×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

مدرسه 1 - پروتکل بهداشتی بازگشایی مدارس آماده ابلاغ/ مشکلات آبخوری و سرویس بهداشتی مدارس باید رفع شود -
محمد محسن بیگی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی همزمان با بازگشایی مدارس در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: پروتکل بهداشتی جدید که با همراهی وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت تنظیم شده است، هفته آینده ابلاغ می‌شود؛ پروتکل قبلی فقط برای یک ماه بازگشایی مدارس بود.

وی افزود: در دستورالعمل بازگشایی مدارس و پروژه مهر تأکید شده است در جلسات شورای عالی آموزش و پرورش که بالاترین مرجع تصمیم‌گیری در استان با ریاست استاندار است برای جلب مشارکت سایر دستگاه‌ها برنامه‌ریزی کنند تا سایر دستگاه‌ها به هر میزان که می‌توانند در بازگشایی و رفع اشکالات بهداشتی مدارس کمک کنند.

تکالیف سازمان نوسازی برای بهبود وضعیت بهداشتی مدارس

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: وزیر آموزش و پرورش به سازمان نوسازی مدارس تکلیف کرده است تا زمان بازگشایی، مشکلات مدارس را در حوزه سرویس بهداشتی و آبخوری، تعداد اندک روشویی‌ها، سیستم نامناسب دفع فاضلاب و مشکل آب آشامیدنی بر طرف کند.

محسن بیگی ادامه داد: این اقدامات اعلام شده اما اینکه نتیجه چیست باید بعد از گزارش‌ها دریافت شود تا ببینیم چه اتفاقاتی افتاده است فعلاً در صحنه بررسی و اعلام سیاست‌ها این اقدامات اتفاق افتاده است.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پروتکل بهداشتی جدید مدارس سختگیرانه‌تر تدوین شده است؟ متذکر شد: پروتکل واقع‌بینانه است؛ پروتکل قبلی برای بازگشایی مدارس به‌منظور رفع اشکال دانش‌آموزان بود و نه بازگشایی کامل مدارس و در آن ایام مدارس شبانه‌روزی و استثنایی تعطیل بودند.

از تراکم کلاس‌ها تا آموزش عوامل مدرسه در پروتکل بهداشتی جدید

مدیرکل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش گفت: در پروتکل جدید با پیش‌بینی سناریوهای مختلف در مدارس درباره تراکم کلاس‌های درس، چیدمان صندلی‌ها، ضدعفونی محیط، عدم حضور دانش‌آموزان و معلمانی که ریسک بالایی دارند، توصیه‌های آموزشی به عوامل مدرسه از مدیر تا سرایدار و خدمتگزار ملاحظاتی لحاظ شده است.

وی ادامه داد: سال تحصیلی به‌صورت کامل در هر منطقه‌ای که شرایط فراهم است، برگزار خواهد شد و اگر وضعیت قرمز یا زرد باشد از آموزش مجازی و ترکیبی بهره می‌بریم.

محسن بیگی در پاسخ به این پرسش که برای شرایط زرد که شاهد حضور دانش‌آموزان به‌صورت یک روز در میان در مدارس هستیم، آماده اجرای پروتکل‌های بهداشتی هستید، عنوان کرد: آموزش و پرورش در هیچ عرصه‌ای به تنهایی موفق نیست و در تمام زمینه‌ها به‌ویژه بازگشایی مدارس باید بخش‌های مختلف کمک کنند از جمله والدین دانش‌آموزان که به‌صورت کمک فرهنگی و آموزش فرزندان تا کمک در سایر حوز‌ه‌ها می‌توانند سهیم باشند.

وی ادامه داد: دستگاه‌های دیگر هم باید برای بازگشایی مدارس به آموزش و پرورش کمک کنند، ۱۱۰ هزار مدرسه در کشور داریم و این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند تمام شرایط را فراهم کند به همین دلیل استاندار به عنوان رئیس شورای آموزش و پرورش استان، سایر دستگاه‌ها را هماهنگ می‌کند که به آموزش و پرورش کمک کنند.

محسن بیگی در پاسخ به این پرسش که آیا در پروتکل بهداشتی مدارس برای ساعات حضور دانش‌آموزان محدودیتی تعیین شده است یعنی ساعات حضور آنها در مدارس کوتاهتر شده است؟ گفت: آموزش و پرورش در دستورالعمل اجرایی، ساعات حضور را اعلام کرده است و برنامه کلاسی با توجه به سناریوهای مختلف تنظیم شده است که به استان‌ها اعلام می‌شود.

آموزش دانش‌آموزان برای رعایت فاصله و استفاده از ماسک در محیط مدرسه

به گزارش تسنیم، در شیوه‌نامه بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ با اشاره به رعایت پروتکل‌های بهداشتی آمده است:

رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی که توسط وزارت بهداشت تدوین و ابلاغ می‌شود، الزامی است؛ این دستورالعمل‌ها را باید از منابع رسمی از طریق بخشنامه‌های پورتال وزارت متبوع دریافت و به همه عوامل صحیح و موثر اطلاع‌رسانی کنید.

باید به دانش‌آموزان بیاموزید که فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را در مسیر مدرسه، در زمان ورزش، زنگ تفریح و… رعایت کنند.

تعداد معلمان و دانش‌آموزان در ارتباط چهره به چهره به حداقل برسد

به همکاران یادآوری شود در زمان استراحت و جلسات شورای معلمان فاصله گذاری را رعایت کنند.

تعداد معلمان و دانش‌آموزان در ارتباط چهره به چهره به حداقل ممکن برسد.

باید تعداد دانش‌آموزان و معلمانی که با هم در یک زمان و مکان “کلاس و کارگاه” در تماس چهره به چهره هستند تا حد امکان به حداقل ممکن برسانید برای تحقق این مورد باید:

الف)دانش‌آموزان به نحوی گروه‌بندی شوند که فاصله اجتماعی مورد تاکید در دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت شود.

تأمین و تحویل مواد ضدعفونی کننده به مدارس

ب) دانش‌آموزانی که در یک روز در کلاس نیستند باید به نحوی مدیریت شوند که مشغول به انجام کارهای مرتبط با برنامه درسی خود باشند.

پ) معلمان باید برنامه‌هایی را تهیه کنند که بتوانند از طریق آن متناسب با حضور دانش‌آموزان در کلاس و در فضای مجازی فعالیت‌ها و یادگیری آنها را پوشش دهند.

همچنین با شناسایی ظرفیت‌ها و ایجاد هماهنگی کلی برای تأمین و تحویل مواد ضدعفونی‌کننده و بهداشتی برای مدارس اقدام شود./تسنیم

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.