پنج‌شنبه, 6 اردیبهشت 1403 Wednesday, 24 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41433 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2372×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • سیاست‌گذاری‌های میراث فرهنگی گیلان در حوزه گردشگری مذهبی
    07 مهر 1398 - 14:29
    شناسه : 159903
    0

    مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه گردشگری مذهبی به رونق صنعت گردشگری کمک می‌کند، گفت: اداره کل میراث فرهنگی استان سیاست‌گذاری‌هایی در حوزه گردشگری سلامت و مذهبی تعریف کرده است.

    پ
    پ

    گردشگری مذهبی توسط انجمن علمی گردشگری دانشگاه گیلان - سیاست‌گذاری‌های میراث فرهنگی گیلان در حوزه گردشگری مذهبی - گردشگری مذهبی

    همایش گردشگری مذهبی توسط انجمن علمی گردشگری دانشگاه گیلان و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان (البرز مرکزی) در تالار حکمت دانشگاه گیلان برگزار شد.

    گردشگری فرهنگی و سلامت اولویت نخست دولت

    مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در این همایش با بیان اینکه گردشگری مذهبی به رونق صنعت گردشگری کمک می‌کند، گفت: مبحث گردشگری مذهبی یکی از مهم‌ترین حوزه‌های صنعت گردشگری است که نیازمند تکرار برخی از مباحثی است که در گیلان کمتر به آن توجه می‌شود.

    شهرود امیر انتخابی با بیان اینکه صنعت گردشگری در کشور صنعتی نوپاست، تصریح کرد: به دلیل حساسیت‌هایی که در نظام جمهوری اسلامی ایران  بعد از انقلاب وجود داشته است و اساسا بحث گردشگری مطرح نبوده، در سال‌های اخیر با تصمیم رؤسای سه قوه و شخص رئیس جمهور و همچنین با تأیید رهبر معظم انقلاب بنا شد تا صنعت گردشگری در اولویت توسعه کشور و استان قرار گیرد.

    وی با اشاره به اینکه گردشگری در گیلان برای توسعه گردشگری داخلی و نشاط اجتماعی مردم حائز اهمیت است، افزود: هر نوع فعالیت در صنعت گردشگری در استان گیلان به گردشگری ساحلی، جنگلی، کوهستانی و ماجراجویانه و انواع گردشگری‌هایی که در گیلان وجود دارد پیوند داده می‌شود.

    مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان اولویت نخست دولت را گردشگری فرهنگی و سلامت عنوان و بیان کرد: اگر بخواهیم به مفهوم  اخص برای گردشگری خارجی و ارزآوری و مسئله اشتغال که هدف اصلی دولت در توسعه صنعت گردشگری و جذب گردشگر خارجی است توجه کنیم، اولویت اول دولت گردشگری فرهنگی و گردشگری سلامت است.

    امیر انتخابی با بیان اینکه اداره کل میراث فرهنگی استان سیاست‌گذاری‌هایی در حوزه گردشگری سلامت و مذهبی تعریف کرده، گفت: با اتاق فکر و شورای سیاست‌گذاری که در حوزه معاونت گردشگری فعال است و با توجه به نظرات فعالین و اساتید گردشگری در این زمینه به دست آوردهای خوبی خواهد رسید.

    توسعه گردشگری مذهبی راهی برای بازگو کردن قیام تاریخی امام حسین (ع) برای مسافران خارجی

    رئیس دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه میراث فرهنگی گیلان سرشار از ظرفیت‌های فوق العاده است، اظهار کرد: میراث فرهنگی ما زمینه ساز برقراری ارتباط ما با جهانیان است و کمتر سرزمینی همانند ایران دارای چنین پتانسیل‌های بی‌نظیر ملی و فرهنگی قوی است.

    علی صفایی گردشگری مذهبی را مرتبط با فرهنگ کربلا و نهضت و قیام امام حسین (ع) دانست و افزود: گردشگری مذهبی از جهاتی به موضوعات دینی که سابقه چندهزار ساله قبل از اسلام و بعد از اسلام دارد بر می‌گردد که این امر به خودی خود ثروت فوق العاده‌ای است.

    وی با اشاره به اهمیت برگزاری همایش‌های گردشگری مذهبی تصریح کرد: در روزگاری که تلاش می‌شود فرهنگ و باورهای دینی ما برخلاف آن چیزی که هست نشان داده شود و چهره ارزشمند و سازنده‌اش را مخدوش جلوه داده  تا فرهنگ و باورهای ما را وارونه نشان دهند، چنین همایش هایی بسیار سازنده است و امیدواریم در سطحی وسیع‌تر و جایگاه‌های علمی برجسته‌تری برگزار شود.

    لزوم توسعه گردشگری در گیلان

    سجاد کوچک نیا، دبیر امور گردشگری دبیرخانه توسعه پایدار مسیر گردشگری دیلمان (البرز مرکزی) با ابراز امیدواری از روند گردشگری مذهبی و لزوم توسعه آن در گیلان اظهار کرد: در راستای گردشگری مذهبی با توجه به پتانسیل‌های خوب منطقه سیاهکل و دیلمان به لحاظ تاریخچه مذهبی که وجود دارد می‌توان با برنامه ریزی‌های اصولی و ساختارمند و تعریف تورهای مختلف در این راستا به نتایج و دست آوردهای خوبی در این زمینه رسید.

    برگزاری نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم راهی برای جذب گردشگران خارجی مسلمان به ایران

    استاد مدیریت گردشگری دانشگاه گیلان نیز در این همایش با بیان اینکه در حال حاضر مکان‌های مذهبی بیشترین جاذب زائر و گردشگران مذهبی هستند، اظهار کرد: با توجه به رویدادهای مذهبی مانند محرم و ماه رمضان که در کشور وجود دارد با تعریف تورهای تخصصی با توجه به پتانسیل‌های مذهبی می‌توانیم گردشگران مذهبی زیادی را به کشور و استان جذب کنیم.

    باباییان با تأکید بر اینکه ماه مبارک رمضان فرصت بسیار بزرگی است تا با برگزاری نمایشگاه بین المللی قرآن هزاران مسلمان را از سراسر دنیا به ایران جذب کنیم، گفت: در واقعه عاشورا صرفا بحث مذهب برای گردشگر خارجی مطرح نیست، بلکه خود واقعه عاشورا و خود شخص امام حسین (ع) و اتفاقاتی که در این واقعه رخ داده برای گردشگر خارجی جذاب بوده و گردشگران را راغب می‌کند با این جریان آشنا شده و احساسات چنین فضایی را از نزدیک درک و لمس کنند.

    وی با بیان اینکه در حال حاضرپنج هزار و 500 بقعه متبرکه به عنوان آرامگاه امامزادگان در کشور به ثبت رسیده است که هزار و 200 آرامگاه در فهرست آثار ملی هستند، تصریح کرد: سه هزار و 119 مکان مذهبی از حسینه و مساجد و مدارس مذهبی تا آتشگاه‌ها و نیایشگاه‌های مذهبی در ایران وجود دارد که با بررسی نقاط قوت و ضعف این اماکن و با توجه به پتانسیل‌های موجود، می‌توانیم برنامه‌ریزی‌های خوبی جهت جذب گردشگران مسلمان و غیرمسلمان از سراسر دنیا به ایران داشته باشیم.

    استاد مدیریت گردشگری دانشگاه گیلان با اشاره به اینکه 11 آیین عاشورایی در فهرست میراث ثبت ملی شده است، افزود: از آیین‌های محرم و عاشورا در راستای توسعه صنعت گردشگری و گردشگری فرهنگی و مذهبی استفاده می‌توان استفاده کرد در این راستا باید به گردشگر آموزش‌های لازم و مرتبط به فضای اماکن مذهبی و اعتقادات و افکار مذهبی منطقه را بدهیم.

    منبع: فارس

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.