×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود 6 - آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود -

سید علیرضا آوایی عصر جمعه در آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود اظهار داشت:از زمان بنیانگذاری قانون مدنی ایران ۹۰ سال می گذرد و این قانون در طول این مدت مبنای تنظیم روابط اجتماعی افراد جامعه بوده است که در حال حاضر دارای هزار و ۳۳۵ماده است اما این استاد برجسته حقوق با اشرافی که به این قانون دارند و پژوهش های مختلفی که در این خصوص انجام داده اند طرحی را برای بازنگری این قانون ارایه داده اند و آن را در کتاب مستقلی منتشر کرده اند.

وی افزود: در طرح بازنگری شده پیشنهادی استاد، تعداد مواد قانونی به سه هزار و ۵۲۰ ماده افزایش پیدا کرده است که در اصل، قانون مدنی جدیدی را با سه برابر حجم قانون فعلی پیشنهاد داده اند.

وی تاکید کرد: برای انجام پژوهشی به این بزرگی و با این اهمیت ، قدمت و برجستگی هیچ ادعایی هم نداشته و از کسی مطالبه ای نکرده اند و این تحقیق را به ملت ،جامعه و تاریخ ایران پیشنهاد کرده است و این مجموعه مدونی است موافق با فقه اسلام که نیازمندی های عصر حاضر در آن رعایت شده است .

وی ادامه داد: تعدد کتاب های ایشان نشان دهنده چند تخصصی ، وسعت اطلاعات و چند وجهی بودن شخصیت این دانشمند بزرگ است و نظریات ابتکاری در آثار و لابلای کتاب های ایشان دیده می شود که این نظریات قابل توجه هستند .

وزیر دادگستری اضافه کرد: علاوه بر آثار پرتعداد و پرتیراژ که از سوی ایشان به جامعه حقوقی و فرهنگ حقوقی ایران تقدیم شده است نظرات ابداعی و ابتکاری که در لابلای این کتاب ها ارایه داده است و در حوزه تحقیق و پژوهش نیز ابتکارات متعددی داشته اند که از جمله آن مقابله با جزم گرایی حقوقی و اصالت شک می توان نام برد.

وی خاطرنشان کرد:این استاد برجسته فقه و حقوق همواره تاکید کرده اند که در حوزه تحقیقات باید اعتماد به سخنان دیگران ترک شده و راه تحقیق پیش گرفته شود و برای این کار زمانی یک قاعده حقوقی قابل پذیرش است که مراحل شک ، تحقیق و استدلال در آن طی شده باشد و به نتیجه برسد و از طرفی همه به نظر ایشان نباید به یک قاعده که مقبول همگان است اکتفا کرد و از این جهت با جزم گرایی حقوقی مخالفت می کند .

آوایی با اشاره به اینکه در دیدگاه علامه جعفری لنگرودی توجه عرف عادت جایگاه ویژه ای دارد گفت: ایشان عرف عادت را منابع حقوق می داند و بنابر این قواعد حقوق باید از درون سنت ها، آداب و رسوم و هنجارها پذیرفته شده مردم برآمده باشد و این نکته باید قانونگذاران را متوجه کرده باشد که همواره در قانونگذاری خود به عرف عادت توجه ویژه ای کنند البته ایشان به همان اندازه که به عرف عادت توجه می کنند از فهم عرفی در استدلال ها نیز پرهیز می دهند.

وزیر دادگستری یادآورشد: کسانی که در حوزه های قانونی مسئولیت تصمیم گیری و تصمیم سازی دارند ، بزرگداشت برای این انسان کم نظیر که بدون هیچ چشمداشتی این حجم از زحمات طاقت فرسای پژوهشی و علمی را بدون هیچ توصیه و سفارش و انتظار تشویقی انجام داده است حداقل وظیفه است و خوب است برای تدوین و ترویج آثار او و اندیشه های ایشان تلاش های بیشتری صورت گیرد.

استاندار گیلان نیز در این مراسم گفت: گیلان به دلیل ویژگی هایی که دارد انسان های ارزش آفرین بزرگی به ایران معرفی کرده که یکی از این مفاخر پروفسور فضل الله رضا است که همین روزها دار فانی را وداع گفت که باید تلاش بیشتری برای شناسایی این بزرگان و مفاخر انجام گیرد.

ارسلان زارع افزود: دکتر جعفری لنگرودی یکی دیگر از ستارگان درخشان و پرفروغی است که خدمات آن در سپهر علمی کشور و جهان می درخشد و پایه گذار و آشنا کننده دانش آموختگان بسیاری از کشورهای اروپایی و ایران با حقوق اسلامی است و در تدوین پیش نویس قانون اساسی جمهوری اسلامی نقش آفرین بوده است.

وی تصریح کرد: جعفری تالیفات زیادی دارد که مرجع علم حقوق در ایران و دیگر کشورهاست و این سرمایه های علمی و فرهنگی استان گیلان معرف تمدن و فرهنگ دیرپای کشور ما هستند و از مهمترین سرمایه های کشور به حساب می آیند که باید به درستی و شایستگی مورد تکریم و تجلیل قرار گیرند.

استاندار گیلان ادامه داد:برای تبیین جایگاه والا و اثرگذار این فرهیختگان باید همت بیشتری گمارده شود و هرچند که با تلاش های صورت گرفته باز هم حق مطلب کامل ادا نشده است .

وی اظهار داشت: رویکرد دولت تدبیر و امید از ابتدای شکل گیری احترام به حقوق شهروندان و به رسمیت شناختن و تلاش برای احیای آن و تدوین حقوق آحاد جامعه متناسب با ظرفیت های قانونی در کشور بوده است.

آیین نکوداشت دکتر محمدجعفرجعفری لنگرودی از مفاخر استان گیلان و استاد برجسته علم حقوق، فقه و فلسفه عصر روز جمعه با حضور وزیر دادگشتری و چند تن از معاونان ایشان ، استاندار گیلان ، فرماندار و نماینده مردم شهرستان لنگرود و جمعی از حقوقدانان و فرهیخگان حقوقی و فرهنگی گیلان و کشور در دانشکده پرستاری و مامایی ، پیراپزشکی و فناوری نوین پزشکی شهرستان در لنگرود برگزار شد.

همچنین در پایان این مراسم از سردیس دکتر محمدجعفرجعفری لنگرودی با حضور وزیر دادگستری رونمایی شد. به دلیل کهولت سن ایشان نتوانسته بود در این آیین نکوداشت خود حضور پیدا کند.

دکتر محمدجعفر جعفری لنگرودی در سال ۱۳۰۳ در خانواده ای روحانی در لنگرود متولد شد و از کودکی از طریق پدر با نوشتن آشنا شد و تحصیل در مقطع ابتدایی و متوسطه را در لنگرود گذراند و وارد دانشسرای مقدماتی شد و برای ادامه تحصیل حوزوی به قم رفت و سپس در همدان و اصفهان نزد استادان بزرگ مشغول به تحصیل شد و بعد به مشهد رفت و از محضر استادانی چون ادیب نیشابوری و آشیخ هاشم قزوینی بهره برد و به درجه اجتهاد رسید .

با پایان یافتن دروس حوزوی تصمیم گرفت وارد دانشکده حقوق دانشگاه تهران شود و با شرکت در کلاس های شبانه دیپلم ادبی گرفت و در آزمون دانشکده حقوق دانشگاه تهران پذیرفته شد و در سال ۱۳۳۴موفق به دریافت لیسانس حقوق شد و در سال ۱۳۳۹ رساله دکتری خود را تحت عنوان تاثیر اراده در حقوق مدنی زیر نظر استادان بزرگی چون سید حسن امامی ، دکتر موسی عمید، و دکتر محمد مشکوه با رتبه عالی به اتمام رساند.

کتاب های این استان برجسته فقه و حقوق به ۹۵ اثر رسیده است که یک دسته از آنها به عنوان کتاب های مرجع و دسته دیگر کتاب های عمومی تقسیم می شوند که از جمله می توان به کتاب های ترمینولوژی حقوق یکی از مهمترین منابع حقوق ایران ، کتاب دانشنامه حقوق در پنج جلد ، کتاب الفارق در پنج جلد و دائره المعارف علوم اسلامی در دو جلد اشاره کرد.

آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود 2 - آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود -

آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود 1 - آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود -

آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود 7 - آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود -

آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود 5 - آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود -

سید علیرضا آوایی

آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود 3 - آیین نکوداشت جعفری لنگرودی شخصیت برجسته حقوق و فقه اسلامی در لنگرود -

ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.