×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 4 خبر

ترامپ 1 - ترامپ در پی شلیک آخرین گلوله به ایران - ترامپ

اسپوتنیک نوشت: ولادیمیر ساژین خاورشناس مطرح روس در این خصوص چنین می نویسد: او شکست خود را نپذیرفت و اظهار داشت که مبارزه ادامه دارد و از پیروزی خود اطمینان دارد. به همین ترتیب ، تیم ترامپ تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ در کاخ سفید باقی خواهد ماند و کشور را هدایت خواهد نمود. در این تقریباً دو ماه ، آنها همه کارها را برای سخت کردن کار دولت جدید انجام خواهند داد.

می دانیم که یکی از اصلی ترین دستاوردهای تیم اوباما ، انعقاد توافق هسته ای و کاهش اتدک تنش در روابط با ایران بود.

تحریم های ضد ایرانی که قبل از توافق هسته ای وجود داشته است ، عمدتاً با برنامه هسته ای ایران مرتبط بوده و علیه “افراط و تفریط” در اجرای آن از طرف تهران بوده است. با روی کار آمدن  ترامپ معامله هسته ای عملا نابود شد، وی حتی تحریم های شدیدتری را علیه ایران در سال ۲۰۱۸ اعمال کرد.

کاخ سفید طرحی را برای تحمیل یک رشته طولانی از تحریم های جدید تا زمان تحلیف جو بایدن در ۲۰ ژانویه تهیه کرده است.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفت: “در هفته ها و ماه های آینده ما با درگیر کردن نهادهای هسته ای ، ضد تروریسم و ​​حقوق بشر علیه ایران تحریم های جدیدی اعمال خواهیم کرد. همچنین  دولت ترامپ به اعمال تحریم ها علیه کشورها و شرکت های خارجی که تحریم ها را نقض می کنند در مدت زمان باقیمانده ادامه خواهد داد.

آخرین اقدامات تحریمی ترامپ علیه برنامه موشک بالستیک ایران، کمک ایران به سازمان های تروریستی و نقض حقوق بشر در ایران است.

به عنوان مثال، در تاریخ ۱۸ نوامبر، خزانه داری (وزارت دارایی ایالات متحده) و وزارت امور خارجه تحریم های بنیاد مستضعفان ایران و حدود ۱۶۰ شرکت تابعه را اعلام کردند ، که ادعا می شود “از رهبر معظم ایران ، آیت الله علی خامنه ای ، در اقدامات شرورانه ، از جمله سرکوب دگراندیشی  در کشورشان حمایت مالی می کنند”.

دارایی های این سازمان گویا از مردم ایران گرفته شده و توسط رهبر معظم انقلاب علی خامنه ای برای غنی سازی خود، پاداش دادن به متحدان سیاسی خود و آزار و اذیت دشمنان رژیم استفاده می شود.

محمود علوی وزیر اطلاعات ایران نیز هدف حمله قرار گرفت ، که به گفته وزارت دارایی، “نقشی اساسی در نقض حقوق بشر رژیم ایران علیه شهروندان ایرانی داشت”. برداشتن این تحریم ها برای دولت بایدن بسیار دشوار خواهد بود و این امر طبیعتاً کار با ایرانی ها را برای آمریکایی ها دشوار خواهد کرد. اما این فقط آغاز کار، کار اصلی در پیش است.

در تاریخ ۱۲ نوامبر ، پس از آنکه بازرسان آژانس انرژی اتمی آگاه شدند که ذخایر اورانیوم در سایت نطنز ۱۲ بار از حد مجاز در برجام فراتر رفته است، ترامپ تصمیم گرفت حمله موشکی یا سایبری علیه مهمترین تأسیسات هسته ای ایران ، در درجه اول نطنز را آغاز کند. اما مشاوران رئیس جمهور را متقاعد کردند که چنین اقدامی می تواند به یک درگیری گسترده نظامی تبدیل شود.

با این وجود ، نیویورک تایمز (۱۶/۱۱/۲۰۲۰)  یادآور می شود ، این احتمال وجود دارد که ترامپ هنوز به دنبال راه هایی برای حمله به اهداف ایرانی و متحدان ایرانی از جمله در عراق باشد. مایک پمپئو در تاریخ ۲۰ نوامبر در مصاحبه با جروزالم پست اسرائیلی (۲۰/۱۱/۲۰۲۰) این موضوع را تأیید کرد. ) وی گفت که گزینه نظامی هنوز روی میز رئیس جمهور است: “دولت این را برای چهار سال روشن کرده است. هیچ دلیلی وجود ندارد که این امر امروز یا فردا تغییر کند. “

اسرائیل نیز هنوز نمی تواند از لیست شرکت کنندگان احتمالی در رویارویی نظامی با ایران حذف شود. همانطور که سردبیر روزنامه جروزالم پست یاکوف کاتز خاطرنشان کرد ، “اردک لنگ” دونالد ترامپ در چند هفته آخر تصدی خود یا دستور اقدام نظامی علیه ایران را به ایالات متحده می دهد یا برای اسرائیل چراغ سبز برای حمله به ایران روشن کرده و در عین حال ارائه کمک به بیت المقدس خواهد کرد.

ژنرال هربرت مک مستر، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ ، در مصاحبه با فاکس نیوز در ۱۲ نوامبر هشدار داد که اسرائیل می تواند به ایران حمله کند در صورتی که “تهدیدی را حتی در آخرین روزهای دولت ترامپ تشخیص دهد”. آقای مک مستر خاطرنشان کرد که اسرائیل از دکترین بگین پیروی می کند ، بر اساس آن اسرائیلی ها هرگز حضور سلاح های کشتار جمعی در یک کشور متخاصم را نمی پذیرند.

ترامپ توانایی تحریک اسرائیل برای حمله به ایران را دارد. لایحه ای که در ماه اکتبر توسط اعضای کنگره جوش گوتهایمر و برایان مست پیشنهاد شد، اجازه حمل بمب ۱۳.۶ تنی Massive Ordnance Penetrator (BU-57) به اسرائیل را می دهد. آقای گوتهایمر خاطرنشان کرد که چنین بمبی مراکز هسته ای زیرزمینی ایران را از بین می برد. اسرائیل همچنین برای حمله به تأسیسات زیرزمینی ایران به بمب افکن های B-1 یا B-     نیاز خواهد داشت. زمانی دولت اوباما از تهیه چنین بمبی در اسرائیل و استفاده از نیروی هوایی آمریکا برای تحویل آنها خودداری کرد. اما دولت ترامپ طرفدار تحویل بمب و بمب افکن BU-57 به اسرائیل است.

اخیراً بمب افکن های راهبردی موشک انداز B-52H Stratofortress در خاورمیانه دوباره ظاهر شده اند. همانطور که در بیانیه فرماندهی مرکزی ایالات متحده (USCENTCOM) بیان شد ، هدف از انتقال آنها “مهار تجاوز و حمایت از شرکا و متحدین ایالات متحده است.”

متحد اصلی آمریکا در منطقه اسرائیل است و دشمن اصلی بالقوه ایران . آیا این دلیلی برای گرم شدن اوضاع در ایران نیست؟ روشن است که ایران نمی تواند با آرامش این موقعیت را مشاهده کند. مقامات ایرانی می گویند هر اقدامی علیه ایران مطمئناً با یک واکنش دندان شکن روبرو خواهد شد. و ایران توانایی حملات موشکی به تاسیسات نظامی آمریکا در خاورمیانه را دارد.

این احتمال وجود دارد که وسواس در مورد “خونخواهی” تهران و ایران هراسی بیمارگونه ترامپ با هم درگیر شود. عواقب آن می تواند فاجعه بار باشد. با این حال، این امید همچنان باقی است که عقل سلیم و عمل گرایی در تهران و واشنگتن پیروز شود.


نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.