×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

تروئیکای اروپایی - چراغ سبز تروئیکای اروپایی به آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران؛ تحریمهای ما تا ۲۰۲۳ ادامه دارد! -

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام (انگلیس، آلمان و فرانسه) در بخشی از بیانیه خود در پایان نشست سه‌جانبه‌ای که پس از تصویب قطعنامه پیشنهادی آنها علیه ایران در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برگزار شد، تلویحاً خواستار تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران شدند.

وزرای امور خارجه سه کشور اروپایی در خصوص منقضی شدن تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران طی کمتر از ۴ ماه آینده اعلام کردند: «سه کشور اروپایی به اجرای کامل قطعنامه ۲۲۳۱ که در سال ۲۰۱۵ برای حمایت از برجام صادر شده، پایبند هستند. با این حال، ما معتقدیم که لغو برنامه‌ریزی شده تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت که طبق قطعنامه ۲۲۳۱ در ماه اکتبر [مهرماه] انجام می‌شود، تأثیرات مهمی بر امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. یادآور می‌شویم که تحریم‌های اتحادیه اروپا بر صادرات سلاح‌های متعارف و فناوری موشکی [به ایران] تا سال ۲۰۲۳ برقرار خواهد بود.»

آنها در ادامه افزودند: «ما دوست داریم که این موضوع را با همکاری نزدیک روسیه و چین، سایر طرف‌های باقی‌مانده در برجام و همچنین دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل و کشورهای ذینفع بررسی کنیم.»

اوایل اردیبهشت‌ماه سال جاری نشریه آمریکایی نیویورک تایمز گزارش داد که «مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا قصد دارد با استفاده از یکی از بندهای توافق هسته‌ای «برجام»، تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید و یا شورای امنیت سازمان ملل متحد را به اعمال تحریم‌هایی دیگر علیه ایران وادار کند.

روزنامه نیویورک‌تایمز در این رابطه نوشت: طرح وزیر امور خارجه آمریکا بر تلاش برای پیشبرد یک استدلال حقوقی مبنی بر اینکه آمریکا علی‌رغم خروج از برجام همچنان یکی از طرف‌های مشارکت‌کننده در این توافق چندجانبه است، استوار است.

با این حال، مقامات جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از کشورهای عضو برجام بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا از برجام خارج شده و اساساً در جایگاهی نیست که بخواهد برای کشورهایی که همچنان در برجام حضور دارند، تعیین تکلیف کند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی هفته‌های اخیر چندین بار در نشست‌های خبری مختلف تأکید کرده است که آمریکا از برجام خارج شده و نمی‌تواند با ادعای اینکه همچنان عضو برجام است، از طریق برجام برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران اقدام کند.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا ماه گذشته درباره اینکه آیا اتحادیه اروپا به درخواست‌های آمریکا برای مشارکت در تلاش‌های این کشور برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران پاسخ مثبت خواهد داد یا اینکه در برجام باقی خواهد ماند، گفته بود: «ما باید درباره آن فکر کنیم، اما در حال حاضر من نمی‌توانم درباره چیزی که هنوز اتفاق نیفتاده است به شما توضیح بدهم.»

روز چهارشنبه نشریه آمریکایی وال‌استریت ژورنال در گزارشی مدعی شد در شرایطی که آمریکا و دیگر قدرت‌های جهانی بر سر تمدید تحریم‌های تسلیحاتی شورای امنیت علیه ایران -که در مهرماه سال جاری منقضی می‌شود- دچار اختلافات شدید هستند، دیپلمات‌های اروپایی قصد دارند با پیشنهاد تمدید محدود تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران یک اجماع کلی را برای حفظ برجام که در خطر سقوط قرار دارد، شکل دهند./تسنیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.