×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

- بگذاریم کاندیدای همه جریان‌ها در انتخابات حضور داشته باشند -

اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور صبح پنج شنبه در همایش سراسری و سومین مجمع عمومی خانه مطبوعات و رسانه‌های کشور با اشاره به جایگاه رسانه در جوامع مختلف اظهار کرد: در جامعه ما و همه جوامع رسانه جایگاه بسیار مهمی دارد و شکل‌گیری مسائل مربوط به مردم و همچنین افکار عمومی متکی به تلاش رسانه‌هاست.

دولت هیچ‌گاه نمی‌خواهد مطبوعات بلندگوی تبلیغاتی او باشند

وی با اشاره به بهره‌گیری دشمنان یک کشور از اهرم رسانه جهت تلقین القائاتی به مردم آن جامعه، گفت: گاهی رسانه‌های خارجی در شکل‌دهی افکار عمومی یک کشور نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای دارند. آن‌ها در شرایط معمول دوست دارند که سبک‌های مورد علاقه خود را به افکار عمومی کشورهای دیگر منتقل کنند، اما در شرایط غیرمعمول می‌توانند چالش‌های جدی با کشورها ایجاد کنند که از جمله این چالش‌ها ایجاد جنگ روانی در آن کشور است. به همین دلیل است که گفته می‌شود رسانه در سیاست‌گذاری، اجرای سیاست‌ها و پذیرش آنها توسط مردم نقش تعیین‌کننده‌ای دارد.

وی انتقاد از دستگاه‌های مختلف از سوی رسانه‌ها را از دیگر ویژگی‌های رسانه‌ها عنوان و اظهار کرد: رسانه با نقد سیاست‌ها و پرداختن به مسائل اصلی، به سیاست‌گذاران کمک می‌کنند که سیاست‌گذاری صحیح‌تری برای کشور انجام دهند به همین دلیل است که گفته می‌شود نقد یکی از سرمایه‌های عظیمی است که خداوند بدون هزینه و با همت عده‌ای در اختیار سیاست‌گذاران قرار می‌دهد.

معاون اول رییس جمهور با بیان این‌که «رسانه‌ها در اجرای سیاست‌های تدوینی برای کشور نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند»، ادامه داد: همراهی افکار عمومی با سیاست‌ها موضوعی تعیین‌کننده است و اجرای سیاست‌ها محسوب می‌شود.

وی با اشاره به تشکیل شبکه‌های عظیم رسانه‌ای برای ایجاد تغییراتی جدی در یک جامعه، اظهار کرد: گاهی اوقات این شبکه‌ها معادلاتی را برای سیاست‌گذاران ایجاد می‌کنند و او را ناخواسته به اتخاذ تصمیمی سوق می‌دهند. رسانه‌های شجاع و آن‌ها که منافع ملت برای‌شان مهم است نقش بسیار تعیین‌کننده‌ای در کشور برعهده دارند برهمین اساس دولت از همه رسانه‌ها و مطبوعات حمایت می‌کند و تنها از آنها می‌خواهد که ترویج‌کننده اخلاق و انصاف در جامعه باشد.

وی با تاکید بر این‌که «دولت هیچ‌گاه نمی‌خواهد مطبوعات بلندگوی تبلیغاتی او باشند بلکه اتفاقا می‌خواهد که رسانه‌ها از او انتقاد کنند»، اظهار کرد: جامعه ما در شرایط فعلی به شدت به همگرایی، انسجام، همبستگی و اخلاق و انصاف نیاز دارد.

جهانگیری در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به نقش رسانه‌ها در مبارزه با فساد در جامعه اظهار کرد: رسانه‌ها در بسیاری از حوزه‌ها برای حکومت‌ها و دولت‌ها سرمایه بزرگی محسوب می‌شوند. در مقطع فعلی که مساله مبارزه با فساد یکی از مسائل اصلی کشور است، رسانه‌ها می‌توانند زمینه‌ساز از بین بردن فساد باشند. همچنین نقش رسانه‌ها در مرحله‌ پیشگیری از وقوع فساد بسیار تعیین‌کننده است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند در پیشگیری از فساد مفید باشد مطبوعات هستند و برهمین اساس نیز همه باید از آزادی رسانه‌ها حمایت کنیم.

وی با تاکید بر لزوم سوده بودن فعالیت مطبوعات خاطرنشان کرد: باید از محدودیت، تعطیلی و زیان‌ده شدن رسانه‌ها و مطبوعات نگران باشیم؛ چراکه هیچ فعالیت زیان‌دهی امکان حیات ندارد. در همین زمینه باید تلاش کنیم رسانه‌ها و مطبوعات کشور از حالت زیان‌دهی خارج شود.

عده‌ای با انگیزه سیاسی در داخل به القای ناتوانی مسئولان در حل مشکلات دامن می‌زنند

وی در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که «کشور در شرایط اقتصادی خاصی قرار دارد»، ادامه داد: گاهی اوقات القائاتی درباره توانمندی کشور و دولت در حل مشکلات انجام می‌شود که به اعتقاد من بخش مهمی از آن در راستای جنگ روانی و از خارج از کشور شکل می‌گیرد؛ امروز تلاش وسیعی می‌شود تا گفته شود نظام و دولت جمهوری اسلامی ناکارآمد است و قادر به حل مشکلات کشور نیست. در داخل عده‌ای با انگیزه سیاسی به این موضوع دامن می‌زنند. زمانی که القائات ناتوانی مسئولان در حل مشکلات در جامعه پررنگ می‌شود، خود مسئول نیز ممکن است این ناتوانی را باور کند.

کارنامه دولت تدبیر و امید با سرفرازی و افتخار قابل دفاع است

معاون اول رییس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان این‌که «کارنامه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در دولت تدبیر و امید چه در مقایسه با دولت‌های قبل و چه در مقایسه با کشورهای مشابه با سرفرازی و افتخار قابل دفاع است»، اظهار کرد: اگر در هر نقطه‌ای از بخش‌های اقتصادی کشور دست بگذاریم، کارنامه دولت تدبیر و امید با هیچ دوره‌ای قابل مقایسه نیست.

وی با بیان این‌که «من در دولت‌های گذشته نیز مسئولیت‌هایی برعهده داشته‌ام»، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۴ وقتی دولت آقای خاتمی به آقای احمدی‌نژاد تحویل داده شد تقریبا برداشتمان از میدان پارس جنوبی با قطری‌ها مشابه بود، اما در سال ۱۳۹۲ که آقای روحانی دولت را از آقای احمدی‌نژاد تحویل گرفت میزان برداشت قطر از یک میدان مشترک دو برابر ایران بود؛ در آن سال ایران حدود ۲۸۰ میلیون مترمکعب گاز برداشت می‌کرد، اما قطری‌ها نزدیک به ۵۵۰ میلیون مترمکعب برداشت می‌کردند. اگر این میزان اختلاف را به ازای هر مترمکعب در ۲۰ سنت ضرب کنیم متوجه می‌شویم که چند ده میلیارد دلار پول از جیب ملت ما به جیب دیگران رفته است.

وی با بیان این‌که «امروز ایران در مقایسه با قطر برداشت بیشتری از میادین مشترک گازی انجام می‌دهد»، اظهار کرد: ظرف شش سال اخیر در برداشت از میادین مشترک به جایی رسیده‌ایم که امروز حدود ۵۶۰ میلیون مترمکعب گاز از این میادین برداشت می‌کنیم و ان‌شاالله تا پایان سال این میزان به بالای ۶۰۰ میلیون مترمکعب می‌رسد.

جهانگیری ادامه داد: در میادین نفتی غرب کارون که عمدتا میادین مشترکی با کشور عراق است در سال ۱۳۹۲ روزانه ۷۰ هزار بشکه برداشت می‌کردیم اما امروز برداشت روزانه ما از این میدان نفتی ۳۵۰ هزار بشکه در روز است.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به میزان گازرسانی در کشور و همچنین صادرات منابع نفتی و گازی طی سال‌های اخیر خاطر نشان کرد: این در حالی است که از شش سالی که از عمر دولت گذشته است چهار سال و نیم آن کشور در تحریم بوده و ما استفاده از منابع خارجی و فاینانس را نداشتیم، بلکه دستاوردهای حاصل شده تنها با تدابیری بوده که اندیشیده شده است.

وی با اشاره به میزان گازرسانی به روستاها طی شش سال گذشته اظهار کرد: تعداد روستاهایی که از ابتدای انقلاب تا پیش از سال ۱۳۹۲ گازرسانی به آنها انجام شده بود ۱۴ هزار روستا بود، اما امروز این تعداد به حدود ۳۰ هزار روستا رسیده است. برای این کار نیز اجازه استفاده از یک ریال از بودجه را نداشتیم بلکه مدیران براساس تجربه و دانش‌شان تدبیری اتخاذ کردند که طی آن با صرفه‌جویی که از طریق گازرسانی به روستاها در سوخت مایع ایجاد شد و درآمدهای حاصل از صادرات این میزان صرفه‌جویی، منابع مورد نیاز گازرسانی به روستاها تامین گردید در غیر این صورت اگر چشم‌انتظار بودجه دولتی می‌ماندیم معلوم نبود که تعداد روستاها دارای گاز امروز چقدر بود.

مجوز برداشت هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را از رهبری دریافت کردیم

معاون اول رییس جمهور همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده از سوی دولت در بخش آب و خاک، تصریح کرد: در این زمینه اتفاق نادری در کشور رخ داد؛ در جلسه‌ای که خدمت رهبری بودیم از ایشان مجوز برداشت هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی دریافت کردیم تا سدها و کانال‌هایی که کار احداث آن از ابتدای انقلاب آغاز شده است را تکمیل کنیم تا آب را به داخل کشور منتقل کنیم؛ این اتفاق در طول ۴۰ سال گذشته کم‌سابقه است و میزان آبی که از این طریق به داخل کشور وارد شد نیز بی‌سابقه است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شد در دولت تدبیر و امید در بخش‌های راه، راه‌آهن، هواپیمایی، ادامه داد: تنها دوره‌ای بعد از انقلاب که هواپیمای نو وارد کشور شد، همین دوره دولت تدبیر و امید بود.

رسانه‌ها برای دفاع از موقعیت ملت و کشور وارد شوند

وی تاکید کرد: با داشتن یک کارنامه قابل دفاع و بزرگ و درخشان و افتخارآفرین، روحیه مدیران ما را حتی به درجه‌ای می‌رسانند که زبان مدیران را برای دفاع از عملکرد خود الکن شده‌ است؛ در این زمان دست برادرانه و دوستانه به سوی رسانه‌ها دراز می‌کنیم تا زمانی که برخی مدیران نمی‌توانند با مردم گفت‌وگو کنند و کارهایی که انجام داده‌اند را با مردم در میان بگذارند رسانه‌ها برای دفاع از موقعیت ملت و کشور وارد شوند.

جهت شاخص‌های اقتصادی کشور روبه بهبود شده است

معاون اول رییس جمهوری با اشاره به تشدید جنگ روانی آمریکایی‌ها علیه ملت ایران طی سال‌های اخیر، ادامه داد: آمریکایی‌ها واقعا فکر می‌کردند که با جنگ اقتصادی همزمان با جنگ رسانه‌ای که آغاز کرده‌اند، می‌توانند کشور را تا سال ۱۳۹۷ زمین‌گیر کنند؛ آن‌ها بی‌حساب نمی‌گفتند که حتما کاری می‌کنیم که مردم ایران جشن ۴۰ سالگی خود را نبینند بلکه فکر می‌کردند حتما چنین اتفاقی می‌افتد و آن شک روانی که در ابتدای سال قبل رخ داد مقداری شرایط کشور را متلاطم کرد، اما امروز جهت شاخص‌های اقتصادی کشور روبه بهبود شده است.

وی ادامه داد: نمی‌گوییم وضع مردم خوب شده است، اما اقتصادی که می‌خواستند متلاشی شود امروز به نقطه‌ای رسیده است که در حال ایجاد شغل است و تورم خود را کنترل می‌کند. امروز اقتصاد کشور در حال جذب سرمایه‌گذاری است و جهت شاخص‌های مختلف آن رو به بهبودی است، بنابراین باید از شرایط و اقتصاد کشور شجاعانه دفاع کرد.

با سعه‌صدر بسیار بالا و سینه‌ای بسیار فراخ با مسائل کشور برخورد کنیم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس یازدهم در روزهای نزدیک به پایان سال جاری، گفت:‌ تا اینجای کار با آمریکایی‌ها در جنگ اقتصادی که آن‌ها آغاز کرده‌اند اگر نگوییم ما پیروز اصلی هستیم، می‌گوییم که شکست نخورده‌ایم و در آن‌چه که آمریکایی‌ها بر سر ملت و کشور ایران بیاورند موفق نشدند. در این شرایط ما یک فرصت داریم که از خود یک اقتدار ملی به نمایش بگذاریم و به نظر من بهترین فرصت نمایش این اقتدار انتخابات پیش‌رو است.

وی ادامه داد: می‌شود انتخابات پیش‌رو به جشن پیروزی ملت ایران و جشن مشارکت آن‌ها تبدیل شود و می‌توان کاری کرد که همه گروه‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی احساس کنند که در سرنوشت کشور خود سهیم هستند حضور دارند و در آن مشارکت می‌کنند. این موضوع بستگی به آن دارد که ما مسئولین با چه روش، ذهنیت و دیدگاهی با انتخابات برخورد کنیم؛ اگر روش‌مان بسته و محدود و تنگ باشد و فکر کنیم که ما تصمیم‌گیرنده هستیم، ممکن است مردم بگویند شما که تصمیم می‌گیرید، خودتان هم رای دهید. اگر زمینه را باز کردیم تا همه مردم احساس کردند در بین کاندیداها فرد مورد نظرشان وجود دارد یا حتی اگر فرد ۱۰۰ درصد مورد نظرشان نیز وجود ندارد بلکه با درصد کمتری افرادی حضور دارند که نظرشان را نمایندگی کند، در انتخابات مشارکت می‌کنند و رای می‌دهند.

جهانگیری با تاکید بر این‌که «مشارکت حداکثری و گسترده هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران است»، خاطرنشان کرد: در انتخابات گذشته مقام معظم رهبری فرمودند که اگر کسی نظام جمهوری اسلامی ایران را هم قبول ندارد به خاطر ایران در انتخابات شرکت کند؛ این تعبیر از نظر من یکی از شاهکارهای رهبری بود. ایشان در نقطه حساسی که فکر می‌کردند مردم باید مشارکت کنند، چنین جمله‌ای را مطرح کردند. امسال نیز چنین مشارکتی را در انتخابات نیاز داریم.

معاون اول رییس جمهور تصریح کرد: باید با سعه‌صدر بسیار بالا و سینه‌ای بسیار فراخ با مسائل کشور برخورد کنیم؛ باید به معنای واقعی انتخابات آبرومند و رقابتی برگزار شود و باید بگذاریم همه کاندیداها در این انتخابات حضور داشته باشند. همچنین رسانه‌ها و نخبگان جامعه باید به سمتی بروند که باید یک انتخابات پرشور برگزار شود؛ اگر چنین انتخاباتی برگزار شد به نظر من آن زمان نقطه پایانی است که آمریکایی‌ها از این‌که در منطقه به ما آسیبی بزنند مایوس می‌شوند.

بگذاریم کاندیدای همه جریان‌ها در انتخابات حضور داشته باشند

وی با بیان این‌که «منطقه ما منطقه‌ای متلاطم است» به وضعیت یمن، عربستان سعودی، عراق و سوریه اشاره کرد و گفت: متاسفانه ممکن است ترکیه دغدغه‌ای درباره مرزهایش داشته باشد، اما راه‌حل آن جنگ نیست؛ هیچ مساله‌ای با حرکت نظامی حل نشده است بلکه راه‌حل گفت‌وگو، مذاکره و تعامل است؛ در جنگ خون عده‌ای بیگناه ریخته می‌شود و نتیجه‌ای حاصل نمی‌شود. در چنین منطقه حساسی، باید از ایران محافظت کنیم و من فکر می‌کنم انتخابات در این زمینه بسیار تاثیرگذار و مهم است. حرف دیروز آقای رییس جمهوری همین یک جمله بود.

جهانگیری با اشاره به برخی انتقادات از رییس جمهوری درباره‌ اظهارات دیروز او درباره انتخابات، اظهار کرد: برخی بیخود تفسیرهای بد از صحبت‌های آقای رییس جمهوری نکنند؛ آقای رییس جمهوری نگفتند که یک نهاد نباشد و شبهه‌ای در قانون اساسی ایجاد نکردند، بلکه می‌خواستند این مطلب را منتقل کنند که ما به یک مشارکت گسترده‌ای که ملت ایران پیروز انتخابات باشد، نیاز داریم و راهش این است که فضا را بازتر کنیم و فیلترها را سخت نکنیم و بگذاریم همه جریان‌ها حضور داشته باشند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم کاهش دغدغه‌های مطبوعات، اظهار کرد: شرایط زندگی روزنامه‌نگاری که با ۵۰۰ تومان درآمد فعالیت می‌کند برای دولت روشن است لکن باید در این زمینه راه‌کارهای اساسی از سوی مطبوعات مطرح شود.

وی با بیان این‌که «راه‌حل‌های خوبی درباره‌ کاغذ از سوی مطبوعات ارائه شد»، خاطر نشان کرد: انجمن‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای باید به دولت راه‌کارهای حل مشکلات را بدهند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به موافقت دولت برای تاسیس یک سازمان نظام رسانه‌ای، اظهار کرد: هر زمان که قصد بررسی لایحه مربوط به تشکیل سازمان رسانه‌ای را در دولت داشتیم مخالفت‌هایی از سوی برخی مطبوعاتی‌ها اعلام می‌شد؛ امروز نیز می‌خواهیم این موضوع را تعیین تکلیف کنیم در همین راستا از فعالان مطبوعات و رسانه‌ها درخواست می‌کنم که در این خصوص وقت بگذارند و اصلاحات مورد نظرشان را اعلام نمایند تا بعد از بررسی لایحه‌ای جامع تدوین شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر دولت و وزارت ارشاد طرفدار ایجاد سازمان نظام رسانه‌ای هستند، اما هر زمان که خود مطبوعات طرفدار آن باشند این کار انجام می‌شود.

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.