جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • موافقت قطعی وزارت علوم با فعالیت های پژوهشکده حقوق و قانون، پس از یک دهه پژوهش
    23 دی 1399 - 22:34
    شناسه : 179452
    0

    مرکز پژوهشی دانشنامه های حقوقی علامه به موجب مجوز شماره ۱۰۲۳۵۷ مورخ ۵/۶/۱۳۹۹ به پژوهشکده حقوق و قانون ایران ارتقا یافت.

    پ
    پ

    حقوق و قانون - موافقت قطعی وزارت علوم با فعالیت های پژوهشکده حقوق و قانون، پس از یک دهه پژوهش - پژوهشکده حقوق

    مرکز پژوهشی دانشنامه های حقوقی علامه به موجب مجوز شماره ۱۰۲۳۵۷ مورخ ۵/۶/۱۳۹۹ به پژوهشکده حقوق و قانون ایران ارتقا یافت.

    در سال ۱۳۸۹ بود که موسسین این پژوهشکده، اولین پروژه خود با محوریت ساماندهی دانش پیرامونی مواد قانونی را با عنوان دائره المعارف حقوق و قانون ایران (حقا) آغاز کردند. در اسفند ۱۳۹۴ بود که با تصویب شورای گسترش آموزش عالی و مطابق قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موفق شدند موافقت اصولی وزارت علوم را با تاسیس «مرکز پژوهشی دانشنامه های حقوقی علامه» کسب کنند و در نهایت نیز در اردیبهشت ۱۳۹۸ با تصویب قطعی اساسنامه این مرکز پژوهشی در شورای گسترش آموزش عالی، موفق به کسب مجوز دائمی شد. سپس به موجب مصوبه شورای گسترش وزارت علوم مرکز پژوهشی دانشنامه های حقوقی علامه به پژوهشکده ارتقا یافت و هم اکنون نیز مجوز قطعی پژوهشکده را دریافت کرد.

    این پروژه بزرگترین پژوهش حقوقی است و در آن قریب به ده هزار ماده قانونی به عنوان موضوع پژوهش قرار گرفته‌است. محققین و پژوهشگران این مرکز پژوهشی، با فیش برداری حدود چهل هزار کتاب، مقاله و پایان نامه حقوقی موفق شدند بالغ بر دو میلیون فیش حقوقی را به مواد مرتبط با آن ها متصل کنند. و به این ترتیب نسبت به شناسایی، جمع آوری و سازماندهی دانش پیرامونی مواد قانونی اقدام شده است.

    در این یک دهه پژوهش، حدود ۲۰۰ محقق و پژوهشگر حقوق با این مجموعه همکاری کرده اند تا نتیجه این پژوهش منجر به اجراء بزرگترین پروژه مدیریت دانش پیرامونی مواد شده است.   این پژوهش هم اکنون نیز ادامه دارد. بسیاری از محققین و پژوهشگران این مجموعه در حال حاضر به عنوان دارنده پایه قضایی یا عضو هیئت علمی دانشگاه های مختلف کشور نظیر دانشکده حقوق دانشگاه تهران و نیز امور وکلاتی و حقوقی مشغول به فعالیت هستند.

    ریاست این پژوهشکده هم اکنون بر عهده محمد درویش زاده است که وی از قضات پیشین دیوان عالی کشور و رییس سابق مرکز پژوهش های قوه قضائیه بوده است ونیز سابقه اخذ رتبه‌های ممتاز پژوهشی کشوری مانند پژوهشگر برتر قوه قضائیه و مدیر برتر قوه قضائیه را نیز در کارنامه خود دارد.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.