×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 16 خبر

کرونا - عارضه‌ کشنده برای مبتلایان به کرونا پس از بهبودی - کرونا

سیدحسین آقامیری فوق تخصص آنژیو پلاستی و سکته های مغزی درگفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، کرونا، از ابتدا ویروس ناشناخته‌ای بوده و همچنان نیز ناشناخته است و از زمان شیوع این ویروس عوارض متفاوت و غیرقابل پیش بینی‌ از آن دیده شده است.

او ادامه داد: از جمله عوارض بیماری کووید ۱۹، افزایش لخته زایی در کل بدن است که این لخته‌ها می‌توانند در ورید‌ اندام‌های تحتانی و پا‌ها، ریه‌ها و سیستم اعصاب مرکزی مغز و نخاع تشکیل شوند و سلامت فرد بیمار را تهدید کنند.

فوق تخصص آنژیو پلاستی و سکته های مغزی افزود:  از شروع کووید ۱۹ ما متخصصان مغز و اعصاب شاهد بروز موارد جالب و زیادی از بروز لخته در عروق مغز، چه لخته‌های شریانی چه لخته‌های وریدی هستیم. در ابتدا اینطور بنظر می‌رسید که فقط در زمان بیماری حاد کووید ۱۹، احتمال بروز لخته‌ها و سکته‌های مغزی، زیاد است.اما بعد از آن مشاهده شد که غیر از لخته‌های داخل مغز، احتمال بروز خونریزی‌های مغزی هم در بیماران کرونایی زیاد است.

آقامیری بیان کرد: در حال حاضر متوجه این موضوع شده‌ایم که اگر کسی مبتلا به بیماری کووید ۱۹ شده باشد حتی بعد از بهبودی و بعد از دوران نقاهت، باز هم احتمال بروز لخته خون در عروق او وجود دارد.

او درباره علت بروز لخته خون در مبتلایان به کرونا گفت: علل مختلفی برای لخته زایی ناشی از ویروس کرونا وجود دارد، اما چیزی که در حال حاضر بیش از بقیه تئوری‌ها مورد قبول شده این است که ویروس کرونا موجب شروع و ادامه‌ یک آبشار التهابی می شود و بدن را وادار به تولید موادی می‌کند که مدیاتور‌های التهابی نام دارد. از جمله این مدیاتور‌ها می‌توان اینترلوکین‌ها و سایتوکین‌ها نام برد که مسبب بروز عوارض ناشی از کووید۱۹ مانند التهاب شدید ریه، علائم گوارشی و همچنین تشکیل لخته خون است.

فوق تخصص آنژیو پلاستی و سکته های مغزی یادآوری کرد:  ثابت شده است مصرف آسپیرین می‌تواند در پیشگیری از ایجاد لخته خون در بیماران مبتلا به کووید۱۹ که ریسک بالای سکته دارند مؤثر باشد، اما به هیچ عنوان تأثیر صد در صد ندارد.

آقامیری درپایان گفت:  بیماری کرونا هنوز عوارض ناشناخته‌ای دارد که می‌تواند خطرناک باشد. در واقع پیشگیری از بیماری کرونا می تواند به منزله پیشگیری از بیماری‌ها و عوارض بسیار مهم دیگر از جمله سکته‌ها و خونریزی‌های مغزی باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.