×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

کوچکی نژاد نماینده مردم شریف رشت در مجلس شورای اسلامی ایران - جزئیات طرح یک فوریتی تامین کالاهای اساسی/۴۰ الی ۵۰ میلیون ایرانی مشمول می شوند -

به گزارش «بامردم» به نقل از فارس، مجلس شورای اسلامی در جلسه یکشنبه ۲۹ تیرماه خود با یک فوریت طرح تأمین کالاهای اساسی با ۱۸۹ رأی موافقت کرد و سپس این طرح برای بررسی جزئیات آن به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ارجاع داده شد.

در بخشی از این طرح آمده بود: به منظور حمایت هدفمند و مؤثر از مصرف کنندگان و اقشار محروم، دولت مکلف است با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع پیش بینی شده در قانون بودجه سال جاری به ویژه منابع جدول تبصره ۱۴ ظرف دو ماه از تاریخ مصوبه این قانون تمهیدات لازم را برای تضمین دسترسی دهک‌های پایین درآمدی به کالاها و اقلام اساسی و دارو را در قالب اعطای کارت الکترونیک به سرپرست خانوارهای مشمول فراهم کند. استفاده از این کارها برای خرید دارو و نیز کالاهای اساسی از مراکز توزیع دارای کد اقتصادی و از طریق دستگاه کارتخوان انجام می‌شود.

جبار کوچکی‌نژاد طراح طرح تأمین کالاهای اساسی به جزئیات بیشتر این طرح و همچنین آخرین وضعیت بررسی آن در کمیسیون متبوعش یعنی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس پرداخت.

وی اظهار داشت: این طرح دو فوریتی بود اما چون دولت آمادگی نداشت، ما تصمیم گرفتیم که یکی دو هفته مهلت بدهیم تا دولت زیرساخت‌ها را آماده کند تا این طرح به نحو احسن اجرا شود.

کوچکی‌نژاد با تأکید بر این که ما سال ۹۸ نیز دولت را مکلف کرده بودیم ۱۴ میلیارد دلار را با ارز ۴۲۰۰ تومانی به کالاهای اساسی مردم اختصاص دهد، گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس گزارشی داد و ما دیدیم که دولت با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاها را تامین کرده اما کالاهایی که وارد شده با قیمت ارز آزاد در بازار به مردم فروخته‌اند و گشایشی در زندگی مردم پیش نیامده است و دلال‌ها توانستند از این منابع به نفع خود بهره ببرند.

تامین کالاهای اساسی مردم با کارت هوشمند کالا یا کالا برگ
وی تأکید کرد: با طرح تأمین کالای اساسی دولت را موظف می‌کنیم که با کارت هوشمند کالا یا کالابرگ کالاهای اساسی مردم را تأمین کنند و در اختیار آنان بگذارد.

کوچکی نژاد علت یک فوریتی شدن طرح تامین کالاها اساسی را یادآور شده و تصریح دارد: دولت اعلام کرده بود نمی‌تواند به زودی آن را اجرا کند طرح را به یک فوریت تبدیل کردیم تا دولت موظف باشد از محل تبصره ۱۴ که جهت حمایت از اقشار آسیب‌پذیر است و در این محل مبلغی در نظر گرفته شده و از محل ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالاهای اساسی مردم را در اختیار آنان قرار دهد تا مردم در تهیه کالاهای اساسی مثل گوشت، مرغ، روغن، برنج، پنیر، شکر و … دچار زحمت نباشند.

وی تأکید کرد: ما به دولت گفته‌ایم که با سازمان حمایت از مصرف کنندگان لیست کالاهای اساسی را به مجلس ارائه کند تا آنچه که جزو نیازهای اساسی مردم است در طرح دیده شود که البته اکنون این طرح در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد بررسی قرار گرفته و امیدواریم در هفته آینده کلیت این طرح را به صحن مجلس بیاوریم و پس از تصمیم نمایندگان، دولت موظف به اجرای این قانون شود.

وی تأکید کرد: ما موظفیم که از اقشار ضعیف جامعه و مستضعفان حمایت کنیم و از آن سو دست دلالان و سوءاستفاده‌کنندگان را کوتاه کنیم و این طرح صرفا در همین جهت و مسیر حرکت خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چند میلیون نفر از مردم ایران شامل طرح تأمین کالاهای اساسی خواهند شد؟ گفت: با توجه به این که دولت در ایام کرونا وام یک میلیونی و کمک معیشتی به مردم ارائه کرد، یک جمعیت بالای ۴۰ الی ۵۰ میلیونی در کشور به شدت دچار مشکل شده‌اند و دولت قبلا بخشی از این شناسایی‌ها را انجام داده است. بنابراین می‌توان این را تسریع کرد.

کارت هوشمند کالا می‌تواند هم مزیت کوپن را داشته باشد و هم عیب آن را رفع کند
وی در پاسخ به این پرسش که آیا وقتی گفته می شود ۵۰-۴۰  میلیون ایرانی در زندگی شان دچار مشکل شده‌اند یعنی ۵۰-۴۰ میلیون نفر از مردم ایران فقیر شده‌اند؟ گفت: اکنون در همه جای دنیا به دلیل شیوع و گسترش ویروس کرونا مردم دچار مشکل هستند و ما نیز این تجربه را داریم که در اوایل انقلاب و جنگ که دچار مشکل شدیم، کشور به سمت کوپن رفت و البته الان کوپن معنا ندارد اما کارت هوشمند کالا می‌تواند هم مزیت کوپن را داشته باشد و هم عیب آن را رفع کند.

کوچکی‌نژاد گفت: بسیاری از کشورهای دنیا که از لحاظ اقتصادی دچار مشکل شده‌اند برای این که بتوانند اقتصاد خانوار را حفظ کنند و گرفتاری مردم را کمتر کنند، از روش‌های توزیع کالا استفاده کرده‌اند و ما با توجه به این که تجربه این اقدام را در اوایل انقلاب داریم، از این طریق می‌توانیم کالاهای اساسی مورد نظر مردم را تأمین کنیم.

وی تأکید کرد: امروز همه دنیا می‌داند که ایران در یک فشار وحشتناک اقتصادی به دلیل بدعهدی، شیطنت و ناجوانمردی دولتمردان آمریکا قرار دارد که البته به همین زودی‌ها این مشکل شاید حل نشود. ما نمی‌توانیم مردم و زندگی آنان را رها کنیم، بنابراین منابعی را در اختیار دولت قرار دادیم اما آنگونه که می‌خواستیم عمل نشد.

کوچکی‌نژاد گفت: دولت برای توزیع عادلانه کالاهای اساسی باید از روش صحیح استفاده کند و مشکل مردم به ویژه اقشار ضعیف و مستضعف جامعه را حل کند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.