×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

13990515000944 Test PhotoN - ضرورت ارتقاء سطح کیفی اصحاب رسانه در گیلان/ مسئولان برای رفع مشکلات خبرنگاران فقط "حرف" می‌زنند -

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، نشست خبری با موضوع ” بررسی چالش‌های خبرنگاران” عصر امروز با حضور تعدادی از خبرنگاران استان در دفتر خبرگزاری فارس استان گیلان برگزار شد.

مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان در این نشست با اشاره به نوع ارتباط اصحاب رسانه با مدیران و عدم پاسخگویی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی در شرایط بحرانی گفت: در این حوزه دو نوع ارتباط وجود دارد که یکی ارتباط در شرایط نرمال و دیگری ارتباط در شرایط بحران است؛ مدیران دستگاه‌های اجرایی باید به خبرنگاران اعتماد کنند و در شرایط بحرانی پاسخگو باشند.

ابراهیم افشاری با بیان‌ اینکه خبرگزاری‌ها ممیزهایی دارند که نمی‌توانند هر خبری را انتشار دهند افزود: گیلان دومین استانی بود که درگیر کرونا شد و اگر اطلاع‌رسانی و عملکرد صحیح رسانه‌ها نبود این استان با بحران‌های بزرگتری مواجه می‌شد از طرفی بسیاری از خبرنگاران با حضور در بیمارستان‌ها، فداکاری کادر درمان را انعکاس دادند.

وی تصریح کرد: متاسفانه بحث اخلاق رسانه‌ای در گیلان جدی گرفته نمی‌شود و برخی به قیمت زدن و برخورد با شخصی حاضرند هر کاری انجام دهند و حرمت‌ها را نادیده می‌گیرند و این یک معضل است.

مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان خاطرنشان کرد: خبرنگاری ممکن است خبری را براساس داده‌های غلط انتشار دهد این مسئله حتی منجر به شکایت دستگاه اجرایی از آن رسانه و خبرنگار و حتی باعث بروز آسیب‌های بزرگتر می‌شود.

افشاری با اشاره به ضرورت ارتقاء سطح کیفی اصحاب رسانه در گیلان با در نظر گرفتن افزایش فعالیت رسانه‌ها در کشور گفت: امروز بسیاری از مردم توانایی لازم برای انعکاس موضوع را دارند لذا یک شخص می‌تواند به‌تنهایی چیزی را ببیند و روایت کند اما باید دید که رسانه‌ها چقدر توانسته‌اند در حوزه روایتگری کار کنند.

مدیر خبرگزاری فارس استان گیلان افزود: تمامی رسانه‌ها با سیاست‌های متفاوت در بدنه نظام در حال فعالیت هستند اما یک هدف مشترک دارند که آن نیز مطالبه مردمی است و باید در این زمینه عملکرد بهتری داشته باشند.

افشاری با اشاره به مشکلات بیمه خبرنگاران گفت: بیمه خبرنگاران در بسیاری از مواقع به‌دست مدیران استانی خبرگزاری‌ها نیست اما مدیران می‌توانند در بخش رفاهی کمک حال همکاران رسانه‌ای خود باشند و از روابط عمومی‌ها بخواهند که در اِزای پوشش برخی اخبار، امکانات رفاهی برای خبرنگاران در نظر بگیرند.

مدیر خبرگزاری بسیج استان گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه معضلات حوزه معیشت اصحاب رسانه سال‌های متمادی مطرح‌شده است، اظهار کرد: عدم درک جایگاه واقعی اصحاب رسانه توسط برخی مدیران سبب شده تا آن‌ها برای رفع مشکلات این قشر اقدام مؤثری انجام ندهند.

علی دارا عدم توجه برخی از اصحاب رسانه به مسئله مطالعه و افزایش سواد رسانه‌ای را یکی از مشکلات این حوزه دانست و تصریح کرد: متأسفانه امروزه عدم شناخت اولویت‌های جامعه توسط برخی خبرنگاران سبب شده تا موضوعات سطحی به‌عنوان تیتر اخبار به مخاطبان ارائه شود.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه اصحاب رسانه به مسئله تحقیق و پژوهش بیان کرد: در حال حاضر مطالبه گری زرد سکه رایج عملکرد برخی رسانه‌ها است و مطالبه گری تخصصی و پیش‌دستانه جایگاه خود را ندارد.

مدیر خبرگزاری بسیج استان گیلان با تأکید بر پرداختن به مسائل و اولویت‌های مهم جامعه در رسانه‌ها گفت: عدم شناخت اولویت‌های جامعه و پرداختن به موضوعات کم‌اهمیت در رسانه باعث می‌شود تا ذائقه مخاطبان نیز به سمت حاشیه کشیده شده و مشکلات اصلی جامعه موردتوجه قرار نگیرد.

مسئول روابط عمومی‌ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گیلان نیز در این نشست اظهار داشت: رسانه در واقع یک بنگاه اطلاع‌رسانی است و خبرگزاری موظف است که خبرنگاران خود را بیمه کند؛ بیمه‌ای که توسط وزارت ارشاد تعیین شده در واقع برای حمایت از خبرنگاران آزاد است اما با مطرح شدن بیمه ارشاد، بسیاری از مدیران خود را عقب کشیدند در صورتی‌که طبق قانون کار، تعیین پاداش و بیمه و سنوات بر عهده خبرگزاری است.

قاسم مصفا با بیان اینکه مزایای بیمه رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها قابل مقایسه با سایر بیمه‌ها نیست خاطرنشان کرد: مزایای بیمه خبرگزاری‌ها بسیار بیشتر است و خبرنگاران باید در این زمینه مطالبه‌گری کنند که نمی‌کنند از طرفی خبرنگاران برخی مواقع مطالبه‌گر همه چیز هستند غیر از خودشان.

وی با اشاره به کم‌اعتمادی مردم به برخی رسانه‌ها گفت: در بسیاری از مواقع، مردم حتی به دستگاه‌های دولتی و رسانه‌ها دیگر اعتماد ندارند‌ زیرا برخی مواقع، رسانه‌ها اخبار را به‌درستی انتشار نمی‌دهند و این عدم شفافیت بسیاری از مجموعه‌ها و پوشش اخبار آنها توسط رسانه‌های دیگر باعث شد که اعتماد مردم کاهش یابد.

مصفا گفت: وقتی اعتماد مردم به رسانه‌ها و مجموعه‌های مختلف کاهش یابد در این صورت به رسانه‌های بیگانه اعتماد خواهند کرد و انتظار داریم که نشست‌های تخصصی این چنینی با موضوع رفع معضلات اصحاب رسانه و خبرنگاران به صورت مستمر برگزار شود و دستگاه‌های اجرایی به چالش بکشید.

وی با بیان اینکه بی‌تفاوتی رسانه‌ها به موضوعات مختلف باعث بروز آسیب‌های جدی می‌شود تصریح کرد: برخی مواقع، واقعیتی که باید رسانه شود اما در مقابل آن سکوت می‌شود و این آسیب وارد می‌کند و در حوزه خبرنگاری نیز محدودیت‌ها زیاد شده و همین باعث شد که این حوزه به چالش کشانده شود؛ امیدواریم زمانی‌برسد که میزان شفافیت‌ها در دستگاه‌های اجرایی به حدی افزایش یابد تا نیاز نباشد دیگر خبرنگاری سوال کند.

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان نیز در این میزگرد اخلاق حرفه‌ای مدیران رسانه امری مهم برای ایجاد انگیزه در خبرنگاران است، اظهار کرد: با توجه به استرس و فشار کاری و روانی خبرنگاران در ین تهیه خبرنگاران، مدیران رسانه‌ها باید با تعامل و درک متقابل علاوه بر تأمین رضایت خبرنگاران موجبات انجام کار حرفه‌ای و ارتقای کیفی کار رسانه را تضمین کنند.

فاطمه احمدی با بیان اینکه برای پیگیری مشکلات خبرنگاران، اصحاب رسانه باید خودشان پیش‌قراول باشند، گفت: خبرنگاران که صدای مردم هستند باید این رسالت را برای خودشان نیز اجرا کنند و برای مطالبه مسائل این حوزه تواضع را کنار بگذارند.

وی با تأکید بر اینکه خبرنگاران خود باید پیگیر امور رفاهی و بیمه خبرنگاری باشند، افزود: هر جا خبرنگاران مطالبه‌ای را پیگیری کردند به نتیجه رسیدند بنابراین لازم است اصحاب رسانه و خبرنگاران تواضع را کنار گذاشته و پیگیر مسائل معیشتی این قشر فرهیخته باشند.

سردبیر خبرگزاری فارس گیلان با اشاره به شأن و جایگاه خبرنگاران به‌خصوص در بین مسؤولان بیان کرد: هرچقدر خبرنگاران سواد رسانه‌ای خود و دانش خبری و تحلیل مسائل روز را در خود افزایش دهد و به‌درستی مطالبه گری کنند تا مسؤولان ناگزیر به پاسخگویی باشند.

احمدی نبود همدلی در بین رسانه‌های استان را یکی از معضلات جریان سازی در گیلان دانست و گفت: وقتی رسانه‌ها تعامل بیشتری داشته باشند می‌توان باهم فکری و نشست‌های تخصصی بین رسانه‌ای جریان سازی رسانه‌ای در استان شکل داد و با ایجاد یک مطالبه عمومی به نتایج مطلوبی دست‌یافت.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه دردها و مشکلات خبرنگاران داستان جدیدی نیست گفت: بارها خبرنگاران گلایه‌های خود را در زمینه‌های مختلف اعم از مشکلات بیمه‌‌ای، عدم ثبات شغلی و خطراتی که با آن مواجه هستند مطرح کردند و به گوش مسئولان رساندند اما چیزی که اهمیت دارد این‌ است که قدم جدی برای رفع این مشکلات برداشته شود و حمایت‌های لازم انجام شود.

زهرا رستگار خاطرنشان کرد: نباید به گونه‌ای باشد که فقط بنشینیم و در مورد مشکلات اهالی رسانه صحبت کنیم اما اقدام جدی در این زمینه صورت نگیرد لذا لازم است که حتماً پیگیری‌های لازم انجام‌ شود و برای رفع مشکلات خبرنگاران اقدام شود.

وی با بیان اینکه انتشار اخبار دروغ توسط برخی رسانه‌ها و خبرنگاران باعث کاهش اعتماد مردم حتی به‌ رسانه‌ها شده است تصریح کرد: مردم در شرایط سختی قرار دارند و لازم است که مطالبات‌شان پیگیری شود و برای رفع مشکلات خبرنگاران نیز باید اتحادی بین رسانه‌ها شکل گیرد و همه در این‌ زمینه مطالبه کنند.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم گیلان وی با اشاره به ضرورت توجه به خبرنگاران و مشکلات آنها در سطح ملی افزود: از نمایندگان مجلس یازدهم نیز انتظار داریم که رفع مشکلات خبرنگاران و حمایت از آنان را در برنامه کاری خود قرار دهند و قوانینی در این حوزه پیش‌بینی کنند.

نماینده خبرگزاری فارس گیلان نیز در این میزگرد با انتقاد از تعدد رسانه‌ها در استان اظهار کرد: رسانه دارای شرایط خاص و حساسی است که تعداد زیاد رسانه‌ها و خبرنگاران بدون توجه به تخصص گرایی در آینده نزدیک به یک چالش در عرصه خبری نیز خواهد شد.

محدثه فردی با بیان اینکه عدم توجه به تخصص و پارامترهای خبرنگاری در دادن مجوز یک اشکال در حوزه رسانه است، افزود: وقتی تعداد خبرنگاران بیشتر شود، نظارت‌ها کاهش پیداکرده و راستی آزمایی های حوزه خبرنگاری نیز دشوار می‌شود.

وی با بیان اینکه قالب خاصی برای فعالیت رسانه‌ای در استان وجود ندارد، گفت: در نشست‌های تخصصی بایستی سؤالات مرتبط پرسیده شود و آن‌قدر به شأن خبرنگاران توجه شود که جایگاه پرسش و پاسخ را داشته باشند، ما نیاز به خبرنگاران تخصصی در حوزه‌های مختلف داریم که مطالبات مردم را پیگیری کنند.

نماینده خبرگزاری ایرنا گیلان نیز در این جلسه با بیان اینکه دغدغه خبرنگاران حقیقتاً ناراحت‌کننده و گاها پیش‌پاافتاده است، اظهار کرد: متأسفانه برخی از مدیران روابط عمومی با خبرنگاران همکاری لازم را ندارند و یا مسؤولان به‌موقع پاسخگوی مطالب خبرنگاران نیستند.

شادی سدهی با بیان اینکه خبرنگاران برای خودشان کار نمی‌کنند بلکه به بیان عملکرد مسؤولان و پرداختن به امر مردم کار می‌کنند، تصریح کرد: متأسفانه گاها ارتباطی که باید بین خبرنگاران و مسؤولان و مدیران وجود ندارد و موجب فشار کاری بیشتر برای خبرنگاران می‌شود، درصورتی‌که مسؤولان باید با یک تماس پاسخگوی خبرنگاران باشند.

نماینده خبرگزاری ایسنا گیلان نیز با تأکید بر اینکه با حق التحریرهای خبرنگاری نمی‌توان حق بیمه آزاد را پرداخت کرد، اظهار کرد: خبرنگاران می‌توانند با پرکاری بیشتر حق التحریرهای خود را افزایش دهد اما آنچه باید بیشتر موردتوجه قرار بگیرد، مبحث بیمه‌ای خبرنگاران است.

طاهره رفعتی با اشاره به مشکلات بیمه آزاد برای خبرنگاران گفت: به دلیل نداشتن بیمه گاهی باید مازاد حق التحریرها برای بیمه پرداخت کنیم و این مشکل بزرگی برای خبرنگارانی است که میزان دریافتی آن‌ها کفاف زندگی و آینده شغلی‌شان را نمی‌دهد.

نماینده خبرگزاری مهر گیلان در این میزگرد با تأکید بر اینکه اخلاق‌مداری یکی از مسئله‌های حوزه خبرنگاری است، اظهار کرد: خوشبختانه این امر مهم در این سال‌ها مابین خبرنگاران ما و مدیر مسؤول به‌خوبی در نظر گرفته‌شده و موجب تمایل بیشتر خبرنگاران برای پرداختن بیشتر به کار خبری می‌شود.

راضیه دردمند با اذعان به اینکه عشق به خبرنگاری موجب می‌شود با چالش‌های این حوزه کنار بیاییم، گفت: یکی از مباحث و چالش‌های مهم حوزه خبرنگاری نداشتن بیمه و عدم اطلاع‌رسانی درست خبرنگاران از راه و روش بیمه شدن برای داشتن آینده‌ای تضمین‌شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.