×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 17 خبر

سیل شالیزارها - خسارت گسترده سیل به شالیزارهای گیلان/ آب در پی وقوع سیل افزایش یافت - تالاب انزلی

به گفته محمد دادرس، مدیرکل سازمان هواشناسی استان گیلان، شدت بارش‌ها در برخی نقاط استان منجر به آب‌گرفتگی، بالا آمدن آب رودخانه‌ها و سیلابی شدن مسیل‌ها و همچنین خسارت گسترده به شالیزارها را در پی داشته است.

از ابتدای فعالیت سامانه بارشی که از روز شنبه به استان واردشده به ترتیب شهرهای انزلی، کیاشهر، رضوانشهر و آستارا با حدود ۱۸۰، ۹۰، ۸۷ و‌۸۶ میلی‌متر رکورددار بیشترین میزان بارش در استان بوده‌اند.

مدیرکل سازمان هواشناسی استان گیلان اعلام کرد در پی بارش باران طی روزهای اخیر، استان شاهد کاهش محسوس دمای ۵ تا ۱۲ درجه‌ای بوده است.

آن‌طور که دادرس گفته، تا قبل از ظهر امروز کماکان بارش‌ها در استان تداوم داشته که در بعضی از نقاط از شدت بیشتری برخوردار است و می‌تواند با مخاطراتی نیز همراه باشد.

بنا بر گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب گیلان، بیشترین بارش ۳۶ ساعته اخیر مربوط به مناطق غرب، فومنات شمالی و شدت کمتر شرق و مرکزی استان گیلان بوده است.

بر اساس گزارش دفتر مطالعات پایه منابع آب استان، میانگین بارش ۳۶ ساعته گیلان حدود ۴۶ میلیمتر در نواحی ساحلی، دشتی، کوهپایه‌ای و ارتفاعات غرب استان بوده اما حجم آب در رودخانه های غرب، فومنات و حاشیه مرداب و. مرکزی، سیلابی است.

در منطقه سیاه درویشان صومعه‌سرا، سرخانگل در مرکز تالاب و همچنین پاسگاه قلم گوده در ورودی تالاب انزلی حدود یک متر افزایش آب تالاب بروز کرده و این روند در حال افزایش لحظه‌ای است و در پی آن یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در مناطق آبگیر در حالت آماده‌باش هستند.

به گفته امیر مرادی، مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری گیلان با توجه به بالا آمدن آب تالاب انزلی، اطلاعیه‌های لازم به بخشداران حاشیه تالاب ارسال و در آن تأکید بر هشیاری تا فروکش کردن آب تالاب شده است.

 t3 1598247723 13990603000006 test photon - خسارت گسترده سیل به شالیزارهای گیلان/ آب در پی وقوع سیل افزایش یافت - تالاب انزلی

ستاد مدیریت بحران استان گیلان با ارسال اطلاعی از بخشداران شهرستان صومعه‌سرا و بخشدار مرکزی بندر انزلی خواست با توجه به روند افزایش دبی ورودی آب به تالاب نسبت به اطلاع‌رسانی به‌موقع به دهیاران مناطق حاشیه‌ای جهت آماده‌باش و اطلاع به مردم مناطق اقدام کنند.

ستاد مدیریت بحران گیلان نیز با حضور نمایندگان سازمان هواشناسی و آب منطقه‌ای استان به‌منظور رصد، پایش و هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های امدادی، نشست فوق‌العاده‌ای را برگزار کرد که خروجی این نشست کنترل نسبی استان در وضعیت سیل و گسیل دستگاه‌های امدادی پیش از وقوع بحران و کاهش خسارت‌ها بوده است.

روا، بخشدار بخش میرزا کوچک شهرستان صومعه‌سرا نیز اعلام کرد براثر بارندگی روز گذشته و امروز پل آب‌نمای روستای میانبر این بخش با جمع شدن خاشاک منجر به طغیان رودخانه شد که با هماهنگی، بیل بهکو تعاونی دهیاران در محل حاضر و هم‌اکنون این پل بازگشایی‌شده است.

براثر شدت بارش باران در مناطق کوهستانی رودخانه خطبه سرا و لیسار در شهرستان تالش این دو رودخانه به سطح هشدار رسیدند و مردم ساکن در حاشیه این رودخانه همچنین دستگاه‌های متولی امدادرسان به حالت آماده‌باش درآمدند.

همچنین مسیر ارتباطی روستای شامیلرزان به سمت بنون در بخش کرگانرود تالش براثر بالا آمدن سطح رودخانه قطع شد و تأسیسات زیربنایی درخطر خسارت قرار گرفتند.

ستاد مدیریت بحران شهرستان تالش در پی ارزیابی خسارت‌ها و اتخاذ تصمیمات لازم از سطح روستاهای سیل‌زده این شهرستان به‌ویژه در بخش کرگانرود بازدید کردند.

برابر آخرین گزارش‌های مربوط به رصد ارتفاع آب رودخانه‌ای، ارتفاع آب رودخانه در پیربازار رشت به ۲۵۰ سانتیمتر رسیده است.

در پی شدت بارش‌های باران و جاری شدن سیل در برخی از نقاط شهرستان رشت، نشست پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران این شهرستان با حضور اعضا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرمانداری این شهرستان تشکیل شد.

همچنین بارش باران در سطح بخش احمدسرگوراب شفت بنا بر گفته ارسلان مقیمی، بخشدار احمدسرگوراب ادامه دارد اما کلیه مسیرها و راه‌ها باز است.

به گفته بخشدار احمدسرگوراب با توجه به اینکه حدود ۲۰ درصد از محصولات کشاورزی بخش در دهستان چوبر برداشت‌نشده، عمده نگرانی ستاد مدیریت بحران در این حوزه بوده و لازم است جهت جبران خسارت کشاورزان تدابیری اندیشیده شود.

گفتنی است پل آب‌نمای بداب در محور اصلی شفت به امامزاده ابراهیم علیه‌السلام که در اثر طغیان رودخانه سیاه مزگی مسدود شده بود توسط یک دستگاه بیل زنجیری متعلق به پیمانکار طرف قرارداد با اداره کل راه و شهرسازی بازگشایی‌شده است.

سازمان هواشناسی همچنین اعلام کرده که به‌تدریج از ظهر امروز از شدت ناپایداری‌ها و بارش‌ها کاسته و روز سه‌شنبه بارش را به‌صورت پراکنده پیش‌بینی می‌کند.

به گفته هواشناسی از روز چهارشنبه تا اویل هفته آینده ضمن کاهش ابر، هوای غالب استان پایدار و روند افزایش نسبی دما مورد انتظار است.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.