×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

کرونا بیمارستان - کرونا در گیلان؛ مشکلات مردم، معضلات درمانی و بحران اطلاع رسانی - در گیلان

حجم مراجعان به بیمارستان هایی چون رازی، پورسینا، ولایت، رسول اکرم (ص) در رشت  به طرز عجیبی افزایش یافته آنگونه که نیروهای اداری، پزشکان و پرستاران فشار زیادی را تحمل می کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان در تنها مصاحبه خود در این بحران که چهار اسفندماه برگزار شد با بیان اینکه با تمام توان برای پیشگیری از بیماری کرونا پای کار هستیم، گفت: در این ارتباط ابتدا ۵۰تخت در بیمارستان رازی رشت آماده کردیم سپس ۱۰۰مورد و در حال حاضر این تعداد به ۱۵۰ تخت رسیده است.

سالاری با بیان اینکه بیمارستان ولایت رشت را نیز به عنوان بیمارستان پشتیبان در نظر گرفته ایم، افزود: برای رفاه حال شهروندان، اورژانس بیمارستانی را درهمه شهرستان ها فعال نگه داشته ایم و همه بیمارستان های استان آماده اند و هر بیماری در بیمارستان شهر خودش بستری می شود.

اما بعد ازاین مصاحبه تقریبا فضا به روی اطلاع رسانی بسته شد وهمه اطلاعات محدود به گزارش روزانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شد. اینکه شرایط استان از نظر امکانات و خدمات بهداشتی و درمانی، وضعیت بیماران مبتلا و مشکوک به ویروس کرونا و نیز فوتی ها وغیره چگونه است خود نقاط ابهامی است که نه تنها مردم در پی آن هستند بلکه تلاش رسانه ها هم که مسئولان به عنوان یکی از ارکان اصلی دموکراسی، بی پاسخ مانده وفقط شایعات در فضای مجازی هر لحظه گسترده تر می شود.

اما این روزها این مراجعات بسیار گسترده شده که بخشی از آن شاید ناشی از نگرانی مردم از ابتلا به این ویروس است که با هر موردی از علائم سرماخوردگی و آنفلوآنزا که شاید در شرایط عادی خیلی بدان توجه نمی کردند اکنون به بیمارستان ها مراجعه می کنند تا از وضعیت ابتلای خود اطمینان یابند تا مبادا دیر شود.

حجم این مراجعات هم نه فقط در رشت که در شهرستان های استان هم همینگونه است و با توجه به اینکه گیلان یکی از کانون های آلوده به این ویروس است این وضعیت خیلی عجیب و دور از ذهن نیست.

آنگونه که نماینده وزیر بهداشت در گیلان هشتم اسفندماه اعلام کرد : تاکنون ۱۲۶۰ مورد مشکوک به کرونا در سطح بیمارستان‌های استان مشاهده شده، که بیش از ۴۰۰ نفر آنها بهبود یافته و مرخص شده‌اند.

انجام تست کرونا درخواست بخش زیادی از مراجعه کنندگان

یکی از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان رازی خواهان انجام تست کرونا از فرزندش است و می گوید : فرزندش نزد خواهرهمسرش بوده که الان تست ابتلای وی به ویروس کرونا مثبت شده و باید از فرزندش هم تست بگیرند چون احتمال ابتلای او هم زیاد است.

 اما پرستار مردی که با او صحبت می کند می گوید: بررسی های ما هیچ علائمی از احتمال ابتلای فرزند شما به کرونا را نشان نمی دهد و در تب سنجی انجام شده هم وضعیت اوعادی است و در منزل از فرزندتان مراقبت کنید مشکل خاصی هم ندارد و آنقدر هم کیت برای این گونه موارد نداریم فقط تست در مواردی انجام می شود که فرد علائمی داشته باشد.

 اما مرد قبول نمی کند و بر انجام تست تاکید دارد و می گوید: این همه اعلام می کنند کیت های سنجش وغیره وجود و همه موارد بررسی می شود پس چرا کسی الان پاسخگوی ما نیست.

کیت تشخیصی و پزشک نداریم

یکی دیگر از مراجعه کنندگان که مرد مسن بیماری را همراه خود دارد، می گوید: پدرم دو، سه روز است که شرایط بدی دارد مشکل تنگی نفس او دائم بدتر می شود و دکتر عمومی هم بردیم بهتر نشد و نیازمند مراقبت های ویژه اورژانسی و بیمارستانی است.

پرستار با آرامش و لحن ملایمی درحالی که وضعیت کلی او را بررسی می کند، می گوید: بیمار شما تب ندارد، ما فقط بیماران آنفلوآنزا و مشکوک به کرونا را بستری می کنیم درغیر اینصورت از دایره خدمات ما خارج است، بیمار را ببرید درمانگاه و یا نزد  یک پزشکی عمومی تا او را ویزیت کند و مراقبت های معمول را از او داشته باشید تا بهبود یابد.

اما مرد آنقدر نگران وعصبی است که تاب نمی آورد و فریاد می زند چرا هیچ کس به داد ما نمی رسد، پدرم را  بردم بیمارستان آریا،   پذیرش نکردند و گفتند؛ ببر بیمارستان پور سینا. بیمارستان پورسینا بردم، گفتند؛ ببر رازی و الان هم شما می گویید ببر درمانگاه و پزشک عمومی، اورژانس هم که مسئولیت قبول نمی کند! چرا یک پزشک نمی آید جواب مرا بدهد و مریضم را معاینه کند.

پرستاری که طرف صحبت مرد است، می گوید : حق با شماست اما ما خدمات تعریف شده برای افراد مشکوک داریم و بیمار شما علائم مربوطه را ندارد.

 پرستار دیگری که کنار او به سایر مراجعان پاسخ می دهد؛ می گوید پزشک نداریم بیمارتان را ببرید منزل خوب می شود.

 مرد عصبانی تر می شود و فریاد می زند بیمارستان رازی که مرکز بیماری های عفونی است پزشک ندارد وای به حال سایر مراکز تازه اگر بیمار کرونایی در خانه خوب می شود چرا وقتی مسئولان بیمار می شوند در منزل مراقبت نمی شوند؟

یکی دیگر از افراد هم می گوید: برادرم یک هفته بود که از دانشگاه به خانه برگشته و آلوده بود و ما نمی دانستیم تا وقتی که حالش بد شد و به بیمارستان آوردیم والان مشخص شده مبتلا به ویروس کروناست و الان آمده ام تا تست کرونا را از من، پدر، مادر و خواهرم هم بگیرند اما جوابگو نیستند و می گویند کیت تشخیصی ندارند.

او که پسر جوانی است، می افزاید : نمی دانم چیکار کنم مادرم دیابتی است و پدرم هم سن و سالش بالاست می ترسم آنان هم مبتلا شده باشند و وقتی عوارض بیماری نمود یابد که کار از کار گذشته باشد.

در واقع نه تنها امروز بیمارستان رازی بلکه بیمارستان ولایت که به عنوان پشتیبان اعلام شد و بیمارستان رسول اکرم (ع) در رشت و نیز در هر شهرستان حداقل یک بیمارستان، بیماران مشکوک به کرونا و دارای علایم مربوطه را پذیرش می کنند.

ترس؛ دلیل حجم گسترده مراجعات به بیمارستان ها

اما ترس مردم و مراجعات زیاد به بیمارستان، عدم اطلاع رسانی وپاسخگویی مناسب به آنان وحساسیت هایشان، خود در کنار ضرورت خدمات دهی به بیماران مشکوک و مبتلایان به این ویروس؛ مشکل را مضاعف کرده و در عین حجم زیاد بیماران بستری و تخت های اشغال شده؛ کمبود برخی امکانات و تجهیزات و حتی نیرو خود بر شدت مساله افزوده است.

تا آنجا که مهدی شادنوش، نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان با توجه به گستردگی مراجعات مردمی و درگیر کردن بخشی از امکانات و نیروها و ظرفیت درمانی به پاسخگویی به این مراجعات؛ از مردم استان خواست : در صورت بروز علائم سرماخوردگی سریعا به بیمارستان مراجه نکنند، بلکه سعی کنند در خانه بمانند و از خود درمانی بپرهیزند، اما در صورت تشدید علایم به ویژه تنگی نفس به پزشکان مطب مراجعه کننداما  به قول مهدی شادنوش، در واقع کرونا، شوکی جدی به حوزه بهداشت و درمان وارد کرده است.

کمبود امکانات و فشار کار در بیمارستان ها

در این رابطه یک متخصص بیماری های عفونی در بیمارستان رسول اکرم (ص) می گوید که در یک روز ۶۰ بیمار مشکوک به کرونا را تشخیص داده است.

او که نخواست نامش ذکر شود، افزود : در یک روز نیز ۱۰ نفر فوتی داشتیم که برخی به دلیل آنفلوآنزا و برخی مشکوک به کرونا بودند و برخی هم ابتلایشان به کرونا تایید شده بود.

 وی عنوان کرد: کار در بیمارستان با توجه به جمعیت بیماران و افراد مشکوک به ابتلا سنگین است و فشار زیادی بر پرسنل و نیروها وارد می شود چون در عین کار زیاد و خستگی، مشکل نبود فضا وکمبود امکانات اعم از وسایل بهداشتی تا کیت های تشخیصی وتجهیزات بیمارستانی را هم باید به نوعی مدیریت کنند.

وی گفت : بر اساس اطلاعاتی که از همکارانم دارم کار در بیمارستان پارس و گیل هم به دلیل نبود امکانات و شرایط موجودسخت است و برخی توان فعالیت در این شرایط را ندارند ضمن آنکه عمده پرسنل درمانی و پزشکی با همه وجود پای کار هستند و برخی استراحت خود را به دو، سه ساعت در شبانه روز تقلیل داده اند.

وی در مورد تعداد آمار مبتلایان و فوتی ها در رازی  افزود: آمار مشخصی در این زمینه نداریم و داده نمی شود، اما می دانم که دو متخصص عفونی از همکارانم هم اکنون در سایر بیمارستان های رشت بستری هستند.

اشغال تخت های بیمارستان رازی و کمبود نیرو

یکی از پرسنل بیمارستان رازی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون بخش ایزوله بیمارستان رازی که اختصاص به مبتلایان به کرونا و افراد مشکوک به این ویروس دارد از نظر امکانات در وضعیت نسبی مناسب تری به سر می برد.

 وی که نخواست نامش ذکر شود، افزود : دارو به میزان کافی در این بخش وجود دارد اما کیت های تشخیصی کمبود داریم و از نظر نیروهای متخصص اعم از پزشکان و پرستاران تلاش شده شرایط بهتر شود ضمن آنکه با همه توان در خدمت به بیماران تلاش می کنند.

 وی اظهار کرد: علاوه بر بخش ایزوله که دارای حدود ۱۵۰ تخت وعمده آنها اشغال است سایر بخش ها هم این روزها با حجم مراجعان و بیماران مبتلا به آنفلوآنزای شدید و سایر بیماریهای عفونی مواجهند وبیماران زیادی هم در این بخش ها بستری هستند اما فاقد امکانات مناسب بهداشتی بویژه در بخش حفاظت از سلامتی پرسنل هستیم  .

 وی تصریح کرد: در بخش ایزوله از نظر تجهیزات و دارو، نیرو و حفاظت مشکلات کمتر است چون اولویت با این بخش است اما در سایربخش های بیمارستان  وضعیت امکانات خیلی خوب نیست بویژه این روزها که برخی از پرستار و پرسنل بیمار می شوند سایر نیروها مجبورند خلا آنها را هم پر کنند در حالی که می توان از سایر بیمارستان ها و بخش هایی که کمتر درگیر هستند نیروهایی به بیمارستان رازی منتقل نمایند.

وی افزود : پیش از این در شرایط عادی مشکل کمبود نیرو داشتیم و الان با این حجم بیمار و بستری مشکلات ما جدی تر شده است و هر روز هم بر تعداد مراجعان و بیماران افزوده می شود.

شاید همین امر موجب شد که دو روز قبل دانشگاه علوم پزشکی گیلان از تمامی پرستاران بازنشسته جهت همکاری در مراکز آموزشی درمانی رشت و بیمارستانهای تابعه شهرستانها دعوت کند و در واقع خود بیانگر کمبود نیرو در این شرایط است.

سپاه قدس گیلان هم اعلام کرد که ۱۵۰ نیرو برای کمک به بیمارستان رازی در بخش های خدماتی و غیره اعزام می کند.

سکوت خبری مسئولان و بازار داغ شایعات

اما مراجع رسمی که باید در این حوزه مشکلات و کمبودهای بهداشتی و درمانی و وضعیت خدمات پاسخگو باشند درها را به روی رسانه بسته اند و متاسفانه با همه پیگیری ها و تماس هایی که خبرنگاران ایرنا طی دو سه روز اخیر با مسئولان مربوطه اعم از سخنگوی ستاد کرونا در استان و رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان و روابط عمومی این دانشگاه و معاونین و سایر دست اندرکاران امرگرفته اند، اطلاعاتی در اختیار قرار نگرفته و عموما تماس ها بی پاسخ مانده اند.

در این وضعیت بی خبری (منظور اخبار موثق و صحیح است) بازار شایعات و خبرهای غیرکارشناسی و مطالب مردمی داغ، داغ است مباحثی که از وخامت اوضاع و نبود امکانات و اشباع تخت های بیمارستانی از مبتلایان کرونا تا فقدان حداقل امکانات حفاظتی برای پزشکان و پرستاران و اقدام خود پرستاران برای خرید ماسک و دستکش، حجم انبوه دفن فوتی های کرونا در آرامستان های رشت و غیره دادم بر اضطراب و نگرانی مردم می افزاید.

۱۴۰۰ تخت برای بیماران کرونایی و راه اندازی و افزودن ظرفیت دو بیمارستان جدید

 اما همین اندازه شاید کفایت کند که استاندار گیلان امروز اعلام کرد : یک هزار و ۴۰۰ تخت اختصاصی برای بیماران کرونایی پیش بینی شده و بیمارستان رازی رشت و برخی بیمارستان های شهرستان های دیگر و همچنین بیمارستان رسول اکرم به این موضوع اختصاص یافته اند.

 استاندار گیلان برای بهبود آمادگی ها و مقابله با این ویروس همچنین خواستار راه اندازی دو بیمارستان تالش و لنگرود که به لحاظ ساختمانی تقریبا ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، شده و گفته که ظرفیت آنها به تختهای اختصاصی به بحث بیماران کرونایی افزوده شود.

انجام مقدمات استقرار بیمارستان ۳۶۰ تختخوابی صحرایی در رشت

وی همچنین با بیان اینکه پیش بینی احداث بیمارستان ۳۶۰ تخت خوابی در رشت برای استقرار بیمارستان پیش ساخته انجام و زمین آن تسطیح و فراهم شده است.

استاندارهمچنین در جلسه ویدئوکنفرانس با ستاد ملی کرونا به ریاست معاون اول رئیس جمهوری از مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی کشور خواست که کادر درمان بیمارستان رسول اکرم (ص) و امکانات و تجهیزات آن تقویت شده و ظرفیت جدیدی به تعداد ۲۰۰ تخت در جوار این بیمارستان  به صورت پیش ساخته ایجاد شود.

وی در این جلسه به صراحت اعلام کرد که آنچه امروز نیاز داریم؛ تأمین کادر درمانی بیشتر  به ویژه پرستار، کمک پرستار، کارشناس فوریت های پزشکی و علوم آزمایشگاهی  و پزشک عمومی مجموعا به تعداد ۶۵۶ نفر است.

وی گفته است :کیت های تشخیصی آزمایشگاهی، تخت های مخصوص بیمارستانی و نیز وسایل حفاظت شخصی بویژه ماسک های N۹۵ برای کادر درمان از دیگر ضرورت هاست که در بازه زمانی کنونی، استان به آنها نیازمند است.

در واقع امروز در پی شیوع ویروس کرونا  و مساله فراگیر آن، بحران دیگری هم نمود یافت و آن بحران در حوزه اطلاع رسانی و بی اعتمادی مسئولان به رسانه ها و در مقابل بی اعتمادی مردم به مسئولان است حال آنکه قرار گرفتن همه این بخش ها در کنار هم می تواند بحران کرونا را از پا درآورد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.