×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

پنلی چیست و تفات آن با پره ای 1 - رادیاتور پنلی چیست و تفات آن با پره ای - ایران رادیاتور

انتخاب درست سیستم حرارتی جهت ایجاد هوای گرم و مطبوع در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی یکی از دغدغه های افراد در سراسر دنیاست. با خرید و انتخاب مناسب ترین تجهیزات گرمایشی علاوه بر تحمل سردی روزهای زمستان، می توانید بسیاری از هزینه های اقتصادی جهت خرید و نگهداری این وسایل را تا حد امکان کاهش دهید. رادیاتورها از سری تجهیزات گرمایشی در صنعت تاسیسات ساختمان بشمار می آیند که از تکنولوژی گرمایش مرکزی برخودارند، در حال حاضر به علت ایمنی بیشتر و کاهش هدررفت انرژی نسبت به سایر وسایل گرمازا به طور گسترده ای در اکثر سازه ها استفاده از این نوع سیستم گرمایشی در حال توسعه است. رادیاتور ها عموما دارای بدنه ای فلزی هستند که وظیفه ی انتقال دمای آب را به عهده دارند، در واقع به عنوان ناقل عمل می کنند. رادیاتور از زمان های دور با شکلی ابتدایی و ساده مورد استفاده قرار گرفته و با پیشرفت علم و فناوری، این سیستم ها نیز دستخوش تغییرات محسوسی شده و به شکل مدرن امروزی عرضه می گردند.

سیستم های گرمایشی مرکزی نظیر پکیج و یا موتورخانه وظیفه ی تامین آب گرم مورد نیاز رادیاتور ها را به عهده دارند. تمامی رادیاتور ها دارای دولوله ی رفت و برگشت آب هستند. که از طریق این لوله ها آب گرم را از سیستم مرکزی دریافت کرده و از طریق تابش و یا همرفت گرمای آب را به محیط منتقل می کنند. و از طریق لوله ی برگشت شوفاژ آب سرد را دوباره باز میگردانند، و همین چرخه به طور دائم در جریان است و این هماهنگی گرمابخش محیط شما می گردد. در حال حاضر رادیاتور های با شکل و جنس های متفاوتی عرضه می شوند که دو نوع متداول و مرسوم آنها که از دیرباز تا کنون در ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته و بیشتر افراد با اسم این دو آشنا هستند، رادیاتور پنلی و پره ای می باشد. هردوی این دو نوع رادیاتور دارای عملکرد یکسانی می باشند و در اصل وظیفه ی تامین گرمای محیط را به عهده دارند. اما از نظر ساختاری و متریال بکار رفته در آنها دارای تفاوت هایی هستند که آشنایی با آنها جهت خریدی مطمئن خالی از لطف نیست. قصد داریم در این مقاله به طور مختصر به معرفی رادیاتور پنلی بپردازیم و تفاوت آن را با رادیاتور پره ای شرح دهیم.

ساختار و عملکرد رادیاتور پنلی و پره ای

رادیاتور پنلی با بدنه ای از جنس فولاد تهیه شده است، همانطور که میدانید فولاد مقاومت بسیار بالایی در برابر پوسیدگی و خوردگی دارا می باشد همچنین از گرمادهی مطلوبتری برخودار است. این نوع شوفاژ ها در ابعاد 40 الی 180 سانتی متر توسط شرکت های داخلی و خارجی فعال در این زمینه تولید می شوند. هر متر رادیاتور شوفاژ پنلی دارای میزان گرمادهی تقریبی 2000 کیلو کالری می باشد. رادیاتورهای فولادی دارای بدنه ای تقریبا مسطح هستند بنابراین حجم کمتری از فضای مفید محیط را اشغال می کنند. به علت راندمان بالای رادیاتور هدر رفت انرژی تا میزان قابل توجهی کاهش یافته، امروزه به دلیل فراگیر شدن استفاده از پکیج در ساختمان‌ها، در رادیاتور پنلی، جنس فولاد رادیاتور با مس پکیج سازگاری کاملی را دارد که این امر مانع خوردگی مس می‌شود. این مورد در رادیاتور پره‌ای به دلیل ناسازگاری آلومینیوم با مس دقیقا برعکس استبنابراین در ساختمان هایی که سیستم گرمایشی پکیج می باشد رادیاتور پنلی می تواند گزینه ی مناسبتری باشد. بدلیل استفاده از فولاد در بدنه ی رادیاتور پنلی، طبیعتا در مقایسه با رادیاتور پره ای دارای وزن بیشتری هستند، بنابراین جهت نصب روی دیوارهای پیش ساخته لازم است که از پایه های زمینی استفاده شود. رادیاتو پره ای آلومینیومی همانطور که از نامش پیداست از قرار گرفتن پره های آلومینیومی در کنار یکدیگر ساخته شده که از مزایای این نوع رادیاتورهای گرمایشی می توان گفت  امکان اضافه و کم کردن پره ها در صورت نیاز وجود دارد. آلومینیوم دارای وزن سبک تری می باشد بنابراین شوفاژ های تهیه شده از آلومینیوم سبک هستند اما دارای قیمت بالاتری نسبت به نوع فولادی دارند. همانطور که در بالا اشاره شد در صورتکیه منبع تامین گرمایش پکیج باشد به علت بروز واکنش های شیمایی صورت گرفته، طی مدت استفاده به هواگیری مرتب نیاز است. رادیاتور های پره ای در بلوک های 5 پره، 7 پره و 10 پره توسط شرکت های تولیدی تهیه می شوند. که هر پره به میزان 100 تا 135 کیلوکالری بر ساعت گرمادهی دارد.

پنلی چیست و تفات آن با پره ای 2 - رادیاتور پنلی چیست و تفات آن با پره ای - ایران رادیاتور

امروزه در سراسر دنیا شرکت های مختلفی در این عرصه در حال فعالیت هستند و رادیاتور هایی با سطح کیفیت متفاوت تولید و عرضه می نمایند. اگر شما به قصد خرید رادیاتور به بازار مراجعه کرده باشید برندهای بسیاری پیشروی شماست. مارک هایی که در حال حاضر در بازار ایران موجود می باشند و از سطح کیفیت بالایی برخودارند می توان به رادیاتور ایران رادیاتور، بوتان، ایساتیس، سپاهان، سانیکا و سایر برندهای خارجی و داخلی اشاره نمود. یکی از مزیت های خرید از فروشگاه های معتبر استفاده از گارانتی و خدمات پس از فروش شرکت های ارائه کننده می باشد.

هنگامی که رادیاتور را به عنوان سیستم گرمایشی ساختمان انتخاب می کنید، برای بازدهی بیشتر و بهره مندی مفید از گرمای ایجاد شده توسط رادیاتور بهتر است به نکات نصب و نگه داری آن نیز توجه داشته باشید. پس از گرم شدن هوای مجاور بدنه ی رادیاتورها به دلیل سبکی بیشتر، هوای گرم به طرف بالا  حرکت می کند و جایگزین هوای سرد می شود. و این جریان همواره ادامه دارد تا زمانیکه هوای اتاق به دمای مطلوب و مورد نظر برسد. جهت محاسبه دقیق بار حراراتی و نوع رادیاتوری که هم از نظر اقتصادی هم گرمادهی برای شما مقرون به صرفه باشد، بهتر است از کارشناسان متخصص در این زمینه راهنمایی بخواهید. اما به طور معمول و بر اساس تجربه هر متر رادیاتور پنلی برای گرم کردن فضایی تا حداکثر 16 متر کافی می باشد. در صورتیکه انتخاب شما رادیاتور پره ای باشد باید در نظر داشت که هر پره یک برای یک متر مربع فضا کافی است. بنابراین به طور قطعی نمی توان گفت که کدام یک بهتر است اما به دلیل استفاده گسترده از پکیج در اکثر ساختمان ها در حال حاضر به طور چشمگیری استفاده از رادیاتور پنلی روبه رشد است. امیدواریم با خواندن این مقاله و بررسی مزایا و معایب هریک با توجه به سلیقه و نیاز خود،  انتخاب بهتری هم از نظر اقتصادی هم بازدهی داشته باشید.

شما بازدید کننده عزیز می توانید با مراجعه به تاسیسات دما پویا نسبت به مشاهده و خرید سایر سیستم های گرمایشی اقدام نمایید.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.