پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • بهترین منابع برای نگهداری آب
    07 آبان 1399 - 15:21
    شناسه : 177001
    1

    شاید بتوان گفت بهترین منبع آب برای نگهداری آب شرب نوع پلاستیکی آن است زیرا پلی اتیلن باعث شده تا طعم، بو و رنگ آب عوض نشود، به همین دلیل می‌توان آب را برای زمان‌های طولانی نگهداری کرد. و برای ذخیره سازی و افزایش فشار آب مناسب است.

    پ
    پ

    تغییر شکل زندگی، افزایش جمعیت و استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی آب سبب شده تا این روزها مردم با کمبود آب و افت فشار آن مواجه شوند. یکی از راه‌کارهایی که برای آن در نظر گرفته شده به کارگیری منبع آب یا همان مخزن آب در محل مربوطه است. البته استفاده از منبع آب تنها برای عصر حاضر نبوده، سه هزار سال قبل از میلاد مسیح در شبه قاره هند نیز از همین شیوه برای ذخیره‌سازی آب استفاده می‌کردند تا در زمان جنگ و محاصره دشمن، به مقدار کافی آب درون قلعه باشد.

     در آن زمان منبع آب با چوب، سفال و سنگ ساخته می‌شد اما در حال حاضر بسته به موقعیتی که قرار است منبع آب در آنجا نصب شود، جنس و ویژگی‌های متفاوتی دارد. کمپانی “تهران پلیمر یارا” جزء معروف‌ترین برندها در زمینه طراحی و ساخت انواع منبع‌های آب بوده که از سال ۸۱ کار خود را آغاز کرده است. در ادامه با کمک کارشناسان این شرکت شما را با نمونه‌های مختلف مخازن آب و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد.

    بررسی انواع منبع‌های آب آشامیدنی   

    به طور کلی مخزن‌های آب در سه نوع فلزی، بتنی و پلاستیکی تولید شده که با توجه به مواد به کار رفته در آن کاربردهای خاصی دارند. یکی از اصلی‌ترین کاربردهای منبع آب، ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی است که برای این منظور معمولا از نمونه فلزی یا پلاستیک( پلی اتیلن سنگین) استفاده می‌کنند. شاید بتوان گفت بهترین منبع آب برای نگهداری آب شرب نوع پلاستیکی آن است زیرا پلی اتیلن باعث شده تا طعم، بو و رنگ آب عوض نشود، به همین دلیل می‌توان آب را برای زمان‌های طولانی نگهداری کرد. و برای ذخیره سازی و افزایش فشار آب مناسب است.

    نوع دیگری از منبع‌های آب که زیاد از آن استفاده می‌شود نمونه فلزی آن است. این مخزن‌ها با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ساخته شده، به همین دلیل در حجم‌های یکسان در مقایسه با منبع آب پلاستیکی سنگین‌تر می‌باشند. تنوع این مدل مخزن کم بوده و معمولا به شکل استوانه‌های افقی تولید می‌شوند.

    image a51af39b53b0a83f1be9d57605687b1f55a9c86f - بهترین منابع برای نگهداری آب - آب

    مقایسه تانکر آب فلزی و پلاستیکی

    پلی‌اتیلن به کار رفته در منابع آب پلاستیکی سبب تمایز عمده با انواع منابع فلزی شده است بطوری که بسیاری از ساختمان‌سازان منبع پلاستیکی را گزینه بهتری برای استفاده در آپارتمان‌ها می‌دانند. یکی از علل اصلی برتری منبع آب پلاستیکی، طول عمر آن است زیرا این منبع‌ها ضد زنگ بوده و به راحتی دچار خوردگی نمی‌شوند. در مقابل منابع فلزی آب در اتصالات جوشکاری، از همان روزهای اول توسط آب درون مخزن زنگ زده و پوسیده می‌شوند. معمولا ورق‌های گالوانیزه‌ مخازن آب “food grade” نبوده و فقط برای آب غیر شرب قابل استفاده هستند.

    پلی‌اتیلن موجود در منبع پلاستیکی یک لایه محافظ ایجاد کرده تا از منبع در مقابل اشعه فرابنفش محافظت کند. یکی از مشکلات دیگر مخازن فلزی سرعت زنگ زدن آنهاست. برای جلوگیری از این موضوع، در بازه‌های زمانی مشخص باید مخزن را خالی کرده و قسمت داخلی آن را با مواد رنگی ضد زنگ پوشش داد. آیتم دیگری که باعث برتری منبع آب پلاستیکی شده مزه و بوی آب است که در صورت استفاده از منابع فلزی، بعد از مدتی آب بوی فلز گرفته و طعم آن نیز تغییر می‌کند. اگر بخواهیم از لحاظ قیمت کلی و هزینه‌های جانبی مربوط به نگهداری منبع بررسی کنیم، نمونه پلاستیکی انتخاب مناسب‌تری می‌باشد.

    بررسی نمونه‌های مختلف منبع پلاستیکی( پلی‌اتیلنی) 

    منبع‌های آب پلاستیکی دارای تنوع‌های بسیاری از لحاظ مدل، رنگ‌بندی و ابعاد هستند. این منابع به شکل کتابی، مکعبی شکل، عمودی، افقی، قیفی و زیر پله‌ای تولید شده که با توجه به ظاهری که دارند برای نصب در ساختمان‌ها دارای محدودیت کمتری می‌باشند. در ادامه به بررسی این نمونه‌ها می‌پردازیم.

    – مخزن افقی: منبع‌های آب افقی معمولا در حجم‌های هفتاد تا پنج هزار لیتر تولید می‌شوند اما در صورت نیاز مشتریان در حجم‌های ۶ هزار، ۸ هزار و ۱۰ هزار لیتر نیز قابل سفارش هستند. این مخازن را می‌توان یک، دو و سه لایه طراحی کرد. منبع آب افقی به غیر از مصارف آشامیدنی، برای ذخیره‌سازی آب آتش‌نشانی و نگهداری هر ماده شیمیایی که با پلی‌اتیلن سازگاری دارد، مناسب می‌باشد. ساختار داخلی و بیرونی مخزن‌های افقی بدون درز بوده و به سرعت نصب می‌شوند. انتقال حرارتی این مخازن نسبت به مدل‌های دیگر پایین بوده و در مقابل اسیدها و بازها( یا هر ماده خورنده دیگری) مقاومند. مخازن افقی در رنگ‌های متنوعی همچون سفید، مشکی، زرد، سبز، آبی و قرمز در بازار موجود هستند.

    – مخزن عمودی: مخزن‌های عمودی در ارتفاع‌های بلند و کوتاه طراحی شده که از حجم‌های هشتاد تا ۲۰ هزار لیتر در بازار عرضه می‌شوند( البته مخزن‌های عمودی تا حجم ۴۰ هزار لیتر نیز قابل سفارش هستند). این مخازن بی رنگ بوده و همانند مخزن‌های افقی بصورت یک تا سه لایه ساخته می‌شوند. از جمله کاربردهای منبع‌های عمودی می‌توان به ذخیره و نگهداری آب آشامیدنی منازل، نگهداری داروها و مواد شیمیایی اشاره کرد. در ساختار منبع‌های سه لایه عمودی، لایه دوم مشکی بوده و این ویژگی سبب شده تا به عنوان مانعی برای نفوذ نور خورشید به داخل منبع عمل کند. مواد سازنده این مخازن از مواد اولیه کاملا بهداشتی تهیه شده‌اند. این منبع‌ها فوم‌دار بوده که باعث شده در برابر گرما و سرما عایق باشند. حمل و جابجایی این مخزن‌ها در زمان بارگیری آسان بوده و خیلی سریع می‌توان آنها را در محل مورد نظر نصب کرد.

    مخزن آب مکعبی: این مدل مخزن‌ها برای مکان‌هایی مناسب‌اند که از لحاظ فضا برای نصب دارای محدودیت هستند، از این رو به آنها مخزن آسان رو( باریک) نیز می‌گویند. ظرفیت منبع آب مکعبی ۲۳۰، ۸۰۰، ۱۰۰۰ و دو هزار لیتری بوده که به علت سبک طراحی خاص نسبت به منبع‌های عمودی و افقی قیمت بالاتری دارند. منبع‌های مکعبی پلی‌اتیلن همانند نمونه‌های دیگر آن، ضد جلبک بوده و برای جلوگیری از ورود گرما و برودت هوا عایق‌بندی شده‌اند.

    اگر قصد خرید منبع آب برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری دارید و یا می‌خواهید منبع آب خود را تعویض کنید، پیشنهاد ما شرکت تهران پلیمر یارا است چرا که آنها برای محصولات خود از با کیفیت‌ترین مواد اولیه و بروزترین تکنولوژی‌ها استفاده کرده و در این زمینه بیش از دو دهه سابقه فعالیت دارند.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.