پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41356 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • یک پیروزی دیگر در مبارزه با کرونا/ شرکت مدرنا می گوید واکسن کرونایش ۹۴.۵ درصد موثر است
    27 آبان 1399 - 7:15
    شناسه : 177708
    0

    شرکت آمریکایی مدرنا اعلام کرد واکسن تجربی‌اش بر اساس داده‌های مقدماتی کارآزمایی بالینی مرحله‌ نهایی ۹۴.۵ درصد در پیشگیری از کووید-۱۹ موثر است.

    پ
    پ

    t3 1605532153 4517666 - یک پیروزی دیگر در مبارزه با کرونا/ شرکت مدرنا می گوید واکسن کرونایش ۹۴.۵ درصد موثر است - مبارزه با کرونا

    به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز، این دومین شرکت آمریکایی است که در یک هفته اخیر نتایجی فراتر از انتظار از آزمایش واکسن تولیداش برای پیشگیری از عفونت کروناویروس اعلام می‌کند.

    شرکت آمریکای فایزر که با شرکت آلمانی بیوان‌تک  همکاری می‌کند، نیز هفته پیش اعلام کرد داده‌ها ابتدایی نشان می‌دهد واکسن تجربی کرونایش بیش از ۹۰ درصد موثر است و منتظر داده‌های بیشتر درباره بی‌خطر بودن آن و بازبینی سازمان‌هاب ناظر است.

    به این ترتیب ممکن است آمریکا در ماه دسامبر (اوائل آذر) به دو واکسن کرونا که برای مصرف اضطراری تایید شده‌اند، دسترسی پیدا کند و ۶۰ میلیون دوز واکسن تا انتهای سال میلادی جاری آماده مصرف باشند.

    دولت آمریکا در سال آینده ممکن است فقط از این دو شرکت واکسن‌سازی بیش از یک میلیارد دوز واکسن دریافت کند که بیش از میزان مورد نیاز برای جمعیت ۳۳۰ میلیونی این کشور است.

    هر دوی این واکسن‌ها بر اساس یک فناوری جدید به نام RNA پیامبر یا mRNA ساخته شده‌اند که ابزار جدید قدرتمندی در مبارزه با پاندمی کرونا است که تا به حال ۵۴ میلیون نفر ا مبتلا کرده و ۱.۳ میلیو نفر را کشته است.

    آنالیز مقدماتی شرکت مدرنا بر اساس ۹۵ مورد عفونت در میان شرکت‌کنندگان در کارآزمایی بالینی که پلاسبو (دارونما) یا واکسن دریافت کرده بودند، انجام شده است. از میان این ۹۵ مورد عفونت، فقط ۵ مورد در گروه واکسن – که دو دوز واکسن را به فاصله ۲۸ روز دریافت کرده بودند- رخ دادند.

    مزیت‌های واکسن مدرنا
    یک مزیت واکسن مدرنا این است که لازم نیست مانند واکسن شرکت فایزر در دماهای بسیار سرد نگهداری شود و در نتیجه توزیع آن آسانتر می‌شود. مدرنا انتظار دارد که این واکسن در دمای استاندارد یخچالی ۲ تا ۸ درجه سلسیوس برای ۳۰ روز پایدار بماند و بتوان آن را تا ۶ ماه در دمای منهای ۲۰ درجه سلسیوس نگهداری کرد.

    در مقابل واکسن فایزر باید در دمای منهای ۷۰ درجه سلسیوس نگهداری و حمل‌ونقل شود، یعنی دمایی در حد دما در زمستان قطبی. این واکسن را در دماهای استاندارد یخچالی می‌توان تا ۵ روز نگهداری کرد.

    داده‌های به دست آمده از کارآزمایی بالینی ۳۰۰۰۰ داوطلب همچنین نشان داد که این واکسن از موارد شدید کووید-۱۹ هم پیشگیری می‌کند، در حالیکه در مورد واکسن فایزر این موضوع هنوز روشن نیست. از میان ۹۵ مورد عفونت در کارآزمایی مدرنا، ۱۱ نفر دچار بیماری شدید شدند و همه این ۱۱ مورد مربوط به داوطلبانی می‌شدند که دارونما دریافت کرده بودند.

    عوارض جانبی واکسن
    اغلب عوارض جانبی گزارش شده از این واکسن خفیف تا متوسط بوده‌اند. اما بخش قابل‌توجهی از داوطلبان دچار دردهای شدیدتری پس از دریافت دومین دوز شدند، از جمله ۱۰ درصد که آنقدر دچار خستگی شدید بودند که فعالیت‌های روزانه‌شان را مختل می‌کرد و ۹ درصد دیگر دردهای بدنی شدید داشتند. اغلب این عوارض مدت کوتاهی طول کشیده بودند.

    مدرنا انتظار دارد که تا هفته آینده داده های کافی درباره بی‌خطر بودن این واکسن را برای کسب مجوز مصرف اضطراری آن در آمریکا در اختیار داشته باشد.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.