×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

خواب خوابیدن - دلایل عمده بی خوابی شبانه را بشناسید - خواب

سرویس ترجمه بهداشت نیوز، احتمالا می دانید که مقدار زمان خواب کافی چقدر است: هفت تا نه ساعت در شبانه روز. اما اگر این مقدار خواب دریافت نمی کنید، چیز دیگری را باید بدانید:‌ چه چیزی مانع از خوابیدن کافی شماست؟ عوامل متعددی وجود دارد که موجب می شود شما سبها نخوابید و یا اینکه پس از مدت زمانی خوابیدن، بیدار شده و دیگر به خواب نروید. در این مطلب، پزشکان عمده دلایلی را که خواب کافی و شبانه شما را می دزدد، ذکر کرده اند.

بی‌خوابی مزمن
طبق منابعی در کتابخانه پزشکی آمریکا، بیماران یا دچار بی خوابی حاد – بی خوابی شبانه در مدت زمانی کمتر از یک ماه – هستند و یا بی خوابی مزمن -بی خوابی در مدت زمان حداقل یک ماه-اگر افراد حداقل سه شب در یک هفته دچار بی خوابی شبانه شوند نیز به عنوان فرد بی‌خواب مزمن شناخته می شوند.

دلایل شایع بی خوابی حاد شامل فشارهای خانوادگی، استرس در محل کار و رویدادهای آسیب‌زا می باشد، در حالی که مشکلاتی مانند استرس طولانی مدت می تواند به بی خوابی مزمن منجر شود. علاوه بر این، موادی مانند الکل ، کافئین و تنباکو می توانند در بروز بی خوابی مزمن نقش داشته باشند. درمان رفتاری-شناختی و برخی داروهای خاص و همچنین تغییرات سبک زندگی می تواند در درمان این مشکل کمک‌کننده باشد.

تکرر ادرار شبانه
پزشکان معتقدند بیدارشدن های مکرر در شب برای تخلیه مثانه می تواند زمان کافی شما برای خوابیدن را کاهش دهد. تکرر ادرار در شب ممکن است در هر سنی رخ دهد اما غالبا افراد بالای ۶۰ سال را گرفتار می کند. این مشکل در مردان عموما به دلیل بزرگ بودن پروستات می باشد. برای کنترل آن بهتر است قبل از خواب از مصرف کافئین، الکل و سایر مایعات خودداری کرد. داروهای خاصی نیز برای رفع اسپاسم مثانه تجویز می شود.

آپنه خواب
تصویر متعارفی که از آپنه خواب در ذهن ایجاد می شود مردی با اضافه وزن است که خروپف می کند اما زنان با هر وزنی نیز می توانند در هنگام خواب این مکث های مکرر در تنفس را تجربه کنند. ممکن است با چند ایجاد تغییراتی در سبک زندگی ، مانند خوابیدن به شانه یا کاهش وزن، بتوانید آپنه را تسکین دهید. پزشک شما ممکن است یک دستگاه CPAP را پیشنهاد کند که هوا را در مجاری هوایی شما درطول باز نگه دارد.

برنامه غذایی
آنچه می خورید می تواند روی خواب شما تأثیر بگذارد. غذاهای پرادویه می توانندمنجر به سوزش دردناک قلب شما شود. کافئین زیاد می تواند موجب بیداری شما در شب شود حتی اگر قهوه خود را صبح خورده باشید. سعی کنید شبها غذای سبک بخورید و دو ساعت قبل از خواب شام میل کنید. غذاهای خیلی تند و چرب و الکل و کافئین نخورید. همچنین نوشیدن مایعات فراوان قبل از خواب می تواند روند یک خواب خوب را مختل کند.

ورزش نکردن
خواب و ورزش مکمل یکدیگر هستند. کار کردن به طور منظم می تواند به شما در بهتر خوابیدن کمک کند و برعکس ، اگر یک استراحت شب خوب داشته باشید ، بیشتر ورزش خواهید کرد.

درد
دردهای ناشی از ارتروز یا هر درد دیگری موجب بی خوابی شما می شود. محققان بر این باورند که کمبود خواب ممکن است دردهای التهابی را تشدید کند. خواب ضعیف همچنین می تواند شما را نسبت به احساس درد حساس تر کند.علاوه بر داروهای مسکن که پزشک توصیه می کند ، سعی کنید از یک پد گرمکن یا از حمام گرم قبل از خواب استفاده کنید تا مفاصل یا ماهیچه های دردناک راتسکین دهید.

افسردگی
افسردگی یک اخلالگر خواب است و در زنان بسیار بیشتر از مردان بروز می کند. زنان افسرده ممکن است بیشتر از حد معمول بخوابند ، اما خوابشان آرام نیست. برخی از داروهای ضد افسردگی، به ویژه SSRI ها نیز می توانند در خواب اختلال ایجاد کنند. اگر از این نوع بی خوابی رنج می برید بهتر است از پزشک، روان‌پزشک یا مشاور خود کمک بگیرید.

استرس
وقتی فشار روزی که گذرانده اید بر روی شماست، خوابیدن کار سختی است. بهتر است برای حل این مساله، با یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تان دردو دل کرده و یا یک کتاب بخوانید. آنگاه که فکرهای مزاحم از بین رفت، بخوابید.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.