پنج‌شنبه, 20 اردیبهشت 1403 Wednesday, 8 May , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41626 تعداد نوشته های امروز : 0 تعداد دیدگاهها : 2379×
همه چیز درباره شیرآلات اتوماتیک
  • 11 آذر 1399 ساعت: 15:53
  • شناسه : 178150
    0

    همه شیرآلات معمولا از فلز ساخته می‌شوند و با توجه به جنسی که دارند می‌توان گفت در مدت زمان بسیار زیادی قابل استفاده خواهند بود. شیرآلات برای تنظیم مواد و سیالات استفاده می‌شوند.

    پ
    پ

    لوله‌ها از جمله مهمترین قطعات صنعتی هستند که در سایر پروژه‌های صنعتی استفاده می‌شوند. ولیکن لوله‌ها به تنهایی نمی‌توانند استفاده شوند و به نوعی می‌توان گفت کاربرد خود را از دست می‌دهند. در پروژه‌های لوله‌کشی ساختمان علاوه بر لوله‌ها لازم است از قطعات صنعتی دیگری استفاده شود. این قطعات صنعتی می‌توان گفت نسبت به دیگر قطعات مهم‌تر بوده و به نوعی در سایر پروژه‌های صنعتی استفاده از آنها لازم است. لوله‌ها برای عبور مواد و سیالات مختلف کاربرد دارند ولی اگر همراه با شیرآلات و اتصالات استفاده نشوند هیچگونه کاربرد خاصی نخواهند داشت.

    همه شیرآلات معمولا از فلز ساخته می‌شوند و با توجه به جنسی که دارند می‌توان گفت در مدت زمان بسیار زیادی قابل استفاده خواهند بود. شیرآلات برای تنظیم مواد و سیالات استفاده می‌شوند. می‌توان از آنها برای قطع و وصل کردن عبور مواد از لوله‌ها در اندازه‌های مختلف استفاده کرد. کما اینکه میزان مواد عبوری در لوله‌ها توسط انواع شیرآلات قابل تنظیم خواهد بود. از انواع شیرآلات به منظور نگهداری و کنترل مواد درون لوله‌ها استفاده می شود و با توجه به مکانی که از آنها استفاده خواهد شد می‌توان آنها را به انواع مختلفی تقسیم کرد. به طور کلی می‌توان انواع شیرآلات را در شیرهای توپی، یکطرفه، کشویی، بشقابی، اتوماتیک و DBB تقسیم کرد. در اینجا قصد داریم در مورد شیرآلات اتوماتیک و کاربرد آنها صحبت کنیم. این نوع شیرآلات همانطور که از نام آن مشخص است به صورت خودکار بدون نیاز به دخالت دست می‌تواند کارایی مورد نظر را داشته باشد.

    1 - همه چیز درباره شیرآلات اتوماتیک - اتوماتیک

     

    شیرآلات اتوماتیک و کاربرد آن

    همانطور که کمی قبل اشاره شد از شیرآلات برای کنترل و تنظیم مواد و سیالات در لوله ها استفاده می شود. این شیرآلات با توجه به کاربردی که دارند و جایی که استفاده می شوند به گروه های مختلفی تقسیم بندی خواهد شد که در اینجا شیرآلات اتوماتیک را مد نظر خواهیم داشت. با استفاده از محرک های پنوماتیک، هیدرولیکی یا برقی می توان تمام شیرهای توپی، کشسویی را بشقابی را برای شیرآلات اتوماتیک استفاده کرد. این نوع شیرآلات در زمان هایی استفاه می شوند که نیاز به عکس العمل سریع خواهد بود. وقتی که نمی توان با کنترل کردن دستی شیرها در زمان مناسب آنها را کنترل کرد.

    به طور کلی می توان گفت تمام شیرآلات های صنعتی به چند گروه دستی، محرک الکتریکی و خودکار تقسیم بندی می شوند. به نوعی می توان کاربرد این شیرها را از روی عنوان آنها متوجه شد. شیرهای دستی اهرم هایی برای کنترل دارند که می توان با استفاده از این اهرم ها کاربرد آنها را کنترل کرد. با استفاده از دسته هایی که برای این شیرآلات در نظر گرفته شده است می توان برای کنترل و تنظیم آنها استفاده کرد. این نوع شیر ها برای زمان هایی مناسب است که مدت زمان کافی برای تنظیم مواد و سیالات داخل لوله ها وجود دارد و می توان در زمان مشخص آنها را داخل لوله ها کنترل کرد.

    از دسته های دیگر شیرآلات می توان به شیرهای خودکار یا اتوماتیک اشاره کرد که در زمان مشخصی کاربرد خود را به صورت اتوماتیک انجام خواهند داد. می توان شیرهای اتوماتیک را به عنوان شیرهای برقی شناخت. شیرهای برقی که یک محرک الکتریکی دارند از محبوب ترین و پرطرفدار ترین انواع شیرآلات هستند که امروزه در بسیاری از پروژه های صنعتی از آنها استفاده می شود. می توان این شیرها را به سادگی توسط برخی سوئیچ های برقی کنترل کرده و از آنها در مواقع مورد نیاز استفاده کرد.  خرید شیرآلات اتوماتیک در انواع مختلف از طریق شرکت تولید کننده پتروسا انجام می شود.

     انواع شیرهای برقی

    شیرآلات صنعتی برقی به طور کلی به دو دسته تقسیم بندی می‌شوند:

    شیرهای برقی مستقیم (Direct Acting)

    این نوع شیرآلات صنعتی به صورت مغناطیسی و مستقیم تنها با استفاده از یک حرکت شیر باز و بسته می‌شوند. دراین نوع از شیرآلات برای باز نمودن دریچه شیر از حداکثر انرژی استفاده خواهد شد.

    پایلوت (Pilot)

    این نوع از شیرآلات صنعتی که به آن‌ها شیرهای غیرمستقیم برقی نیز گفته می‌شود که با استفاده از یک نیرو، پلانچر ورودی شیر باز می‌شود.

    شیرهای برقی غیرمستقیم، برای باز و بسته نمودن دریچه شیر انرژی کمتری مصرف می‌کنند و عموما تمامی توان شیر برای حالت باز ماندن استفاده می‌شود. بهتر است توجه داشته باشید این نوع از شیر برقی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به شیربرقی مستقیم دارد.

    2 - همه چیز درباره شیرآلات اتوماتیک - اتوماتیک

    شیرآلات صنعتی با محرک هیدرولیکی

    شیرآلات هیدرولیکی از تکنولوژی و فناوری بالایی برخوردارند این نوع محرک‌های هیدرولیکی بیشتر در شیرآلات صنعتی بسیار بزرگ و شیرهای حفاظت شکستگی مورد استفاده قرار می‌گیرند. شیرآلات صنعتی که مجهز به محرک هیدرولیکی هستند علاوه بر تلمبه هیدرولیکی که با برق کار می‌کند و وظیفه باز و بسته کردن شیر را بر عهده دارد یک تلمبه هیدرولیکی دستی نیز وجود دارد که در شرایط قطع برق می‌توان از آن برای قطع و وصل کردن جریان استفاده کرد.

    شیرآلات صنعتی با محرک پنوماتیک

    همانطور که گفته شد شیرهای کنترلی برای شروع فعالیت خود نیاز به یک محرک خاص دارند. برخی از این شیرآلات صنعتی با محرک‌های برقی یا هیدرولیکی کار می‌کنند، برخی نیز با محرک‌های پنوماتیک کار می‌کنند. یک سیستم پنوماتیک مجموعه‌ای است که یک محیط گازی تحت فشار برای تولید، انتقال و کنترل توان استفاده می‌کند.

    شیرآلات خودکار یا اتوماتیک

    شیرآلات اتوماتیک به آن دسته از شیرهایی اطلاق می‌گردند که عملکردشان متکی به انرژی درونی سیستم شیرآلات صنعتی می‌باشد. به عبارت دیگر انرژی لازم برای عملکرد شیر به واسطه انرژی موجود در خطوط لوله انتقال آب تأمین می‌شود. از جمله شیرآلات اتوماتیک می‌توان به شیرآلات فشار شکن، شیرآلات یک طرفه و شیرهای کنترل سطح در مخازن اشاره کرد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.