جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • چرا ایران نسبت به جاذبه هایی که دارد کمتر توریست جذب می کند
    10 آذر 1399 - 13:21
    شناسه : 178141
    1

    جذب گردشگران به کشورمان علاوه بر اینکه به توسعه ی کشور و رونق اقتصادی کشورمان کمک می کند تاثیر به سزایی در ترویج فرهنگ دارد و اقلیم های مختلف را با فرهنگ مان آشنا می کند. دلایل زیر موجب شده است که ایران به درستی نتواسته در زمینه جذب گردشگر موفق شود.

    پ
    پ

    ایران یکی از کشور های با تمدن است که هزاران جاذبه ی تاریخی را در شهر هایش نهته است. جالب است بدانید ایران رتبه ی 10 جهانی را در زمینه جاذبه ی تاریخی دارد و دارای رتبه 5 در زمینه جاذبه ی طبیعی است. همه ی این ها نشان دهنده این است که ایران پتانسیل زیادی در زمینه ی جذب توریست دارد اما چرا در زمینه ی جذب توریست موفق نیستیم؟

    توریست خارجی در ایران

    تعداد توریستانی که در سال به ایران سفر می کنند؟

    پارسال حدود 842 میلیون نفر گردشگر به جهای مختلف دنیا سفر کرده اند که تنها 750 هزار نفر آن ها به ایران آمده اند. این آمار نسبت به جاذبه های طبیعی و تاریخی ایران بسیار کم است. در ادامه متن به راهکار های جذب توریست می پردازیم.

     دلایل ناتوانی ایران در جذب توریست

    جذب گردشگران به کشورمان علاوه بر اینکه به توسعه ی کشور و رونق اقتصادی کشورمان کمک می کند تاثیر به سزایی در ترویج فرهنگ دارد و اقلیم های مختلف را با فرهنگ مان آشنا می کند. دلایل زیر موجب شده است که ایران به درستی نتواسته در زمینه جذب گردشگر موفق شود.

    -نداشتن امکانات رفاهی در بعضی از شهرها در نزدیکی جاذبه

    -عدم تبلیغات در حوزه ی گردشگری

    -شرکت نکردن ایرانیان در نمایشگاه بین مللی

    -عدم شناخت توریستان با فرهنگ و تمدن ایران

    -نداشتن شبکه مجزا ماهواره ای به زبان لاتین برای شناختن جاذبه ها

    -عدم تلاش نیرو های دولتی

    -نداشتن مجموعه و ارگان دولتی مجزا در حوزه ی گردشگری

    -نداشتن امکانات تفریحی و استراحت در سواحل ایران

    -کمبود بودجه برای ترویج و راه اندازی امکانات رفاهی برای گردشگران

    راهکار های پیشنهادی برای جذب توریست

    در وحله ی اول باید تبلیغات گسترده ای را در سطح جهان را شروع کنیم و اقدام به معرفی جاذبه های برجسته ایران کنیم.

    مرحله ی بعدی ایجاد کمپین و تور با امکانات رفاهی بالا می باشد.

    بعد از آن باید نیرو های متخصص راهنمای هر منطقه گردشگری را به زبان های مختلف دنیا آموزش دهیم.

    در نزدیکی جاذبه ها در صورت امکان امکانات رفاهی را فراهم کنیم.

    ذهنیت جوامع مختلف در رابطه با ایران دچار خدشه شده است. باید سعی کنیم این ذهنیت غلط را پاک کرده و شفاف سازی کنیم.

    توریست چینی در ایران

    نظر یکی از گردشگران در سفر به ایران

    طبق گفته ایشان:  وقتی تصمیم گرفتم به یران بروم با مخالف دوستان و  خانوادم رو به و شدم ولی من تصمیم خودمو گرفته بودم که به دیدن جاذبه های تاریخی برم و از نزدیک با مردمش آشنا بشم. از همان لحظه ی ورود به ایران،ایرانیان خیلی با من مهربون برخورد کردند و برخورد دوستانه ای داشتند. مردم ایران بهترین مردمی بودن که در کشور های مختلف دیدم. من برای هر وعده ی غذایی مهمون بودم و اجازه نمیدادن به رستوران برم. حتی اونا منو به خوابیدن تو خونشون دعوت کردن. با این که منو نمیشناختن و زبان متفاوتی داتشیم ولی خیلی با من مهربون بودم ایران شهر امنی است و یکی از بهترین سفرام سفر به ایران بود و تجربه های جدیدی و  بدست آوردم. تنها چیزی که خیلی منو گیج کرد تفاوت بین تومن و ریال بود که مجبور به استفاده ماشین حساب می شدم. سفر به ایران یک ارزان ترین سفر من بود زیرا خورد و خوراکم و جای خوابم را مهمون ایرانیان بودم. و عجیب ترین چیزی که دیدم این بود که مردم زباله هاشون رو در دریا و رودخانه رها می کردند که خیلی برای من جای تعجب و تاسف داشت.

    راهکار جذب گردشگر

    فراهم کردن اقامتگاه مناسب برای توریستان

    یکی دیگر از مسائلی که برای جذب توریست حائز اهمیت می باشد تاسیس اقامتگاه مناسب و لوکس درشهر هایی که توریست پذیر است؛ مثلا:  شمال ایران یکی از شهر هایی است که هر سال توریستان زیادی را جذب می کند. یکی از مشکلاتی که مسافران در ایام عید و تعطیلات در شهر های شمالی دارند مسئله ی اقامت در شمال است. با اینکه شهر شمال ویلا و هتل های زیادی دارد ولی در تعطیلات پیدا کردن ویلای مناسب برای توریستان کمی مشکل است.

    کلام اخر

    ایران با توجه به جاذبه های زیادی که دارد در حوزه ی گردشگری فعالیت ندارد و گردشگران کمی برای بازدید به ایران می آیند. که همه این ها ریشه در عدم تبلیغات، نبود امکانات رفاهی و عدم فعالیت سازمان ها و ارگان های دولتی دارد. ما باید برای جذب توریست به عنوان سرمایه نگاه نکنیم و دید فرهنگی داشته باشیم. زیرا جذب توریست فقط به اقتصاد کشور کمک نمی کند بلکه به ترویج فرهنگ نیز کمک می کند. باید همه ی ما دست به دست دهیم و به معرفی ایران به توریستان بپردازیم.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.