×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 6 خبر

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی - یارانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی به هر خانواده با حذف ارز کالاهای اساسی! -

به گزارش «بامردم» به نقل از باشگاه خبرنگاران، سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیماری‌های مزمن و حاد سیستم اقتصادی کشور با وجود فشارهای خارجی و سیاست‌های داخلی، به حالت بحرانی رسیده است، گفت: افزایش بی‌امان نقدینگی با میزان رشد سالانه ۲۷ درصد بسیار خطرناک است. به دلیل عدم مهار، کنترل و جهت‌دهی این نقدینگی، مردم برای حفظ سرمایه به دنبال تبدیل نقدینگی خود به کالا هستند؛  وقتی سرمایه‌ مردم مانند یخ، آب می‌شود، حق دارند چنین عمل کنند. این ورود نقدینگی به سمت هر بازاری که می‌رود، باعث افزایش قیمت‌ها می‌شود و به دلیل بزرگ شدن اعداد، رشد قیمت‌ها هم شدیدتر است.

او با یادآوری اینکه این اتفاق‌ها در اقتصاد کشور به یک دوره صد روزه مجلس برنمی‌گردد، اظهار کرد: بودجه کشور وابسته به نفت و نظام تأمین مالی تولید، وابسته به بانک‌هاست؛ پایه بانکی ما ظاهر غیر ربوی، اما باطن ربوی دارد. در گذشته اصلاحاتی مانند استقلال بودجه از نفت یا افزایش اوراق مشارکت هم رخ داده است، اما باید به سمت اصلاح نظام مالیاتی برویم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی درباره اصلاح نظام بانکی توضیح داد: ما در گذشته به سمت اصلاح مدیریت مؤسسات مالی و اعتباری و سپس سراغ ادغام موسسات مختلف بانکی برای کوچک کردن نظام بانکی رفتیم. اکنون باید به سوی جلوگیری از تخلف بانک‎ها حرکت کنیم؛ یعنی مقررات قانونی و نظارت‌های مورد نیاز بر نظام بانکی را برای مهار رشد فزاینده نقدینگی به کار بگیریم.

قاضی‌زاده هاشمی حل شدن مشکلات اقتصاد را بسیار وابسته به همت بخش اجرایی و دولت دانست و گفت: البته دولت هنوز به این باور نرسیده است؛ مجلس به ویژه در اقتصاد، ریل‌گذار و کنترل کننده حرکت کلی دولت بر روی آن ریل به شمار می‌رود. اصل تصمیم‌های اقتصادی کشور در شوراهای فراقوه‌ای از جمله شورای اقتصاد، شورای پول و اعتبار و در سیاست‌های بانک مرکزی نهفته است. مجلس هم باید کنترل اجرا را با ابزارهای در دست خودش حفظ کند.

استفاده پزشکان از کارت‌خوان لازم الاجراست
او درباره طرح تحول سلامت و مشکلات آن اظهار کرد: ابتدای اجرای طرح تحول سلامت، پرداخت از جیب مردم کاهش پیدا کرد، اما به دلیل عدم تأمین بودجه این طرح و کاهش پشتیبانی دولت از آن، طرح یاد شده به هدفش نرسید. طرح تحول سلامت هشت برنامه داشت و من با برخی بخش‌ها مخالف بودم، اما در کل با پشتیبانی دولت، طرح خوبی به شمار می‌رفت. ضمناً عمده هزینه‌های طرح تحول به سمت دارو و زیرساخت‌ها رفته است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین در بخشی از گفته‌های خود، استفاده پزشکان از کارت‌خوان را قانونی و لازم‌الاجرا خواند.

دستفروشی جرم نیست
قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: دستفروشی نه تنها جرم نیست، بلکه قانون تسهیل فضای کسب‌وکار، زمینه انجام استاندارد شده دستفروشی را نیز ایجاد کرده است؛ بسیاری از کشورهای دنیا بخشی از خیابان‌های خلوت را در اختیار دستفروشان قرار داده‌اند تا به امرار معاش بپردازند. وقتی دولت نمی‌تواند شغل ایجاد کند، جلوی دستفروشی را نباید بگیرد.

یارانه یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی با حذف ارز کالاهای اساسی
او با اشاره به طرح تأمین کالاهای اساسی گفت: در مجلس طرح معیشت یا پرداخت یارانه کالایی را دنبال می‌کنیم؛ به این صورت که با اعطای کالابرگ به مردم، حداقل هفتاد قلم کالا را به قیمت ثابت و مشخص در اختیار مردم قرار می‌دهیم، ولی متأسفانه دولت با این مورد مخالف است و ما سه سال است که در مجلس به دنبال این موضوع هستیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: تاکنون هیچ اقدامی از طرف دولت صورت نگرفته است و متأسفانه شاهد افزایش قیمت‌های روزانه هستیم. آمریکا با آن اقتصادش ۴۵ میلیون کالابرگ توزیع می‌کند و ما نفهمیدیم چرا دولت با این طرح همراهی نمی‌کند. ما سالانه ۱۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهیم که اجناس ضروری گران نشوند، اما در بازار قیمت‌ها بالا می‌رود. طبق محاسبات انجام شده، اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی حذف شود و به مردم یارانه بدهیم، یارانه ماهیانه هر خانوار ایرانی حدود یک‌میلیون و ۷۰۰ هزار تومان خواهد شد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.