×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

ربیعی - ترجیح می دهیم آماری از فروش نفت مان ندهیم/ ضرورت رعایت و به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان -

به گزارش ایسنا، علی ربیعی در ابتدای این نشست خبری خود با رسانه ها با اشاره به نامگذاری  ۸ مهر به عنوان روز مولانا گفت: امروز یادمان مولانا شاعر بزرگ پارسی، عشق و صلح و همبستگی است. مولانا هم انسان شناس بزرگی بود و هم درد و رنج جامعه و بشر را به خوبی می دانست. او معتقد بود که صبوری و تاب آوری از رموز موفقیت انسان است. از نگاه مولانا تاب آوری به معنای چشم بستن بر مشکلات و پذیرش کاستی ها نبود او معتقد بود که باید به جای هیجان های منفی و احساس یاس و نومیدی با صبوری و شناخت بحران ها و رنج ها با چشمانی باز به آینده نگریست.

وی ادامه داد:  مولانا باور داشت که تلخ و شیرین زندگی بهم آمیخته است و و در هر کجای جهان که قدم بگذاری رنج و شادی را توامان با هم خواهی یافت. هیچ کُنجی بی دد و دام نیست جز بخلوتگاه حق آرام نیست مولانا امیدواری را مهمترین اکسیر و داروی عبور از بحران ها می دانست و باور داشت که برای گذر از شب‌های تاریک و سخت و رهایی انسان از رنج زندگی باید چراغ امید را هم در جان و ذهن آدمی و هم جامعه روشن و پرنور نگه داشت. و با دو بال امید و صبر می‌توان انسان و جامعه را به مقصود و مقصد رساند .

کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی

وی در ادامه به مسئله کرونا پرداخت و اظهار کرد: متاسفانه در خصوص کرونا شاهد کاهش رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی و در نتیجه افزایش تعداد مبتلایان و جان باختگان بودیم. نسبت کاملا مستقیمی میان رعایت پروتکل های بهداشتی و میزان مبتلایان وجود دارد و باید نسبت به این موضوع حساسیت داشت.

بررسی برخورد قضایی با استفاده نکردن از ماسک

سخنگوی دولت افزود: رعایت پروتکل های بهداشتی در سطح کشور به 85/ 61 درصد کاهش یافته است. استفاده از ماسک در کشور نیز به 58 درصد کاهش یافته و میزان رعایت دستورالعمل های بهداشتی در صنوف  مراکز عمومی کامل اجرا نمی شود. بنابراین جلسه ستاد ملی کرونا اختیارات وسیعتری به استانها برای اعمال محدود داد و بررسی برخورد  قضایی با افرادی که از ماسک استفاده نمی کنند در دستور کار خود قرار داد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا بود. بررسی کشورهای در نیم کره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده اند نشان می داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفلوآنزا خیلی کمتر بوده است. تعطیلی های مراکز به علت فاصله گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل ها عامل کاهش آنفلوآنزا نسبت به سال قبل خواهد بود.

5 /1 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است

ربیعی خاطرنشان کرد: به رغم این تاکنون 5 /1 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده است. این تعداد برای گروههای در معرض خطر با ریسک بالا و خانم های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده که براساس پرونده های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد. تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع 5 /2 میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است.

وی افزود : لاز م به یادآوری است سال گذشته 250 هزار دوز برای این امر واردات داشته ایم. به علاوه 14 میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز 4200 هزار تومانی تحویل داروخانه ها برای جمعیت بالای 65 سال و گروههای هدف دیگر داده خواهد شد. که براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد. در مورد این گروه نیز سال گذشته 1 میلیون و 600 هزار دوز واکسن خریداری شده بود.

موضع ایران درباره درگیری آذربایجان و ارمنستان

سخنگوی دولت همچنین به درگیری پیش آمده ما بین جمهوری های آذربایجان و ارمنستان پرداخت و گفت:  ما با دقت ونگرانی مناقشه اخیر در مناطق اشغالی جمهوری آذربایجان را تعقیب می کنیم.

وی یادآورشد: منطقه قفقاز در طول قرن های متمادی در زیر چتر وحدت بخشِ حوزه تمدنِ اسلامی-ایرانی، جغرافیای همزیستی وآشتی ادیان ،زبان ها وهویت های فرهنگی ودینی گوناگون بوده اما از هنگامی که برجسته سازی استعماریِ اختلاف های هویتی عرصه را بر مشترکات قرونِ تمدنی تنگ کرد شاهد عملیاتی از قبیل مهندسی ترکیب جمعیتی وپاکسازی های قومیتی وتبعید های دسته جمعی بوده ایم.

 ربیعی تاکید کرد: ما براین باوریم که جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان با الهام وانرژی گرفتن از تاریخ واز عصر همزیستی تمدنی در قرون پیشا-استعماری،وبا تکیه بر مشترکات فرهنگی خود می توانند راهی صلح آمیز برای اسکان آوارگان و برای بازگشت به دوران پیش از اشغال بیابند وجمهوری اسلامی آماده کمک به برقراری صلح پایدار در این منطقه است.

سخنگی دولت با تاکید بر اینکه مواضع جمهوری اسلامی در خصوص ضرورت رعایتِ وبه رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان بسیار روشن است ، گفت : دولت جمهوری اسلامی ایران تاکنون بارها براین حق مشروع درچارچوب حقوق بین الملل وقطع نامه های سازمان ملل تاکید کرده است.ما همچنین براین باوریم که اختلاف دوکشور همسایه جمهوری آذربایجان وجمهوری ارمنستان راه حلِ صلح آمیز دارد و ایران وترکیه و روسیه می توانند در جهت اجرایی سازی قطع نامه های سازمان ملل ،آن دو همسایه را کمک کنند تا اختلافات خود را در اشکال مسالمت آمیز حل کنند.

آخرین مصوبات دولت 

وی در ادامه به تشریح اخرین مصوبات دولت پرداخت و گفت : یک تصمیم در جلسه دولت از مصوبات قابل توجه هست که به آن اشاره می کنیم موضوع بحث کالاهای باقی مانده در گمرک است. این موضوع در چند جلسه ستاد اقتصادی و دولت مطرح شده بود. وزیر محترم اقتصاد تدابیری اندیشیدند و تعداد زیادی از این کالاها از گمرک ترخیص شدند در ارتباط با کالاهایی که وارد گمرک شده ولی مجوز لازم از بانک مرکزی را دریافت ننموده بودند براساس تصمیم معاون اول در سفر استان هرمزگان مقرر شد بیش از 5 /3 میلیون کالایی که تا 5 مهرماه به طور اعتباری خریداری شده اند بانک مرکزی اقدام به تامین ارز نموده و این کالاها از گمرک ترخیص می شوند.

وی ادامه داد: برخی از این کالاها نهاده های کشاورزی است و بخشی دیگر مواد اولیه کارخانجات و یا ماشین آلات خطوط تولیدی است. به تولیدگران وارد کننده و تجار توصیه می کنیم از این فرصت که باهماهنگی وزارت خانه های صمت و اقتصاد  و بانک مرکزی به وجود آمده است استفاده و نسبت به تخلیه بار خود اقدام نمایند.

وی همچنین با بیان اینکه دیروز روز آتش نشانی بود، ضمن تبریک به همه آتش نشانان، آرزی سلامت و موفقیت برای آنان داریم گفت: روز پنجشنبه روز جهانی سالمندان است. تلاش در سالهای گذشته دوران ورود به سالمندی همراه با سلامت افراد بوده بنابراین جبران خدمت کافی نبوده اما در مورد حقوق بازنشستگان و گسترش خدمات بیمه ای بخشی از تلاش ما در این دوران بوده است. امروز روز جهانی ناشنوایان است. میزان انسانی بودن هر جامعه ای به میزان توجهی است که به گروه های کم توان دارد.

ترجیح می دهیم آماری از فروش نفت‌مان ندهیم

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش ایسنا درباره اینکه برخی گزارش‌های غیررسمی حاکی از افزایش قابل‌توجه فروش نفت ایران در سپتامبر است آیا این موضوع صحت دارد، اظهار کرد: اخبار مشکوک و جعلی و تحریک کننده زیاد مطرح می‌شود. البته وزارت نفت تمام تلاش خود را انجام می‌دهد و در دوران تحریم این تلاش چندبرابر شده است اما چون در جنگ اقتصادی هستیم ترجیح می‌دهیم که آمار دقیقی منتشر نکنیم.

ربیعی افزود: اما خود من از چند منبع موثق موضوع فروش نفت را دنبال می‌کنم و این کاری است که وزارت نفت با جدیت در دوران جنگ اقتصادی و تحریم پیگیری می‌کند و این‌طور نیست که ما دست روی دست گذاشته باشیم ولی ارائه آمارهای این‌چنینی از سوی رسانه‌های خارجی را نیز تحریک‌کننده و با نیات به دور از خیرخواهی تصور می‌کنیم.

آذربایجان و ارمنستان دو کشور دوست و برادر ایران هستند

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره مناقشه منطقه‌ای جمهوری آذربایجان و ارمنستان گفت: ما احترام به تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان و ارمنستان و همچنین حق حاکمیت کشورها را بارها اعلام کرده‌ایم. جمهوری ارمنستان و جمهوری آذربایجان دو کشور دوست و برادر ما هستند و تمامیت ارضی هر دو کشور برای ایران مهم است.

ربیعی تصریح کرد: ما راه‌حل مناقشه پیش آمده را مسالمت‌آمیز و گفت‌وگومحور می‌دانیم و دیدگاه دیگری به جز اینکه دو کشور در کنار هم گفت‌وگو کنند و مسائل را حل کنند، نمی‌شناسیم و هر راه حل دیگر را به نفع مردم منطقه نمی‌دانیم.

هیچ کشور عاقلی به جنگ با ایران فکر نمی کند

وی در پاسخ به پرسشی درباره عادی‌سازی روابط برخی از کشورهای عربی با اسرائیل و احتمال بروز درگیری در منطقه علیه ایران، اظهار کرد: از دیدگاه ایران، تحولات رخ داده، تحول جدیدی نیست. بیش از ۱۵ سال است که ارتباطات تنگاتنگ امنیتی میان این کشور با رژیم اسرائیل برقرار بوده است. به نظر ما، این اقدام تلاش تبلیغاتی برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بوده است.

ربیعی با بیان اینکه در زمینه ارتباط برخی کشورها با رژیم اسرائیل هیچ اتفاق جدیدی رخ نداده است، تصریح کرد: شکستن قبح ارتباط نزد افکار عمومی اتفاقی بوده که رخ داده و آمریکا برای علنی کردن این روابط پنهانی فشار آورده است. البته فکر می‌کنم افکار عمومی این کشورها در میان‌مدت علیه آنها عمل خواهد کرد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه ما فکر نمی‌کنیم هیچ کشور عاقلی فکر جنگ با ایران را به خود راه بدهد، ادامه داد: عادی‌سازی روابط رژیم اسرائیل با برخی از کشورها تاثیری در امنیت ملی ایران ندارد و معتقد هستیم ممکن است امنیت آن کشورها به واسطه مداخلات اسرائیل در امور داخلی و خارجی‌شان به خطر بیفتد.

تخلیه برخی روستاهای غربی کشور 

ربیعی درباره تخلیه برخی روستاها در مناطق مرزی غربی کشور گفت: در سال‌های گذشته بیش از ۱۵ سال پیش به دلیل شرایط امنیت آن دوره زمانی، برای دفاع از شهروندان مرزنشین که در معرض تهدیدات مرزی بودند و هم از اقدامات گروههای نا امن کننده در منطقه تصمیماتی اتخاذ کردند.

وی ادامه داد: در این تصمیمات روستاهای مرزی را سه دسته تقسیم کردند و مقرر شد برخی از این روستاها با تفاهم اهالی و با دادن هزینه انتقال توسط دولت، به مناطق دیگری منتقل شوند چرا که شهروندان در مناطق صفر مرزی جانشان در خطر بود و یا مورد تجاوز نا امن کنندگان منطقه قرار می‌گرفتند.

سخنگوی دولت افزود: در حال حاضر با توجه به شرایطی که مناطق مرزی بوجود آمده یک کارویژه مرزی در شورای امنیت کشور تشکیل دادند که در آن اقدام تجدید نظر شده است، زیرا شرایط امنیت کشور با آن دوران متفاوت شده است، شرایط امنیتی با گذشت زمان بهبود یافته که تصمیمات هم باید تغییر کند. سیاست کلی ما است و در حال تجدید نظر هستیم.

ربیعی یادآور شد: در این روستاها نه اقدام به تخلیه صورت گرفته و نه اصلا درگیری رخ داده است به هیچ روستایی اعلام نشده که اهالی آن به نقطه دیگری منتقل شوند و از اساس مطالب نادرست است و هیچ درگیری در مرزها صورت نگرفته و هیچ جا به جایی هم انجام نشده است چه برسد به اینکه این مطالب را به سفر وزیر خارجه عراق مرتبط کنیم.

علت سفر وزیر خارجه عراق سیاسی و اقتصادی بود

سخنگوی دولت با بیان اینکه سفر وزیر خارجه عراق سفر سیاسی و اقتصادی بود و رابطه معناداری با این مسایل که بی‌اساس است، ندارد، تاکید کرد: قطعا اگر تصمیمی اتخاذ شود با هماهنگی اهالی منطقه است و سیاست دولت بر این است که مرزنشینان عاملان امنیت‌آور برای مرز کشور هستند.

ربیعی با بیان اینکه جمعیت مرزی کشور آثار مثبتی هم برای تجارت و حمل و نقل هم برای امنیت کشور دارند، اظهار کرد: اگر فردی موضوعی را مطرح و ادعا کرده خود او باید توضیح بدهد، اما از معاون امنیتی وزارت کشور و استانداری آن منطقه هم پرسیدم و اطلاعلاتی هم خودم از آن منطقه از قبل دارم. روستاهایی بوده‌اند که باید تخلیه می‌شدند بخشی در آن زمان هزینه‌ها را هم گرفته‌اند که تخلیه هم نشده‌اند، اما در حال حاضر هیچ اقدامی انجام نشده است و درگیری هم رخ نداده است.

 برای کاهش اختلافات منطقه ای و جهانی آماده توسل به دیپلماسی هستیم

وی در پاسخ به این پرسش که اخبار رسمی و همچنین شواهد غیررسمی است که روسیه و چین فشار آورده‌اند که ایران باب مراوده‌ و ارتباطی را با آمریکا باز نگه دارد، گفت: من این ادعا که از ایران خواسته شده راه ارتباطی و گفت و گوی حداقلی با آمریکا ایجاد کند را تایید نمی‌کنم. با چنین اقدامات سرکشانه‌ از سوی ایالات متحده، داشتن چنین نیتی جای تردید دارد. ما این تردید را به کشورهای دوست خودمان هم انتقال داده‌ایم و همه این کشورها به خوبی اطلاع دارند که نه ایران، بلکه این رژیم آمریکاست که مسیر دیپلماسی را به سمت زورگیری ناامن‌کننده تغییر داده است.

وی با بیان اینکه ما همواره آماده متوسل شدن به دیپلماسی برای کاهش اختلافات و امنیت منطقه و امنیت جهانی هستیم، یادآور شد: تا زمانی که آمریکا نتواند بازسازی اعتمادی را که با جنایت ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی هزاران برابر کرده انجام دهد، هیچ امیدی به نتیجه‌بخش بودن دیپلماسی نمایشی آمریکا نداریم.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این وجود هر زمان رهبران آمریکا اقرار به اشتباهات گذشته و جبران آن کنند و مانند صدام به همانجایی که قطعنامه را پاره کرده و برجامی که از آن خارج شدند برگردند، امکان گفت وگو در چهارچوب‌های برجام همواره باقی است.

طرح کوپن فاقد منبع است

ربیعی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره سامان‌دهی قیمت کالاها در بازار و گرانی‌ها گفت: موضوع کارت الکترونیکی و کوپن هر چندمدت یک بار مطرح می‌شود این موضوع از دو سال گذشته در کمیسیونهای ستاد اقتصادی دولت مطرح بود و با دو چالش مواجه بوده است. اگر منابع مورد نیاز این طرح قرار است از محل تبصره ۱۴ تامین شود در شرایط فعلی این تبصره کسری سنگینی دارد و این طرح فاقد هر گونه منبع است.

وی اظهار کرد: چالش دوم شیوه اجرای این طرح است که در روستاها چگونه اجرا شود و یا فروشگاه‌های بزرگ چگونه دایر شود، تجمعی که در فروشگاه‌ها ایجاد می شود کار را با سختی مواجه می‌کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: قرار بود یارانه معیشتی که بعد از گران شدن بنزین به شکل کالا پرداخت شود که چون امکان نداشت و هماهنگ نمی‌شد ناچار بصورت نقدی پرداخت کردیم. بنابراین این طرح‌ها باید به تجارب گذشته و منابع لازم و با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه اجرایی شود.

وی با اشاره به ماموریت دولت به اسحاق جهانگیری برای ساماندهی قیمت کالاها، گفت: در این زمینه گرانی دو کالای تخم مرغ و کره مطرح بود که قرار شد معاون اول برای این دو کالا جلسه بگذارد و آن را حل کند. مسئولیت تعادل های اقتصادی با ستاد اقتصادی دولت است و آقای جهانگیری آن زمان ماموریت خاص در این موضوع داشتند که همان موقع هم اظهار کردند و تصمیماتی گرفته شد که آثار آن در حال روشن شدن است.

جلوی صادرات تخم مرغ گرفته شد

سخنگوی دولت تاکید کرد: بر اساس تصمیمات جلوی صادرات تخم مرغ گرفته شد، باعث تعادل قیمت تخم مرغ خواهد شد که این تعادل میادین تره بار ایجاد شده و به جاهای دیگر هم سرایت می کند.و از اینکه همه رسانه ها از جمله رادیو و تلویزیون به این مسئله توجه می‌کنند خوشحالیم.

وی با بیان اینکه باید توجه داشته باشیم از ۱۴ میلیارد دلار ارز اختصاص یافته برای کالاهای یارانه‌ای به رقم‌های بسیار پایین‌تری رسیده‌ایم که در زندگی مردم فشار ایجاد کرده است، گفت: باید کمک کنیم تصمیمات غلط و سوءاستفاده‌ها فشار به مردم را مضاعف نکند.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح فروش اوراق سلف نفتی گفت: این طرح از دستور کار دولت خارج نشده است، این طرح برای اقتصاد ایران مفید است و یک اقدام مناسب برای تامین کسری بودجه بدون افزایش پایه پولی کشور و نقدینگی است.

امیدواریم در زمینه طرح فروش اوراق سلف نفتی به تفاهم برسیم

ربیعی با اشاره به حذف طرح فروش اوراق سلف نفتی از دستور کار دولت اظهار کرد: البته آقای جهانگیری صحبت شان را اصلاح و دفتر وی نیز تکذیب کرد؛ امیدواریم با همکاری دو قوه دیگر و شرایطی که بوجود آمده است، اجرای این طرح عملا از طرف دولت ممکن شود، با دیدگاه و نکاتی که بیان میکردند، این طرح موفق نمی‌شد و جاذبه‌ای برای خرید برای مردم به وجود نمی‌آورد.

وی گفت: امیدواریم که در این طرح به تفاهم برسیم و این طرح هنوز در دستور کار دولت است و برای اقتصاد کشور و جامعه مفید است.

شرط ایران برای صحبت کردن با آمریکا

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی در رابطه با ارزیابی دولت از همزمانی موضع‌گیری‌های آمریکا و انگلیس در روابط با ایران، تاکید کرد: آمریکا به دلیل موضع‌گیری های اخیر در انزوا قرار گرفته و سعی کرده وانمود کند اروپا با آن همراه است اما مواضع سه کشور اروپایی که عضو سازمان ملل هستند، این ادعا را تائید نمی‌کند. آمریکایی‌ها می‌خواهند وانمود کنند اقداماتشان برای رسیدن به توافق است. آمریکا اگر به همان توافقات عمل کند، امکان صحبت کردن در دل همان توافق وجود دارد. ما همیشه دیپلماسی را در دل کار خود داشتیم و موضع ما از نخستین روز در انعقاد تفاهم برجام بوده که میز آن را بدون عذرخواهی و شرمندگی ترک کرد.

عده ای نمی خواهند جنگ اقتصادی را ببینند

وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات رئیس جمهور برای لعن و نفرین کاخ سفید و اینکه نمایندگان معتقد هستند برخی وزرا در نابسامانی کشور شریک هستند و اینکه رئیس جمهور با توجه به شعارهایی که دادند چقدر در مشکلات سهیم هستند، گفت: افراد یک کلمه در مورد جنگ اقتصادی نمی‌گویند و دائماً نا امیدی ایجاد می‌کنند. این مسایل را متوازن ببینیم. به اعتقاد من جنگ اقتصادی این دوره خشن‌تر و شدیدتر از دوران صدام علیه ماست. در دوران جنگ تحمیلی سالانه ۷ هزار میلیارد درآمد داشتیم و تعداد مردم کمتر بود. جامعه‌ای که سالانه درآمدهای ۱۲۰ میلیارد دلاری را تجربه کرده است اکنون در شرایطی است که حقوقش را نمی‌دهند. این را در کفه ترازو بگذارید. عده‌ای نمی‌خواهد ببیند جنگ اقتصادی چگونه حق زندگی و شرایط اقتصادی متناسب را سلب کرده است.

ربیعی ادامه داد: آیا در ۹۴ و ۹۷ شاخص‌های اقتصادی سیر صعودی نداشت؟ در همین دولت بود. امروز دولت دارد هزینه دفاع از عزت ملی را می‌دهد. این شرایط زندگی مردم را سخت کرده است. اینکه دولت‌ها عاری از نقص و نارسایی هستند نه در ایران که در دنیا هیچ دولتی نیست که بتواند ادعا کند بی نقص عمل کرده است. ندیدن شرایط دولت در بحث‌های مختلف کار صحیحی نیست. توصیه ما این است که نقد کارگشا و راه گشا دیده شود و منصفانه شرایط دولت برای جامعه تبیین شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: برخی سریعاً وارد فضای انتخاباتی شدند. ما معتقدیم دو سال سخت را گذراندیم و فشار پیش رو را حتماً تحریم‌ها خواهند شکست. دولت آمریکا نمی‌تواند با این وسعت ادامه دهد. اروپا و دنیا همراهی نکرده است هرچند ما دل به کسی نبستیم اما چیزی نمانده که به نتیجه مقاومت برسیم.

دولت تا ۱۴۰۰ می ایستد

وی با اشاره به طرح استیضاح رئیس‌جمهوری و اینکه دولت تا چه حد در برابر مخالفان مقاومت می‌کند، تاکید کرد: نکته مهم این است که دولت تا مرداد ۱۴۰۰ پرتلاش و پرتوان و با عقلانیت و سخت کوشی و با حفظ آرامش جامعه ایستاده است و معتقدیم باید پایانه‌ای برای دولت بعد بسازیم.

ربیعی گفت: جامعه و تاریخ در خصوص این روزهای سخت بعداً قضاوت خواهد کرد. آنچه آمریکا ناروا بر سر مردم ایران اعمال می‌کند، اجازه ندهیم با منافع سیاسی کوتاه مدت روح و روان جامعه بیش از این لطمه ببیند. ما نیاز داریم آثار جنایات آمریکا را در زندگی مردم هم توضیح دهیم و شاید ما هم نقدی داشتیم و نخواستیم جامعه را بیشتر مکدر کنیم.

وی افزود: اگر بتوانیم آدرس درست بدهیم که اینها حاصل جنایات آمریکا است و به اندازه بگوییم که کجا می‌توانستیم تصمیم درست بگیریم و نگرفتیم مشکلات حل می‌شد. عده‌ای اصلاً واشنگتن را نمی‌بینند و انگشت را سمت دولت گرفتند.

تلاش می کنیم کمترین آسیب به مردم بخورد

سخنگوی دولت با تاکید بر اینکه شرایط سخت اقتصادی در تمام جلسات دولت مورد بحث است، گفت: همه تلاش ما این است که در این فشارها کمترین آسیب به مردم بخورد. این احساس که رها شدگی وجود دارد را نباید به مردم منتقل کرد. مردم در جنگ‌ها لطمه می‌بینند و ما می‌خواهیم مردم کمترین دشواری را داشته باشند.

ربیعی در رابطه با افزایش بی رویه قیمت دلار و برنامه فوری دولت برای کنترل آن، بیان کرد: وقتی با کمبود مواجه می‌شویم سیاست‌های خود را تغییر می‌دهیم. ما هفته‌های گذشته مصوب کردیم بدهکاران ارزی که وام گرفتند بتوانند ارز را با قیمت ریال دریافت کنند تا به بازار فشار نیاید. با تلاش وزارت نفت ما ناامید نیستیم و آقای همتی هم تلاش می‌کند و حتماً از افزایش قیمت‌های رو به صعود جلوگیری خواهد شد.

وی در پاسخ به پرسشی درباره طرح جهش تولید مسکن و نظر دولت در مورد آن، گفت: ما معتقدیم طرح‌هایی که بدون مشورت با کارشناسان ارایه می‌شود اشکال ایجاد می‌کند. عدم توجه به مقدورات و منابع، بدون کسب دیدگاه دولت را مورد تایید نمی‌دانیم. حق مجلس است که طرح ارایه دهد اما معمولاً در شورای نگهبان یا در اجرای آن با مشکل مواجه می‌شوند.

ربیعی افزود: این طرح‌ها باید تاثیر مثبت و در طبقات کم برخوردار آثار منفی نداشته باشد. ما تشکر می‌کنیم از اینکه نسبت به معیشت مردم حساسیت وجود دارد اما بخش‌هایی از این طرح دارای مشکلات است و در سایر بازارها مشکل ایجاد می‌کند. نباید بار تکلیفی بانک‌ها را افزایش دهیم و دستوری سراغ بانک‌ها برویم؛ این‌ها همه تورم زا است و به کار تخصصی بیشتر نیاز دارد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.