×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ساعت و گاهشماری در کشورهای مختلف جهان با هم متفاوت است. گرچه امروزه غالب کشورهای جهان گاهشماری میلادی ر ا به عنوان گاهشماری رسمی خود پذیرفته اند اما در بسیاری از این کشورها استفاده از گاهشماری بومی و محلی در کنار گاهشماری میلادی همچنان رایج است برای مثال می توان به کشورهایی نظیر ژاپن ، چین و یا کشورهای عرب و مسلمانی نظیر مصر و عربستان اشاره کرد.

با رشد فزاینده ارتباطات میان جوامع مختلف نیاز به تبدیل تاریخ و ساعت در میان کشورهای مختلف بیشتر از گذشته احساس می شود به ویژه برای کشوری همچون کشور ما که به نوعی با سه گاهشماری مختلف سر و کار داریم.

این سه گاهشماری مختلف شامل گاهشماری هجری خورشیدی، قمری و میلادی می شود. گاهشماری هجری شمسی گاهشماری رسمی کشور ما از سال هزار و سیصد و چهار است. گاه شماری میلادی نیز چنان که گفته شد یک گاه شماری بین المللی است. اعیاد و مراسم و مناسبت های مذهبی کشور ما نیز مطابق با گاهشماری قمری صورت می گیرد. از این رو در بسیاری از موقعیت ها ممکن است به تبدیل تاریخ شمسی به میلادی و قمری و یا بالعکس پیدا کنیم.

برای تبدیل کردن تاریخ بین این سه گاهشماری می توان از ابزارهای متنوعی بهره برد. اما ساده ترین روش برای انجام این عمل شاید استفاده از وب سایت ها و سرویس های آنلاینی باشد که این امکان را فراهم می سازند.

از جمله این سرویس ها که در این زمینه خدمات رایگان و قابل قبولی ارائه می دهد وب سایت ایت باکس است. برای مثال در تبدیل تاریخ میلادی به شمسی 8 باکس شما با وارد کردن تاریخ در گاهشماری میلادی می توانید معادل آن تاریخ را در گاهشماری هجری خورشیدی و هجری قمری مشاهده کنید.

1 min - ساعت و گاه شماری در کشور های مختلف - 8 باکس

تبدیل کردن تاریخ بین گاهشماری ها مختلف در بسیاری از مواقع لازم است و ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که در شرایطی نیاز به این تبدیل داشته باشید.

 برای مثال فرض کنید می خواهید برای اخذ گذرنامه خود اقدام کنید در فرم های مربوطه لازم است تاریخ تولد خود را به میلادی بنویسید. بنابراین ناگزیر به تبدیل تاریخ تولد خود از گاهشماری شمسی به گاهشماری میلادی هستید.

و یا فرض کنید قصد دارید مراسم جشن خود را در روز ولادت امام زمان ( عج الله تعالی فرجه الشریف) برگزار کنید در این صورت باید ببینید پانزدهم شعبان در گاهشماری قمری معادل با چه روزی در گاهشماری هجری خورشیدی می شود.

مثال هایی از این دست بسیار است و در تمامی آن ها به طریقی نیاز داریم تا روزها در گاهشماری ها میلادی و قمری را نیز بدانیم.

به همین جهت است که در تمامی سالنامه های موجود علاوه بر نمایش روزها در گاهشماری هجری خورشیدی که گاهشماری رسمی ماست، گاهشماری هجری قمری و میلادی نیز نوشته شده است.

گاهشماری کنونی ما برگرفته از گاهشماری جلالی است. گاهشماری جلالی بر مبنای گاه شماری خورشیدی و در سال و در زمان سلطنت جلال الدین ملک شاه سلجوقی مهیا شد.

در گاه شماری خورشیدی یک سال  بر مبنای حرکت خورشید به دور زمین تعریف می شود. در گاهشماری جلالی نام ماه ها متفاوت از شکل امروزین آن و به صورت برجی بیان می شد. نام ماه های برجی به ترتیب چنین است : حمل، ثور، جوزا، سرطان، اسد، سنبله، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت. همچنین در این گاه شماری طول روزها از بیست و نه روز تا سی و دو روز متفاوت بود.

2 min - ساعت و گاه شماری در کشور های مختلف - 8 باکس

مبدا گاهشماری جلالی آغاز سلطنت ملک شاه بود. این گاه شماری به سرپرستی حکیم عمر خیام منجم مشهور ایرانی ابداع شده بود و از دقت بالایی برخوردار بود.

تا آنکه بعدها تقویم هجری شمسی برجی با قتباس از تقویم جلالی و توسط عبدالغفار خان نجم الدوله تدوین شد. در این گاهشماری مبدا تاریخ از به جلوس نشستن ملک شاه تغییر کرد و هجرت پیامبر از مکه به مدینه مبدا شمارش سال ها قرار گرفت اما همچنان نام ماه ها به صورت نام ماه های برجی بود.

تا آنکه در سال 1304 هجری گاهشماری ایران به شکلی که اکنون مورد استفاده قرار می گیرد مرسوم شد. در این گاه شماری نام ماه های برجی به نام ماه های کنونی تغییر پیدا کرد و همچنین طول ماه ها که پیش از آن بین بیست و نه تا سی و دو روز بود، ثابت شد و به سی و یک روز در شش ماه اول سال و سی روز در شش ماه دوم تغییر پیدا کرد.

البته ماه آخر یعنی اسفند تنها در سال های کبیسه سی روز است و در سال های عادی اسفند بیست و نه روزه داریم. بنابراین گاهشماری که ما امروزه از آن استفاده می کنیم در واقع تنها کمی بیش از صد سال است که در ایران رایج است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.