×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

دهقان - دهقان علیه روسای جمهوری سابق و فعلی/ سیاست خارجی ایران فقط آمریکا و سازمان ملل را می بیند! -

به گزارش «بامردم» به نقل از اعتماد، همین یکی، دو روز پیش خبرگزاری تسنیم در گزارش انتخاباتی خود درحالی اقدام به «بررسی شایعات درباره ۱۵ شخصیت سیاسی کشور» کرد و سعی داشت به این پرسش پاسخ دهد که «چه کسانی نامزد ۱۴۰۰ می‌شوند؟» که برخلاف بسیاری از گزارش‌های انتخاباتی چند ماه گذشته صرفا به گمانه‌زنی صرف سخن اتکا نشده بود و اگرچه خبرهایی که درباره اغلب این ۱۵ گزینه که این خبرگزاری اصولگرا به ‌دنبال بررسی احتمال ورودشان به انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم بود به نقل از «منابع آگاه» و «نزدیکان» آنها و در عمده موارد بدون اشاره به نام منبع خبر، منتشر شده اما در این میان بودند چند نفری که از قول آنها درباره کاندیداتوری و نحوه ورودشان به مهم‌ترین رقابت انتخابات نخستین سال سده آینده، چند خطی منتشر و صراحتا اعلام شد که آمدنی هستند یا نه!

با این همه اما در میان ۱۵ گزینه‌ای که این خبرگزاری اصولگرا به بررسی وضعیت حضورشان در انتخابات پرداخته تنها سه، چهار نفر با صراحت و قطعیت از کاندیداتوری خود سخن گفته‌اند و باز از بین آنها صریح‌ترین و قاطع‌ترین پاسخ‌ها را حسین دهقان داده و عباس آخوندی. چنانکه تسنیم از قول دهقان نوشته «مردم را باید نجات داد؛ با قدرت می‌آیم» و به نقل از آخوندی هم آورده «می‌آیم؛ ایده هم دارم!»

در این میان حسین دهقان، وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح را که به عنوان یک سردار سپاه، سال‌ها در سطوح ارشد نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کرده و حالا مدتی است از جمله مشاوران رهبر انقلاب نیز محسوب می‌شود، می‌توان یکی از آن چندین و چند کاندیدای احتمالی با سابقه نظامی برشمرد که طی ماه‌های گذشته صحبت‌های بسیاری درباره کاندیداتوری‌شان و حضورشان در راس قوه مجریه مطرح بوده است. بحثی پردامنه که همچون چند دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قبل، این‌ بار هم از چند ماه مانده به برگزاری انتخابات، دوباره به یکی از موضوعات انتخاباتی در فضای سیاسی- رسانه‌ای کشور تبدیل شده و هر از گاه، خبر و نظری درباره این احتمال روی خروجی رسانه‌ها می‌رود. حالا اما دهقان فراتر از گمانه‌زنی‌ها و احتمالات رسانه‌ای، وارد میدان سیاست شده و در نخستین گام در جمع اعضای یک تشکل سیاسی اصولگرا که به دبیرکلی محمدرضا باهنر به عنوان یکی از مهم‌ترین احزاب اصولگرایان میانه‌رو و سنتی شناخته می‌شود از سیاست خارجی دولتی انتقاد کرده که تا همین سه، چهار سال پیش خود یکی از اعضای کابینه‌اش بود.

آن‌ طور که علیرضا خجسته‌پور، قائم‌مقام دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین به خبرگزاری فارس خبر داده، حضور دهقان در نشست هفتگی شورای مرکزی این تشکل اصولگرا به بهانه هفته دفاع مقدس صورت گرفته اما آنچه به نقل از این سردار سابق سپاه منتشر شده، فراتر از مباحث مربوط به دفاع مقدس به موضوعات روز کشور از بحث کرونا تا تحریم اختصاص داشته است.

نکته جالب در این سخنرانی دهقان اما آنجاست که او سعی کرده با استفاده از چند عدد و رقم درباره رشد اقتصادی و نرخ توسعه، خود را در عین حال چهره‌ای آشنا به مباحث اقتصادی نشان دهد. چراکه به هر حال به باور بسیاری از تحلیلگران و ناظران، رییس‌جمهوری بعدی مهم‌تر از اینکه اصلاح‌طلب باشد یا اصولگرا و حتی نظامی باشد یا غیرنظامی، لازم است به اقتصاد و راهکارهای اقتصادی مسلط و مجهز باشد.

آنچه اما بیش از دیگر نکات مورد اشاره دهقان، حائز اهمیت است، انتقاد او از «رویکرد سیاست خارجی کشور» است: «متاسفانه سیاست خارجی‌مان هم فقط ۲ نقطه را می‌بیند، امریکا و سازمان ملل و از سایر دنیا دور است. درحالی که می‌توانستیم با دیپلماسی فعال با بسیاری از کشورهای جهان روابط محکمی برقرار کنیم اما از این ظرفیت استفاده نکردیم.»

دهقان همچنین به گلایه روسای جمهوری سابق نسبت به اختیارات‌شان انتقاد کرده و جمله‌ای گفته که اگر آنچه حالا در ذهن اوست، رنگ واقعیت بگیرد و او روزی صاحب مهم‌ترین کرسی ساختمان ریاست‌جمهوری در میدان پاستور شود، می‌تواند دستمایه نقد منتقدانش باشد.

دهقان گفته که «به روسای‌جمهور گفته‌ام شما که با فضای کشور آشنا بودید، می‌دانستید که چه تحویل می‌گیرید و چه اختیارات و امکاناتی دارید. پس چرا الان نسبت به اختیارات و امکانات شکوه می‌کنید. باورم این است که با همین قانون اساسی و رهبری آقا می‌توان مشکلات کشور را حل کرد. یادمان باشد که کشور امروز به دو چیز نیاز دارد؛ نظام و اقتدار.»

حسین دهقان اما درحالی اکنون به عنصر «اقتدار» کنار «نظام» به عنوان آنچه کشور به آن نیاز دارد، تاکید کرده که حسام‌الدین آشنا چندی پیش در یک گفت‌وگو با ماهنامه اندیشه پویا، آنجا که با پرسشی درباره احتمال کاندیداتوری دهقان مواجه شد ضمن تاکید بر اینکه دهقان «از توان تعامل با رهبری و قوای دیگر و نیروهای مسلح برخوردار است» تلویحا مهم‌ترین نقطه مثبت در شخصیت او را همین «اقتدار کاریزماتیک» دهقان عنوان کرده بود. عنصری که احتمالا آنها که طرفدار کاندیداتوری فردی با سابقه نظامی برای ریاست‌جمهوری و اداره امور اجرایی کشور در شرایط سخت این سال‌ها هستند اغلب بر آن تاکید داشته و بر این تصورند که مشکل نبود «اقتدار» است. حال آنکه حسن روحانی رییس‌جمهوری فعلی با سابقه طولانی امنیتی و البته نقشی که در فرماندهی جنگ ۸ ساله برعهده داشت، اگرچه ایرادهایی دارد اما بعید است بتوان چنین اشکالی به او وارد کرد. چه آنکه از قضا این سال‌ها، آنچه بارها و بارها از سوی منتقدان روحانی به او گوشزد شده، این بوده پیرو شعارهایی که در هر دو انتخابات ۹۲ و ۹۶ در ارتباط با لزوم انعطاف سیاسی در عرصه سیاست خارجی و داخلی می‌داد، اقدام کند و به ‌جای مشت گره کرده و بستن درها، دست تعامل و آشتی از آستین خود بیرون بکشد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.