×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 5 خبر

حسن روحانی 1 - روحانی: اداره کشور در این شرایط کار سختی است/ مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را به‌خوبی در شب قدر رعایت کردند - روحانیوحانی

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیئت دولت طی سخنانی درباره ایام سوگواری و شهادت امیرالمؤمنین(ع) اظهار داشت: جمله‌ای که ابن‌ملجم قاتل امیرالمؤمنین به‌کار برد از شمشیر او بدتر بود که گفت “حکومت از آن خداست و از آن تو نیست ای علی”؛ و این جمله بسیار تکان‌دهنده است. کسی که این جمله را می‌گوید علی‌الظاهر به خداوند معتقد است و مبنا را حکومت الهی بر بشر می‌داند اما در عین حال جهل دینی و افراط این فرد او را به بدترین عمل در تاریخ کشاند و درس بزرگی برای ماست که دین‌دار بودن بدون تعقل، تفکر، بدون عدالت و تعادل و بدون میانه‌روی نمی‌تواند برای ما مسیر هدایت را مشخص کند.

وی افزود: از این جملات مهم‌تر رفتار مولا امیرالمؤمنین(ع) در طول این ۴۸ ساعت یعنی از سحرگاه روز نوزدهم ماه مبارک رمضان تا آخر شب ۲۱ ماه مبارک رفتار حضرت عجیب بود و وقتی ایشان را در آن حالت به منزل آوردند، اولین توصیه‌شان این بود که “با ابن‌ملجم مراعات کنید”؛ کجا در تاریخ و در کدام حقوق بشر و عدالتی و کجای عالم می‌ببنیم که مولایی با این عظمت که از پیشانی‌اش خون می‌چکد و او اولین توجهش این است که به قاتل خود و اسیر مدارا شود؟!

رئیس‌جمهور در ادامه گفت: امیرالمؤمنین(ع) در شب ۲۱ ماه مبارک که وصایای خود را فرمود که آخرین جملات این وصیت‌نامه باز نسبت به قاتل خود است و فرمود “به‌خاطر کشته شدن من خون‌ریزی به‌پا نکنید و دودستگی به وجود نیاورید و جنگ نیندازید و اگر بناست کسی کشته شود، یک نفر باید کشته شود و نه یک نفر کشته شود بلکه او یک ضربه زده و باید فقط یک ضربه بزنید.”

روحانی گفت: ما به چنین مولا و مقتدایی افتخار می‌کنیم که تمام زندگی‌اش عرفان، انسانیت و حقوق انسان‌ها، مدارا با مردم و دستگیری از فقرا و شهامت در میدان نبرد بود. این‌که مردم ما بعد از قرن‌ها عاشق حضرت ماندند و روز به روز به این عشق افزوده می‌شود، البته درست است که مردم به‌خاطر شب قدر احیا دارند اما در این شبها نام امیرالمؤمنین هم جایگاه خاص خود را دارد. باید شکرگزار باشیم و من احساس می‌کنم که علت اینکه در ماجرای کرونا جایگاه ملت ما با تمام ملت‌های جهان متفاوت است و این همه انفاق، احسان، بسته‌های ارزاق و معیشتی که اتفاق افتاده و البته کار کادر پزشکی ما ممتاز است و این فداکاریِ در این ایران در جای دیگری یافت نمی‌شود و ریشه این فداکاری به‌نظر من به فرهنگ دینی و اسلامی و ایرانی ما و منشأ این فرهنگ نیز قرآن و زندگی پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین و ائمه(ع) است.

وی اظهار داشت: دیشب مساجد برای ساعاتی باز شد و البته نگرانی‌هایی برای رعایت دستور العمل‌ها وجود داشت ولی دیشب مراسم ویژه‌ای بود و مردم متأثرتر بودند که نمی‌توانند در حرم‌های مقدسه باشند و مردم ما به‌خوبی رعایت کردند و فرهنگ غنی اسلامی و ایرانی را نشان دادند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: کجای دنیاست که مردم بدون قوه قهریه و تنها با سفارش و توصیه و تشریح متخصصین و وزارت بهداشت این‌گونه دقیق عمل کنند و هم عبادت خدا را به‌جای آوردند و هم اصول بهداشتی را رعایت کردند؟ چقدر خوب دیشب صدا و سیمای ما این کمبود و مشکل را با دوربین‌ها و تصویر و پخش در سراسر کشور جبران کرد و آن حال معنوی را به‌خوبی منتقل کردند؛ یعنی حرم حضرت معصومه(س)، مولای ما علی‌بن موسی الرضا(ع) و حضرت عبدالعظیم و شاهچراغ و اماکن مقدس بود که در آنجا دعا و ذکر و قرآن سرگرفتن با عدد معدود بود. مردم در آنجا نبودند ولی دل همه مردم در آنجا بود؛ مردم در خانه‌ها بودند اما به‌حق جسم مردم در خانه بود و جان مردم کنار حرم‌های مقدس بود که این بسیار مهم است که جای سپاس و تشکر دارد.

روحانی با ابراز اینکه مراعات اصول، اخلاق و رفتار مردم در تاریخ ماندگار است، خاطرنشان کرد: همان که رهبر معظم انقلاب بیان فرمودند آنچه در این روزها واقع می‌شود باید ثبت و درست نقل شود شبیه همان روایت فتح که چگونه جنگ بیان و توضیح داده شد. باید این روزهای زیبا و این زیبایی‌ها، متانت‌ها، ایثارها، فداکاری‌ها و غم همدیگر خوردن و کنار هم بودن در تاریخ ما بماند و ماندگار باشد.

وی در ادامه به حادثه شهادت تعدادی از پرسنل نیروی دریایی ارتش اشاره کرد و اظهار داشت: برای ما بسیار جای تأسف و تأثر بود که جوانان نیروی دریایی خود را در یک حادثه دلخراش از دست دادیم؛ شنیدن این خبر برای ما سخت بود ولی مردم در سراسر کشور و همه مسئولان ابراز همدردی کردند. من با صراحت و با تواضع به خانواده شهدا می‌گویم هیئت دولت و همه دولت را در غم خود سهیم و شریک در این مصیبت بدانید. دلایل این موضوع در آینده روشن و پس از مشخص شدن، برای مردم بیان می‌شود؛ این افراد برای امنیت به دریا رفتند و نه برای تفریح. برای خوش‌گذرانی عملیات نداشتند بلکه برای توانمندتر شدن قدرت جمهوری اسلامی ایران کوشش می‌کردند. این عزیزان خالصانه به صحنه رفته مظلومانه هم به شهادت رسیدند و این بسیار مهم است که در ماه مبارک رمضان و در آب‌های مواج برای امنیت مردم فداکارانه حضور داشته باشند.

رئیس‌جمهور گفت: رزم در آب جایگاه دیگری در روایات ما دارد؛ همه جا ایستادگی، ایثار و شهادت مقدس است ولی رزم و شهادت در دریا، اجرش ۱۰ برابر رزم در زمین است. آنها به لقای حق شتافتند و ما باید کنار این خانواده‌های عزیز باشیم. آنها بدانند همه مردم در غمشان سهیم هستند و امیدواریم این‌گونه حوادث در جمع رزمایش‌ها و تمرینات نظامی ما به حداقل کاهش یافته و بتوانیم نظم دقیق‌تری را شاهد باشیم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: از اواخر بهمن‌ماه که این ویروس آغاز شد تا پایان اردیبهشت که نزدیک آن هستیم، کار بزرگی انجام شده است. مردم، نیروهای مسلح، بخش اقتصاد، نهادهای عمومی غیردولتی، بسیج، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، ارتش، دانشگاه‌ها و حوزه‌ها و همه حضور داشته و رسانه‌ها نیز فداکاری کردند اما بار سنگینی هم بر دوش دولت به‌عنوان وظیفه بود.

وی گفت: خداوند ما را لایق این آزمایش سخت و سنگین قرار داده و هر کسی، هر دولتی، هر ملتی و هر جمعی مورد آزمایش‌های بسیار سنگین قرار نمی‌گیرد. دولت و ملت ایران امروز در یک آزمایش سخت بی‌نظیر قرار گرفتند؛ درست است که ملت‌های دیگر نیز سهیم هستند ولی هیچ ملتی نیست که دو سال مداوم زیر ضربات سنگین و حصر باشد و این بیماری و ویروس وارد کشور شود. ما دو سال است که در برابر بدترین حکومت قرار گرفتیم؛ من یاد ندارم کاخ سفیدی به این صورت در آمریکا ظاهر شده باشد، تا این حد ضدبشر، تا این حد با قساوت قلب و بی‌رحم، تا این حد ناتوان، یک جمع ناآشنا. وقتی وزیر امور خارجه این کشور را می‌بینید، انگار الفبای سیاست نخوانده است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: بدترین و شرورترین حکومت در آمریکا بر سر کار است، کدام حکومت را می‌شناسید که فرمانده نظامی ما را در هنگام مأموریت ترور کند؟ آمریکا همیشه تروریست بوده ولی تا این حد بی‌سابقه است، آمریکا همیشه علیه ملت‌های مستقل و مظلوم حرکت کرده اما در شرایط این بیماری عالم‌گیر برای ورود دارو اذیت می‌کند. یک حکومت جبار روبه‌روی ما بوده است.

روحانی اظهار داشت: اطراف ایران هم بی‌نظیر هستند، مرتجعین جنوب ایران به‌ویژه یکی از آنها بی‌نظیر است، نه پدری دیدیم و نه پسری، البته به‌غیر از یکی ــ دو تا بقیه خوب هستند.

وی هم‌چنین گفت: از وزارت بهداشت و درمان با تمام کادر درمانی تا وزارت کشور که با همه توان در سراسر کشور در مقابله با کرونا در خط مقدم بودند تا وزارت صنعت، معدن و تجارت که بار سنگین پشتیبانی را در این مدت بر عهده داشت قدردانی می‌کنم.

وی همچنین درخصوص رضا رحمانی وزیر سابق صمت نیز اظهار داشت: من از کسانی که تا دیروز و پریروز در این وزارتخانه کار می‌کردند تشکر می‌کنم و آنهایی که در دوره خودشان تلاش و کوشش کردند؛ ۴ وزارتخانه در این وزارتخانه جمع شده است: وزارت صنعت، صنایع سنگین، معادن و بازرگانی در این وزارتخانه جمع شده و از کسانی که در این وزارتخانه زحمت کشیدند تشکرمی‌کنم و همگی باید به آقای مدرسی خیابانی کمک کنیم تا بتواند کار را به‌خوبی پیش ببرد.

رئیس‌جمهور گفت: در عبور از این دوران سخت وزارتخانه‌های ارشاد، امور خارجه و راه و شهرسازی پرتلاش، شریک و همکار بودند و تمام وزیران اقتصادی دولت در عبور از بحران کرونا و تحریم فعال بودند. اداره کشور در این شرایط کار سختی است و این‌که سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و بانک مرکزی و سایر بانک‌ها به صحنه آمدند و تسهیلات برای کسب‌وکارهایی که دچار مشکل شده آغاز شده و تداوم دارد و امیدوارم و تأکید می‌کنم که کاری کنید به همه کسب‌وکارها تسهیلات در همین روزهای اردیبهشت تا پایان خرداد ۹۹ هرچه سریع‌تر پرداخت شود. کاری کنید سهام عدالت به‌آسان‌ترین صورت به مردم پرداخت شود و خوشحال شدم که روز گذشته شورای‌عالی بورس تصویب کرد که در این زمینه بانک‌های کشور به کمک بیایند.

روحانی اضافه کرد: هرکس می‌خواهد سهام خود را بفروشد به بانک مورد علاقه خود مراجعه کند و وکالت می‌دهد و آن بانک در روزی که مشخص می‌شود سهام آن فرد را می‌فروشد و هرچه را فروخت پول را به صاحب سهام برمی‌گرداند که راه بسیار آسانی است و هر فردی هم که می‌خواهد سهام خود را مستقیم نگه دارد یا از طریق شرکت‌های استانی حفظ کند این کار می‌کند به هر حال آسان‌سازی شود که کار بزرگی است که به‌خوبی اجرا می‌شود و تسهیلات هم به مردم پرداخت شود.

وی تصریح کرد: روزهای سختی برای مردم است و بخشی از مردم دچار بیماری شدند و بعضی از اقوام مردم ما از دنیا رفتند و با مظلومیت این دنیا را ترک کردند و مراسم عزا و ختمی نتوانستند بگیرند و مردم در ایام عید و حتی این ماه مبارک رمضان در سختی هستند.

رئیس‌جمهور در پایان خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم که فشار مضاعفی به مردم وارد نشود و این فشار مضاعف، قیمت اجناس در بازار است و من مشکلات را می‌دانم ولی عده‌ای هستند که سوءاستفاده می‌کنند؛ اگر همه چیز به‌صورتی طبیعی بود می‌گفتیم پیش آمده ولی عده‌ای در ماسک و دستکش هم سوءاستفاده کردند و در مواد غذایی مردم هم سوءاستفاده می‌کنند. خواهش می‌کنم همه توان‌مان را به‌کار بگیریم و همه نظارت‌هایی که باید بشود، جلساتی که باید تشکیل شود، کارهایی که اتحادیه‌های ما باید انجام دهند، اموری که وزارت صمت و دادگستری ما باید پیگیری کنند، انجام بگیرد و من مطمئن هستم که از این روزهای سخت خواهیم گذشت و کارآفرینان و صادرکنندگان این شرایط را می‌دانند و تا آخرین دلار را به کشور و بانک مرکزی برمی‌گردانند و ما با همدلی و پیروی از مولایمان امیرالمؤمنین(ع)، جهش تولید را رقم زده و از این شرایط عبور خواهیم کرد./تسنیم

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.