×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 2 خبر

بایدن - بیانیه بایدن خطاب به ایران و ترکیه - بایدن

به گزارش «بامردم» به نقل از فارس، جو بایدن نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درباره درگیری‌ها میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی بیانیه صادر کرد.

بایدن در این بیانیه به آتش‌بس اخیر توافق شده بین باکو و ایروان با میانجیگری مسکو اشاره کرد؛ آتش‌بس شکننده‌ای که بنا بر گزارش رسانه‌ها، آنها به آن پایبند نبوده‌اند و هر طرفی، دیگری را به عدم پایبندی متهم کرده است.

رقیب دموکرات دونالد ترامپ در انتخابات سوم نوامبر (۱۳ آبان) تصریح کرد: «من به شدت درباره فروپاشی آتش‌بس دهم اکتبر (۱۹ مهرماه) و از سرگیری درگیری در ناگورنو-قره باغ (قره باغ کوهستانی) و اطراف آن نگرانم. پهپادها، خمپاره ها و آتش بارهای دور برد دارد جان صدها نفر از هر دو طرف خط تماس را می گیرد و هزاران غیر نظامی را بی خانمان می کند».

او ادامه داد: «دولت ترامپ به طرزی غیرقابل توضیحی، (درباره درگیریها بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان) در این دوره تشدید تنشها به حد گسترده ای منفعل بوده و دخالتی نکرده است. از زمان آغاز خصومت‌ها در تاریخ ۲۷ سپتامبر نه رئیس‌جمهور ترامپ و نه وزیر خارجه پامپئو، حتی یک تواس تلفنی با رهبران ارمنستان و (جمهوری) آذربایجان نگرفته‌اند در حالی که منطقه همچنان در آتش است».

به گفته بایدن، «دولت (ترامپ) به جای آنکه عرصه دیپلماسی را به مسکو واگذارد، باید بیشتر در موضوع دخیل باشد و در بالاترین سطوح و با همکاری با شرکای اروپایی‌مان کار کند تا از شدت درگیری ها بکاهد و دو طرف را به میز مذاکرات برگرداند».

وی که در هشت سال دولت باراک اوباما معاون رئیس‌جمهور آمریکا بود، افزود: «دولت ترامپ باید به (جمهوری) آذربایجان بگوید که تلاشهایش برای تحمیل راه حل نظامی برای این منازعه را تحمل نخواهد کرد».

نامزد دموکرات ریاست جمهوری آمریکا تصریح کرد: «(دولت ترامپ) باید به طور شفاف به ارمنستان بگوید که نمی‌شود مناطق اطراف ناگورنو- قره باغ (قره باغ کوهستانی) تا ابد اشغال بماند و مذاکرات قابل اتکا بر سر راه حل پایدار برای این منازعه باید فورا پس از به نتیجه رسیدن آتش‌بس آغاز شود».

بایدن در پایان بیانیه خود به مواضع ایران و ترکیه در قبال درگیری‌ها بر سر منطقه قره باغ کوهستانی اشاره و این مواضع را محکوم کرد.

این سیاستمدار آمریکایی اعلام کرد: «نکته آخر اینکه (دولت ترامپ) باید به نوازش کردن آنکارا پایان دهد و به هر دو کشور ترکیه و ایران بگوید که در این منازعه مداخله نکنید. اقدام ترکیه در دادن تسلیحات به (جمهوری) آذربایجان و لفاظی متخاصمانه آن و تشویقش به در پیش گرفتن راهکار نظامی، غیر قابل قبول است».

نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پایان افزود: «حصول به یک راه حل دیپلماتیک کار راحتی نیست اما دولت ترامپ تعهد دارد که در این باره تلاش کند و باید این کار را به قید فوریت و قبل از آنکه جان‌های بیشتری گرفته شود و درگیری گسترش یابد، انجام دهد».

اظهارات مداخله‌جویانه بایدن از فرسنگ‌ها دورتر از منطقه قره باغ کوهستانی علیه مواضع تهران در حالی مطرح شده که ایران همواره از هر دو همسایه خود خواسته درگیری‌های نظامی را کنار بگذارند و به مذاکره طبق قوانین بین‌المللی به منظور حل این منازعه روی بیاورند.

علاوه بر این، درگیری‌های اخیر بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مشکلاتی برای مناطق مرزی ایران ایجاد کرده است.

علیار راستگو معاون سیاسی امنیتی استانداری آذربایجان شرقی روز گذشته گفته بود: حوالی ساعت ۱۵ امروز(سه‌شنبه ۲۲ مهرماه)، یک فروند موشک به زمین‌های زراعی اطراف روستای آقا علیلو بخش خواجه‌ شهرستان هریس، برخورد کرد.

گفتنی است از زمان شروع درگیری های جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر مناقشه قره باغ بیش از ۱۰ راکت و خمپاره به مناطق مرزی کشورمان برخورد کرده است.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.