شنبه, 1 اردیبهشت 1403 Saturday, 20 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41377 تعداد نوشته های امروز : 12 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • با پرطرفدارترین اسم‌های دختر ایرانی آشنا شوید + معنی آنها
    03 خرداد 1399 - 19:33
    شناسه : 171449
    0

    در این پست قصد داریم با پرطرفدارترین اسامی دختر ایرانی که از وبسایت ثبت احوال استخراج شده‌اند، آشنا شویم.

    پ
    پ

    زمانی که خداوند به شما فرزندی اعطا می‌کند، بدون شک یکی از اولین چیزهایی که ذهن شما را مشغول می‌کند اسن است که نام او را چه بگذارید؟ بعضی از خانواده‌ها ترجیه میدهند نام فرزند خود را برمبنای دین و اعتقادات خود انتخاب کنند و بعضی دیگر به اسامی اصیل و کهن ایرانی، علاقه‌مند هستند و در این میان عده‌ای هم به اسامی خارجی توجه نشان می‌دهند. در این پست قصد داریم با پرطرفدارترین اسامی دختر ایرانی که از وبسایت ثبت احوال استخراج شده‌اند، آشنا شویم.

    در نمودار زیر، لیستی از پرطرفدارترین نام‌های دختر ایرانی را مشاهده می کنید. در این پست ما به بررسی 10 نام برتر دختر ایرانی می پردازیم.

    اسم‌های دختر ایرانی - با پرطرفدارترین اسم‌های دختر ایرانی آشنا شوید + معنی آنها - اسم دختر

    1. فاطمه

    همانطور که در لیست بالا مشاهده می‌کنید، نام “فاطمه” با فراوانی بیش از 250 هزار، پرطرفدارترین نام دختر ایرانی در بین سالهای 1390 تا 1398 بود است. علاقه‌مندی ایرانیان به این نام می‌تواند به دلیل ارادت و علاقه‌‌مندی آنها به حضرت فاطمه (س) و همچنین خوش آوایی نام “فاطمه” باشد.

    معنی فاطمه : فاطمه در زبان عرب به معنای زنی است که فرزند خود را از شیر بازگرفته است. همچنین نام دختر پیامبر اکرم (ص) فاطمه بود و پیامبر (ص) درباره ایشان فرموده اند “خداوند متعال کسانی که فاطمه را دوست دارند، از آتش باز می‌دارد” به همین دلیل معنای دیگر این نام “بازمانده از آتش” است.

    1. زهرا

    “زهرا “با فراوانی بیش از 150 هزار، رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.

    معنی زهرا : زهرا به معنای “روشن و درخشان” است و این معنا از آن جهت  است که هروقت حضرت فاطمه‌زهرا (س) در محراب مشغول نماز می‌شد، نورانیت و درخشش ایشان همه را مبهوت خود می‌کرد و اهل آسمان، نور و روشنایی ایشان را به تماشا می‌نشستند.

    1. نازنین‌زهرا

    معنی نازنین‌زهرا : این نام مشتقی از دو کلمه “نازنین و زهرا” است که اولی فارسی و دومی عربی است. نازنین زهرا در لغت نامه‌های مختلف بصورت “زهرای باارزش و عزیز” ، “زهرای زیبا و گرانمایه” و “زهرای نازدار و زیبا” معنا شده است. این نام هم از نام مبارک حضرت فاطمه(س) گرفته‌شده است.

    1. زینب

    معنی زینب : زینب نامی عربی از ریشه‌ی “زین” به معنی “آراستن، آرایش و زیبایی” است. نام دختر امیرالمومنین علی (ع) و حضرت فاطمه (س)، زینب کبری بود و او از پرفضیلت‌ترین زنان عالم و مفسر قرآن کریم است. در لغت نامه دهخدا معنی “خوش‌منظر و خوش‌بو” برای این نام ذکر شده است.

    1. یسنا

    معنی یسنا : یسنا نامی با ریشه اوستایی-پهلوی و به معنای “پرستش، ستایش و نماز” است. همچنین نام یکی از بخش‌های پنج‌گانه کتاب اوستا و مهمترین آنهاست پس این نام را می‌توان یکی از اصیل‌ترین نام های دختر ایرانی دانست که از گذشته‌های دور در ایران رواج داشته است.

    1. ریحانه

    معنی ریحانه : نامی با ریشه‌ی عربی و به معنای “گل خوشبو و زیبا” است. نام مادر امام هشتم شیعیان، امام رضا (ع) “ریحانه” بود و همچنین یکی از القاب حضرت فاطمه (س) است.

    1. فاطمه‌زهرا

    معنی فاطمه‌زهرا : همانطور که در بالا ذکر شد فاطمه در زبان عرب به معنای زنی است که فرزند خود را از شیر بازگرفته است. همچنین نام دختر پیامبر اکرم (ص) فاطمه بود و پیامبر (ص) درباره ایشان فرموده اند “خداوند متعال کسانی که فاطمه را دوست دارند، از آتش باز می‌دارد” به همین دلیل معنای دیگر این نام “بازمانده از آتش” است و همچنین زهرا به معنای “روشن و درخشان” است. پس فاطمه‌زهرا می‌تواند به معنای “فاطمه‌ی نورانی و درخشان” باشد.

    1. باران

    معنی باران : در کتاب‌های لغت نامه باران به معنی “قطرات پی‌در‌پی که از ابر میبارد” و همچنین “قطراتی که در نتیجه سرد شدن بخار به وجود می‌آیند” آورده شده است. باران یکی از نعمت‌های الهی است که باعث رویش طبیعت و زندگی می‌شود و از این جهت نام باران را می‌توان به معنای “یکی از نشانه‌های برکت و فیض الهی” هم معنا کرد.

    1. رها

    معنی رها : رها در لغت‌نامه دهخدا به معنی “آزادشده و آزاد” آورده شده است و می‌تواند به معنای آزادی از وابستگی‌ها باشد. این نام دخترانه است ولی طی سالهای گذشته مواردی از استفاده آنها برای نام‌گذاری پسران نیز مشاهده شده است پس می‌توان “رها” را نامی دانست که برای هر دو جنس قابل استفاده است.

    1. هستی

    معنی هستی : به معنای “وجود داشتن، زندگی و زندگانی، همه‌ی دارایی و دنیا” است. این نام میتواند نشان‌دهنده علاقه‌ی پدر و مادر به دخترشان باشد که او را “همه‌ی دارایی” خود می‌دانند. این اسم یکی از زیباترین نام‌های ایرانی و دارای ریشه ای فارسی است.

    منابع : مجموعه اسم دختر – سایت شادیما، سایت واژه‌یاب

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.