چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41342 تعداد نوشته های امروز : 11 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • راهنمای خرید و انتخاب فن کویل
    02 آبان 1399 - 10:26
    شناسه : 176849
    1

    فن کویل ها یکی از این نوع دستگاه ها هستند که با توجه به کاربردهایی که دارند به طور فزاینده در اکثر ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند .پس از آشنایی با نکات راهنمایی خرید و انتخاب فن کویل، مسئله برند و مارک فن کویل مطرح است؛ برای اینکار به معرفی بهترین مارک فن کویل در نوشتاری جداگانه پرداخته ایم.

    پ
    پ

    فن کویل - راهنمای خرید و انتخاب فن کویل - انتخاب فن کویل

    در این مطلب قصد داریم به موارد مهم و کاربردی برای انتخاب و خرید فن کویل بپردازیم. فناوری و تکنولوژی در زندگی بشر به قدری پیشرفت کرده که از هر نوع وسیله ای انتظار می رود چندین وظیفه را با یکدیگر انجام دهد و تک کاربرد نباشد. خصوصا دستگاه هایی که وظیفه ی آنها تامین هوای مطبوع است. با افزایش آلودگی هوا در دنیا و ایران و همچنین کاهش کیفیت هوا در محیط های بسته، نیاز به دستگاه هایی که هوای سرد و گرم را به محیط منتقل کنند، افزوده می شود. دستگاه هایی که بتوانند کیفیت آن را افزایش دهند. فن کویل ها یکی از این نوع دستگاه ها هستند که با توجه به کاربردهایی که دارند به طور فزاینده در اکثر ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری مورد استفاده قرار می گیرند .پس از آشنایی با نکات راهنمایی خرید و انتخاب فن کویل، مسئله برند و مارک فن کویل مطرح است؛ برای اینکار به معرفی بهترین مارک فن کویل در نوشتاری جداگانه پرداخته ایم.

    راهنمای خرید فن کویل

    فن کویل، همانطور که از نامش پیداست از دو قسمت فن و کویل تشکیل شده است. وظیفه کویل تبادل حرارت و انتقال دمای ایجاد شده به داخل ساختمان است و قسمت فن عمل دمنده هوا را انجام می دهد. فن کویل ها هم در فصول سرد و هم در فصول گرم سال کاربرد زیادی دارند زیرا به طور مجزا قادر به تولید بردوت و حرارت هستند. شرکت های تولیدی که در زمینه ساخت و تولید سیستم های تهویه مطبوع فعالیت دارند، جهت بهره مندی بیشتر مشتریان، فن کویل هایی در ظرفیت ها و ابعادی متنوع تولید می کنند. اما برای تمامی کسانی که قصد خرید فن کویل را دارنداین سوال پیش میاید، که مشخصات فن کویل خوب چیست. در مجله دماپویا قصد داریم برخی از نکات اصلی و پارامترهایی که تاثیر بسزایی در خرید بهینه و مطمئن دارند را مورد بحث قرار دهیم.

    انواع فن کویل

    حین خرید فن کویل باید این نکته رادر نظر داشت که شرکت های تولیدی که در زمینه ساخت و تولید سیستم های تهویه مطبوع فعالیت دارند، جهت استفاده و بهره مندی بیشتر مشتریان و با توجه به نیاز بازار فن کویل هایی در اندازه ها و ابعاد متنوعی با قابلیت نصب مختلف اعم از دیواری، کاستی، زمینی، سقفی و کانالی با ظرفیت هوادهی ۲۰۰ الی ۲۰۰۰ CFM مناسب استفاده در ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری تولید و روانه بازار رقابت می کنند. با توجه به موقعیت ساختمان و شیوه اجرای کانال کشی می بایست یکی از این نوع فن کویل ها را جهت استفاده ی صحیح و بهینه انتخاب و خریداری کرد.

    فن کویل سقفی توکار

    یکی از کاربردی ترین دستگاه ها در ساختمان های اداری، تجاری و مسکونی فن کویل سقفی توکار است. فن کویل های سقفی که درون سقف کاذب بین طبقات قرار دارند، ابعاد و وزن کمی دارند. این فن کویل ها با استقبال و تقاضای چشمگیری روبه رو هستند و علت آن سادگی نصب و صدای کم حین عملکرد است. بنابراین بسیاری از افراد بیشتر متمایل به  خرید فن کویل سقفی اند. از نظر اقتصادی نیز فن کویل های سقفی مقرون به صرفه اند و تاثیر برجسته ای در کاهش و اتلاف انرژی دارند. ویژگی های مثبت دیگری نیز دارد که آن هماهنگی محل نصب و دریچه خروجی، با نظر و سلیقه مشتری است که از کنار یا زیر دستگاه تولید و عرضه می شوند. این دستگاه ها معمولا از ظرفیت ۲۰۰ تا ۱۲۰۰ CFM جهت تامین حرارت و برودت ساختمان به دو صورت کابین دار و بدون کابین عرضه می شوند.

    فن کویل کانالی

    نوع کاربرد این فن کویل ها علت نام گذاری آنها به فن کویل کانالی است.. فن کویل کانالی در ساختمان هایی کاربرد دارد که امکان کانال کشی در بین مناطق مختلف ساختمان وجود داشته باشد. البته محل قرار گیری این فن کویل ها مثل نمونه های سقفی، درون سقف است. اما عمدتا در ساختمان هایی که فاصله سقف تا کف هر طبقه زیاد باشد یا در لابی ها و راهروهای بزرگ استفاده می شود. به دلیل حجم بالای هوای انتقالی از طریق این فن کویل معمولا دستگاه سر و صدای بیشتری ایجاد می کند. این دستگاه ها معمولا از ظرفیت ۸۰۰ تا ۲۲۰۰ CFM تولید می شوند. معمولا تمام نمونه ها دارای دفترچه راهنمای خرید فن کویل و استفاده از آن می باشند.

    فن کویل زمینی

    فن کویل های زمینی نوع سوم فن کویل ها است که نمونه ای با موقعیت نصب زمینی اند. کاربرد این نوع از فن کویل ها معمولا  در مکان های مانند دانشگاه ها ، مدارس و یا راهروی بیمارستان ها است. فن کویل زمینی به خوبی در فصل های مختلف سال، هوای مطبوع را در محیط ایجاد می کنند. اساس کار فن کویل زمینی این است که از قسمت پایین دستگاه معمولا مکش هوا صورت می گیرد و خروجی از سمت فوقانی آن انجام می پزیرد. به همین دلیل توصیه می شود این سری تجهیزات با فاصله ی مناسب از زمین جهت جریان هوا نصب گردند. اگر در محیط هایی امکان قرار دادن فن کویل در سقف وجود ندارد بهترین راه حل استفاده از نمونه زمینی آن است. این دستگاه ها معمولا در ظرفیت های ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ CFM با بدنه ای مقاوم در برابر پوسیدگی و زنگ زدگی تهیه شده و دارای طراحی و ظاهری زیبا و مدرن می باشند.

    با اطلاعاتی که ارائه شده اکنون به راحتی می توان تشخیص داد که فن کویل مطلوب و مناسب برای محیط مورد نظر شما از کدام نوع است. حال در ادامه مقاله راهنمای خرید وانتخاب فن کویل قصد داریم به صورت کلی نحوه عملکرد فن کویل ها و اجزای داخلی آن و مهم تر از همه نگهداری فن کویل را به طور کامل شرح دهیم. همچنین برای خرید و انتخاب فن کویل بهتر است برند آن را نیز در نظر داشت. با توجه به نیاز بازار شرکت هایی متعددی در خصوص طراحی و ساخت این سری از سیستم های تهویه مطبوع فعالیت دارند. از مارک های معتبر بازار می توان به فن کویل گرین اشاره کرد. بهره مندی از تکنولوژی های مدرن و ساخت سیستم های پیشرفته و مدرن باعث شده به برندی پرفروش در بازار رقابت تبدیل شوند.

    نگهداری فن کویل

    مانند تمامی دستگاه های دیگر، فن کویل ها نیز نیاز به تعمیر و نگهداری در شرایط مختلف آب و هوایی دارند. مهم ترین بخش این دستگاه، فیلتر آن است؛ زیرا هوایی عاری از آلودگی و بدون ذرات معلق به داخل محیط منتقل می نماید. اگر در بازه های زمانی لازم فیلتر شست وشو و تمیز نشود یا در شرایطی که نیاز به تعویض دارد، این امر صورت نگیرد،  راندمان دستگاه هم کاهش می یابد. علت آن است که اگر میزان هوایی که از فیلتر خارج می شود کم شود، به فن دستگاه فشار وارد می کند.

    مزایای فن کویل

    اگر قصد خرید فن کویل را جهت سرمایش یا گرمایش ساختمان ها و محیط های خود دارید، در نظر داشته باشید که با یک وسیله ی جمع و جور روبه رو هستید که فضای زیادی را اشغال نمی کند. همچنین در فن کویل ها فقط نیاز به لوله کشی است که به نسبت کانال کشی نیز جای بسیار کمی می گیرد و نصب آن نیز راحت تر است. ضمنا در بخش هایی که نیازی به آن نیست، می توان سیستم را در حالت خاموش نگه داشت که در مصرف انرژی نیز صرفه جویی شود.

    محاسبه ظرفیت فن کویل

    برای محاسبه ظرفیت فن کویل یک واحد، نخست باید بار سرمایشی ساختمان را محاسبه کنید اما محاسبه بار سرمایشی نیاز به اطلاعات ویژه ای دارد. با این حال می توان به صورت سر انگشتی محاسبه کرد. یکی از مهمترین پارامترهای اصلی در خرید فن کویل، گزینش صحیح و منطقی ظرفیت هوادهی آن است. در این محاسبات برای هر متر مربع ساختمان مسکونی ۴۰۰ BTU و اداری ۵۰۰BTU در نظر گرفته می شود و ظرفیت فن کویل متناسب با محیط نیز از تقسیم بار برودتی بر عدد ۲۶ بدست می آید.

    -محاسبه ظرفیت فن کویل مناسب فضای ۸۰ متری

    ظرفیت فن کویل = ۲۶ ÷ بار سرمایشی

    ۱۲۳۰ = ۲۶ ÷ ۳۲۰۰۰

    -محاسبه بار برودتی فضای ۸۰ متری

    بار سرمایشی مقدار پیش فرض برای هر متر × متراژ

    ۳۲۰۰۰ = ۴۰۰ × ۸۰

    فن کویل ظرفیت فن کویل بار سرمایشی متراژ
    ۲۰۰ ۴۸۰۰ ÷ ۲۶ = ۱۸۴ ۱۲ × ۴۰۰ = ۴۸۰۰ ۱۲
    ۴۰۰ ۱۲۰۰۰ ÷ ۲۶ = ۴۶۱ ۳۰ × ۴۰۰ = ۱۲۰۰۰ ۳۰
    ۸۰۰ ۲۰۰۰۰ ÷ ۲۶ = ۷۶۹ ۵۰ × ۴۰۰ = ۲۰۰۰۰ ۵۰
    ۱۰۰۰ ۲۴۰۰۰ ÷ ۲۶ = ۹۲۳ ۶۰ × ۴۰۰ = ۲۴۰۰۰ ۶۰
    ۱۲۰۰ ۳۲۰۰۰ ÷ ۲۶ = ۱۲۳۰ ۸۰ × ۴۰۰ = ۳۲۰۰۰ ۸۰

    ممکن است برای شما بازدیدکنندگان عزیز این سوال نیز پیش بیاید که فرق فن کویل با یونیت هیتر چیست؟ در مقاله ای جداگانه به این سوال نیز پرداخته ایم که پیشنهاد مطالعه آن را نیز به شما می کنیم.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.