شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41368 تعداد نوشته های امروز : 3 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • برای فرهنگ و هویت خود، سفیرِ خوبی باشیم‌
    22 فروردین 1399 - 13:27
    شناسه : 169805
    1

    بعنوان یک گیلانی سعی کنیم هر جا و هر موقعیتی که بدست آوردیم، میراث‌دار درستی برای این فرهنگ و هویت باشیم و همینطور مرهمی بر زخم‌هایش.

    پ
    پ

    رنجکش - برای فرهنگ و هویت خود، سفیرِ خوبی باشیم‌ - ایمان رنجکش

    ایمان رنجکش

    یک نوع ویروس بدتر از کرونا هم وجود دارد که بر خلاف کوید19 که شریان‌های تنفسی را مسدود می‌کند و طی مدت کوتاهی مرگ آفرین می‌شود، اما این مورد بر ذهن و نگاه‌ها سیطره می‌یابد و اثرات مخربش تا دهه‌ها ادامه دارد.

    نمونه شاخص آن هم کسی نیست جز علی میری بازیگر سالیان پیش از انقلاب که با وجود اینکه خود اصلا گیلانی نبود و فقط ادای رشتی حرف زدن و گیلک بودن را در میاورد اما با رفتارهای ناشایست چنان تاثیری بر نگاه جامعه ایرانی بر گیلان و گیلانی گذاشت که کماکان اثرات ویرانگرش پابرجاست.

    اما امروز هم متاسفانه هستند افرادی که برای اندکی دیده شدن حاضرند تن به هر کاری بدهند و حتی در این مسیر، زبان و اصالت خود را به شکل نادرست هزینه می‌کنند. این افراد همانطور که در گذشته نشان دادند برای لحظه‌ای خنده و توجه حضار، چنان رفتار چیپی از خود بروز می‌دهند که گویی عزم خود را برای ادامه مسیر «میری» جزم کرده‌اند.

    یکبار برایتان سوال نبوده که چرا عمدتا به هنرمندانی آیتم‌های بی‌غیرت، لوده و سطح پایین در سینما و تلویزیون ایران پیشنهاد می‌شود که لهجه گیلکی بر کارشان چیرگی یافته است.

    در پاسخ می‌گویند «این همه سال گیلان بودیم و کسی به ما بها نداد!» یعنی هدفتان این است با قبول این نوع نقش‌ها از گیلان انتقام بگیرید؟!

    دقیقا یک هفته قبل از اینکه شما آن نقش را در تلویزیون بازی کنید، سراسر استان برای حمایت از تعدادی از جوانان گیلانی در یک برنامه استعدادیابی چنان متحد شد که ثابت می‌کند گیلانی همواره پشتیبان فرزندان این دیار بوده و هست. شما اگر همین امروز هم تغییر رویه بدهید، تمام گیلان پشتیبانتان خواهد بود.

    بعنوان یک گیلانی سعی کنیم هر جا و هر موقعیتی که بدست آوردیم، میراث‌دار درستی برای این فرهنگ و هویت باشیم و همینطور مرهمی بر زخم‌هایش.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.