×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

- مریخ در کمترین فاصله با زمین قرار گرفت - مریخ

خسرو جعفری زاده گفت: سیاره مریخ در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۹۹ در فاصله ۶۲,۰۷۰,۴۹۲ کیلومتری از زمین قرار گرفت و این نزدیک‌ترین فاصله این سیاره تا زمین در طی ۱۵ سال آینده خواهد بود.

وی افزود: زمین و مریخ هر دو در مداری بیضی شکل اما با سرعت و فاصله متفاوت به دور خورشید در حال گردش هستند. سیاره مریخ هر ۶۸۶.۹۷ روز برابر با ۱.۸۸ سال زمینی، یک بار به دور خورشید در گردش است. در این بین تقریباً هر ۷۸۰ روز این دو سیاره به نزدیک‌ترین فاصله از یکدیگر می‌رسند.

وی گفت: نزدیک‌ترین فاصله سیاره مریخ تا زمین بر اساس محاسبات در تاریخ ۶ اکتبر ۲۰۲۰ یا ۱۵ مهر ۱۳۹۹ رخ داده است.

مقابله مریخ با زمین و خورشید

به گفته وی، حالت مقابله سیاره مریخ در تاریخ ۱۳ اکتبر ۲۰۲۰ یا ۲۲ مهر ۱۳۹۹ خواهد بود که در این موقعیت مریخ، زمین و خورشید در یک راستا قرار می‌گیرند. دلیل این اختلاف رویداد، مدار بیضی شکل دو سیاره است که نزدیک‌ترین نقطه آن با زمان مقابله تطابق ندارد.

این کارشناس نجوم گفت: آخرین بار سال ۱۳۹۷ شاهد این رویداد بودیم و نیز نزدیک‌ترین فاصله سیاره مریخ با زمین در سال ۱۳۸۲ بوده که در این سال مریخ به فاصله ۵۵ میلیون کیلومتری زمین بعد از ۶۰۰۰۰ سال رسید و مقابله بعدی نزدیک به این فاصله در تاریخ ۱۷ آذر ۱۴۰۱ رخ خواهد داد.

جعفری زاده گفت: این روزها سیاره مریخ در وضعیت بسیار خوبی برای رصد قرار دارد. این سیاره کمی پس از غروب خورشید، از افق شرقی به مانند جسم نورانی از قدر ۲.۱- و به رنگ قرمز-نارنجی طلوع می‌کند و تا صبح روز بعد در آسمان حضور دارد.

وی گفت: رصد و دیدن این سیاره زیبا با تلسکوپ امکانپذیر است.
منبع: مهر

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.