×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

والمسلمین حسن روحانی - تندرو‌ها ما را با مشکل رو به رو می‌کنند/ در روزهای آینده طرحی اعلام می‌کنیم برای خانواده هایی که درفشار اقتصادی هستند/ اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود -

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی در جمع مردم رفسنجان با بیان خاطره‌ای از مردم این شهر اظهار کرد: بعد از فوت مرحوم عظمی بروجردی در سال ۱۳۴۰ دسته جات مختلفی به قم آمدند؛ آن جمعیتی که نظم و شعارشان خیلی گل کرد جمع مردم رفسنجان بود. من از آن تاریخ با این مردم پر تلاش آشنا شدم. بعد از سال ۱۳۵۳ تا پیروزی انقلاب همواره جوانان پرشور و مردم عاشق به راه نهضت اسلامی و امام (ره) را در این شهرستان در زمان سخنرانی‌هایی که داشتم دیدم.

وی ادامه داد: شهید دکتر باهنر و مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دو چهره شاخص این شهر هستند. چهره‌هایی سرآمد بودند، قبل از انقلاب آیت‌الله هاشمی را می‌شناختم و بعد از انقلاب در نهاد‌های مختلف از مجلس و مجمع تا شورای امنیت ملی با ایشان بودم و در طول این مدت سیاست مداری، واقع بینی و خوشبینی این مرد برای همه مردم ایران، مردم منطقه و سراسر جهان را دیدم. همه مردم ایران، منطقه و جهان این چهره خدوم را می‌شناسند.

رئیس جمهور گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یک روشنفکر دینی بود. عالم روشنفکر یک گام پیش‌تر شرایط جامعه را می‌بیند. آیت الله شهید بهشتی و آیت الله شهید مطهری یک عالم روشنفکر بودند. روشنفکران عالمانی هستند که پیش رو را می‌بینند. فقط زمان حال را نمی‌بینند. آن زمان که در حوزه علمیه قم نوشتن مقاله و مجله علامت مثبتی نبود آیت الله هاشمی رفسنجانی مجله تشیع را در دهه ۳۰ بنیان گذاری کردند. به قلم شهید آیت الله بهشتی در این مجله نوشته‌هایی هست.

روحانی سپس گفت: هفته‌ای یک شب در محضر شهید بهشتی، مقام معظم رهبری و آیت الله هاشمی سه شنبه شب‌ها جلساتی داشتیم و در رابطه با مسائل کشور صحبت می‌کردیم. وقتی مجلس شورای اسلامی تشکیل شد، نظر قاطع این بود که مقام معظم رهبری رئیس مجلس شوند. خود آقا نظرشان این بود و استدلال کردند آقای هاشمی رئیس مجلس شوند، ایشان نه سال این مجلس را اداره کرد.

وی در ادامه با بیان اینکه آیت الله هاشمی یک مدیر بزرگ بود، گفت: مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی یک درس مهمی را در مسیر سیاسی کشور به همه یاد داد و آن میانه روی و اعتدال بود. در جامعه ما افکار و سلیقه‌های مختلف وجود دارد، این طور نیست که همه مثل هم بیاندیشیم. در اینکه چه راهی را انتخاب کنیم و کدام راه ما را به مقصد می‌رساند اختلاف نظر هست. در یک جمعیت هشتاد و خرده‌ای میلیونی اختلاف نظر وجود دارد. در این میان تندرو‌ها ما را با مشکل رو به رو می‌کنند. آن راه میانه‌ای که قرآن به ما دستور می‌دهد این است که ما شما را امت میانه رو قرار داده ایم. اعتدال‌گرایی معتدل بودن در عین اهمیت به آرمان‌ها باید در نظر گرفته شود.

روحانی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار کرد: در این شرایط عده‌ای گفتند شما هم بلافاصله از برجام خارج شوید عده‌ای گفتند در هر شرایطی در توافق بمانید و عده‌ای هم گفتند راه بینابین انتخاب کنید که ما همین راه بینابین را انتخاب کردیم. ما با ادامه برجام سال آینده به یک هدف بسیار بزرگ سیاسی، امنیتی ودفاعی می‌رسیم. سال‌هاست خرید سلاح از طرف ایران طبق قطعنامه سازمان ملل ممنوع است و ما نمی‌توانیم سلاح خود را بفروشیم، اما اگر برجام را نگه داریم سال آینده تحریم تسلیحاتی ایران برداشته می‌شود و ما می‌توانیم به راحتی هم سلاح بخریم و هم بفروشیم.

وی ادامه داد: امروز می‌توانیم از توافق خارج شویم، اما قطعنامه‌های شورای امنیت علیه ایران باز می‌گردد، منافع ما در ماندن در برجام است ما برجام را حفظ می‌کنیم، اما در عین حال پله پله تعهدات خود را کاهش می‌دهیم نمی‌شود ما ۱۰۰ درصد تعهدات خود را اجرا کنیم، ولی طرف مقابل آن را اجرا نکند.

وی با بیان این که امروز شرایط ما در توان هسته‌ای نسبت به هر زمانی بهتر است گفت: ما در این سال‌ها تحقیقات خود را ادامه دادیم و تعداد سانتریفیوژ‌های کشور از ۵ نوع به ۱۵ نوع رسیده است. ما توافق را حفظ می‌کنیم و حقوق مردم را پاس داشته و تسلیم فشار دشمن نمی‌شویم این مسیر یک مسیر تعامل است.

روحانی تاکید کرد: ما دست روی دست نگذاشتیم و چشم امیدمان به بیرون از مرز‌ها نیست امید ما اول به خداوند و بعد دست پر برکت و پر توان ملت ایران است.

وی با اشاره به این که در سفر به کرمان ۱۴ هزار طرح و پروژه افتتاح می‌شود تصریح کرد: با تصمیمات گرفته شده آب آشامیدنی و صنعتی استان یزد و کرمان برای ۳۰ سال آینده از خلیج فارس تا دریای عمان تامین می‌شود. سال آینده اولین قسمت آب به کرمان ویزد وارد می‌شود؛ و وقتی آب صنعت تامین شود، آبی که تاکنون در صنعت مصرف می‌شده در سایر بخش‌ها استفاده می‌شود از این آب برای طرح‌های گلخانه‌ای هم می‌شود استفاده کرد.

روحانی گفت: ما به یک پارک علم و فناوری برای تامین اشتغال جوانان تحصیل کرده دانشگاهی نیازمندیم، زیرا برای تامین اشتغال برای مردم عادی به طور نسبی حرکت خوبی شروع شده، اما برای تحصیل کردگان دانشگاهی باید اقدام داشته باشیم. زمین مناسب برای پارک علم و فناوری آماده است و می‌توان کار ساختمانی را بلافاصله شروع کرد تا شرکت‌های دانش بنیان را یکجا جمع کنیم.

روحانی با اشاره به اهمیت شهر رفسنجان در پیروزی نهضت انقلاب و جنگ تحمیلی گفت: امروز طرح های عظیم و بزرگ در این شهر افتتاح می شود.

وی ادامه داد: آمریکا بداند با تحریم ها این ملت بزرگ را نمی‌تواند به زانو در بیاورد. ما با همه توان در برابر دشمنان‌مان می‌ایستیم. ما کار خلافی نکردیم. حاضر نیستیم در برابر دستورات شما سر فرود بیاوریم. به ما اعتراض می کنید چرا فوردو را افتتاح کردیم؟ چرا آب سنگین اراک را راه انداخیتم؟ هر روزی که شما به همه تعهداتان عمل کردید، ما هم به تعهداتمان عمل می‌کنیم، تعهد یک جانبه که نمی‌شود.

رئیس جمهور گفت: آن آقا در کاخ سفید می گوید در برجام سر ما کلاه رفت مگر دولت نداشتید؟ مگر وزیر خارجه و حقوقدان نداشتید؟ این چه جور سری است؟ یک فکری به حال سرتان بکنید. تقصیر ما چیست؟ دو سال مذاکره کردیم، چانه زدیم، حالا می گوید سر ما کلاه رفته است؟ خوشبختانه همه، اروپایی‌ها ، حتی دوستانشان، ژاپنی‌ها، کشورهای همسایه‌شان از ما حمایت کردند.

وی خطاب به مردم کرمان گفت: این دولت به عنوان خادم شماست . این موضوع و دستاوردها را در افتتاح‌های امروز و فردا خواهید دید. در این سفر ۱۸۰۰ میلیارد تومان فقط در حوزه آب و برق افتتاح خواهیم کرد. در زمینه نیروگاه ها افتتاح‌هایی داریم.

روحانی گفت: ما شکست نخوردیم و نخواهیم خورد؛ راه‌مان را ادامه می دهیم. ما می دانیم که مردم از لحاظ زندگی در سال ۱۳۹۷ و امسال در فشار هستند، ما می دانیم درآمد و مخارج مردم مخصوصا درآمدهای ثابت سخت شده است.

رئیس جمهور اعلام کرد: ما در روزهای آینده طرحی اعلام می‌کنیم برای خانواده هایی که درفشار اقتصادی هستند. حدود ۲۴ میلیون و ۶۰۰ هزار خانوار در ایران داریم. وضع زندگی عده‌ای مناسب است که می توانند رو پای خود بیاستند. اکثریتی هستند که باید به آن‌ها کمک کرد. در کشور ما حدود ۷ میلیون خانوار وضعشان خوب است. حدود ۱۸ میلیون خانوار وضعشان طوری است که نیازمند کمک هستند. به هر خانواری یک حمایتی خواهیم کرد. تلاش می‌کنیم از ماه آینده بتوانیم به این ۱۸ میلیون کمک کنیم. این طرح مهم دولت در سال ۱۳۹۸ است که طی روزهای آینده مشخصات آن برای مردم روشن خواهد شد. طرح حمایتی دولت برای کمک به زندگی مردم است تا باهم از تحریم عبور کنیم تا راه بزرگان خود مثل مقام معظم رهبری، آیت‌الله هاشمی . شهدیان باهنر و بهشتی را ادامه دهیم.

وی در پایان گفت: هاشمی نمرده است، هاشمی برای همیشه زنده است. نام و راه و سیاست و خدماتش برای همیشه در تاریخ کشورمان جاودان خواهد ماند.

ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.