایندگانی که برای هر ثانیه حضورشان در مجلس ۵میلیون تومان خرج می‌شود، در جریان بررسی لایحه‌ای حال شرکت در رأی‌گیری را نداشتند. این در حالی است که برای تصویب کلیات یک لایحه یا طرح، نصف به علاوه یک نفر از نمایندگان حاضر در صحن مجلس باید به کلیات آن رأی موافق بدهند، با توجه به اینکه هنگام بررسی لایحه مذکور ۲۴۸ نفر از وکلای ملت در صحن علنی حضور داشتند، حداقل می‌بایست ۱۲۵‌نفر از نمایندگان به کلیات این لایحه رأی موافق می‌دادند تا کلیات آن به تصویب می‌رسید. شرکت نکردن ۱۱۴ نماینده در رأی‌گیری در شرایطی اتفاق افتاد که چند روزی بیشتر نیست که نمایندگان از سه هفته تعطیلی تابستانی به پشت میزهای تنقیح قوانین باز‌می‌گردند.

    مطابق اصل‏ هفتاد و ششم قانون اساسی، مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ حق‏ تحقیق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور کشور را دارد، ‌معمار انقلاب حضرت امام خمینی (ره) نیز همواره تأکید داشتند «مجلس در رأس امور است»، این در حالی است که هم‌اکنون هر ثانیه اداره مجلس ۵ میلیون تومان هزینه روی دست مملکت می‌گذارد و در چنین شرایطی همین چند روز پیش ۱۱۴ نماینده به لایحه‌ای که در مجلس طرح شده بود رأی ندادند. همین امر موجب شد لایحه مذکور در اتفاقی نادر به تصویب نرسد؛ موضوعی که صدای اعتراض و انتقاد پزشکیان نایب‌رئیس اول مجلس را هم درآورد و نشان داد بی‌تفاوتی و عملکرد نمایندگانی که با رأی مردم بر صندلی‌های سبز خانه ملت تکیه زده‌اند، ریشه بسیاری از آسیب‌های موجود در جامعه است چراکه مجلس هم وظیفه قانونگذاری دارد و هم وظیفه نظارت بر اجرای قوانین اما برخی از این قانونگذاران خودشان از کنار قوانین به راحتی عبور می‌کنند اما مردم از مجلسی که هر ثانیه‌اش ۵میلیون تومان هزینه دارد، انتظار دارند همانطور که امام می‌گفت، در رأس امور باشد.

    عبور قانونگذاران از قانون

    غیبت و تأخیر نمایندگان مجلس یکی از چالش‌هایی است که هر از گاهی زیر ذره‌بین رسانه‌ها می‌رود و گاهی وقت‌ها با اعتراض برخی نمایندگان مواجه است. در عین حال خیلی وقت‌هایی هم که نمایندگان حضور دارند و غیبت نکرده‌اند یا احیاناً با تأخیر در جلسات فراکسیون یا صحن علنی حضور نمی‌یابند، حضورشان چندان مؤثر نیست و تصاویر منتشر شده از گعده‌های تعدادی از نمایندگان و دور همی‌های خودمانی‌شان در ساعات و لحظات برگزاری جلسات و بررسی قوانین و لوایح و حتی لحظات رأی‌گیری از مؤثر نبودن حضورشان حکایت دارد. ناآگاهی حتی درباره مسائل تخصصی و چالش‌های مبتلابه جامعه هم موضوع دیگری است که وقتی خبرنگارها برای پیگیری به روزترین مسائل جامعه به سراغ برخی نمایندگان می‌روند با آن مواجهند و بعضی نمایندگان برای پوشش گذاشتن بر این ناآگاهی از پاسخ دادن طفره می‌روند. با وجود این حضور داشتن و رأی ندادن پدیده تازه‌ای است که مجلس دهم افتخار رونمایی از آن را دارد! به خصوص آنکه رأی ندادن، تأخیر یا غیبت نمایندگان در جلسه علنی مجلس بدین معناست که میلیاردها تومان از بیت‌المال را هدر می‌دهند زیر‌ا بنا به تأکید حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب هر دقیقه اداره مجلس ۳۰۰ میلیون تومان خرج دارد.

    نمایندگانی که طبق قانون مستعفی‌اند

    تعداد جلسات و تعداد روزهایی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مجلس حضور دارند به اندازه کافی کم هست که نمایندگان نخواهند از مرخصی یا مرخصی‌های استعلاجی استفاده کنند، با این حال نمایندگان مجلس هم مثل هر کارمند دیگری، یک ‌ماه در هر سال، حق استفاده از مرخصی با حقوق را دارند. طبق آیین‌نامه داخلی مجلس، برگزاری علنی جلسات منوط به حضور دو سوم نمایندگان مجلس است؛ بنابراین، حضور نمایندگان مردم در جلسات علنی مجلس و دفاع از حقوق موکلان‌شان از این حیث که در جلسات مجلس تصمیماتی گرفته می‌شود که قشرهای مختلف مردم از آن متأثر خواهند شد، مورد توجه است.  با تمام اینها کم نیستند نمایندگانی که به طور غیرموجه و بدون اطلاع قبلی از حضور در مجلس غیبت می‌کنند. طی گزارشی که سال گذشته منتشر شد در یک بازه زمانی ۱۸۰ روزه، ‌جلسه علنی برگزار شده بود که بررسی حضور و غیاب نمایندگان نشان داده بود برخی از آنها حدود ۵۰ درصد از جلسات را یا حضور نداشته‌اند یا با تأخیر وارد صحن علنی شده‌اند. سایر نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز به طور متوسط هر کدام دو جلسه تأخیر حضور در صحن علنی مجلس را در کارنامه خود داشتند. در این بین بودند نمایندگانی که حتی یک روز غیبت هم نداشتند. این در حالی است که مطابق با قوانین و مقررات هیچ یک از نمایندگان قبل از تحصیل مرخصی نمی‌تواند غیبت نماید مگر با عذر موجه از قبیل بیماری یا حوادث غیرمترقبه. نماینده‌ای که بیش از ۱۰۰ ساعت متوالی یا ۲۵۰ ساعت غیرمتوالی از اوقات رسمی جلسات مجلس و کمیسیون را بدون عذر موجه در یک سال غیبت نماید، مستعفی شناخته خواهد شد. همچنین نماینده‌ای که به علت ناتوانی جسمی یا بیماری بیش از چهار ماه در یک سال غیبت موجه داشته باشد، بنا به درخواست ۳۰ نفر از نمایندگان و تصویب دوسوم نمایندگان حاضر مبنی بر عجز وی از ایفای وظایف نمایندگی، سمت نمایندگی خود را از دست می‌دهد.

    هدر دادن وقت و هزینه بیت‌المال

    در مجلس دهم هم اوضاع حضور و غیاب نمایندگان از مجلس قبل بهتر نیست و حضور بدون شرکت در رأی‌گیری هم صیغه تازه‌ای است که به تخلفات نمایندگان مردم اضافه شده است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دیروز پارلمان لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری عراق را مورد بحث و بررسی قرار دادند و به تصویب نرساندند. این اولین موافقتنامه طی سال‌های اخیر است که در اتفاقی نادر در صحن علنی به تصویب نرسید و البته انتقاد و اعتراض مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس اول مجلس را هم به دنبال داشت. وی که در غیاب لاریجانی اداره جلسه علنی را عهده‌دار بود، پس از عدم تصویب و رأی‌آوری این لایحه موافقتنامه خطاب به وکلای ملت گفت: ۱۱۴ نفر در جریان رأی‌گیری برای این لایحه رأی ندادند، از نمایندگان مجلس می‌خواهیم که در رأی‌گیری شرکت کنند. پزشکیان همچنین در پاسخ به برخی نمایندگان که خواستار انجام رأی‌گیری مجدد بودند، تأکید کرد: پس از اتمام رأی‌گیری، نمی‌توان مجدداً رأی‌گیری کرد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مردم اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی روز گذشته مجلس در تذکری با استناد به مواد ۲۲ و ۲۴ آیین‌نامه داخلی گفت: وقتی که یک گزارش به صورت مکتوب تقدیم نمایندگان شده، چرا دوباره باید آن را قرائت کنند و نمایندگان گوش دهند؟ با توجه به اینکه هر دقیقه اداره مجلس ۳۰۰ میلیون تومان هزینه دارد، چرا وقت پارلمان را هدر می‌دهند؟


    نویسنده: زهرا چیذری


    منبع: روزنامه جوان

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.