پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41350 تعداد نوشته های امروز : 2 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • هرآنچه از درمان زخم حیوانات باید بدانید
    18 اسفند 1399 - 12:06
    شناسه : 181215
    0

    زخم هایی که در حیوانات ایجاد می شود، بر اثر عوامل گوناگونی نظیر تصادف، برخورد با اشیاء تیز، حمله و گاز گرفتن حیوانات دیگر و بسیاری از خطرات نشئت می گیرد.

    پ
    پ

    افرادی که با حیوانات خانگی سروکار دارند، زمانی که این موجودات دچار آسیب شدند، باید از خوددرمانی دوری کنند. این کار باعث می شود که ناخواسته با جان حیوان بازی کنید. حیوانات خانگی از قبیل گربه و سگ مستعد هر گونه آسیب هستند. بسیاری از بریدگی ها و زخم هایی که بر اثر عوامل گوناگون به وجود می آید، تهدید کننده زندگی آنها نیست؛ بنابراین کافی است به سرعت برای درمان زخم حیوانات خانگی اقدام کرد.

     اگر به زخم حیوانات رسیدگی نشود، ممکن است به مرور زمان آلوده و دچار عفونت شود. تورم و حساسیتی که در پی آن برای حیوان زبان بسته به وجود می آید، باعث آزار آن خواهد شد. 

    زخم هایی که در حیوانات ایجاد می شود، بر اثر عوامل گوناگونی نظیر تصادف، برخورد با اشیاء تیز، حمله و گاز گرفتن حیوانات دیگر و بسیاری از خطرات نشئت می گیرد. 

    اگر در این رابطه خواهان اطلاعات بیشتری هستید، در این مقاله همراه ما باشید.

    IMG 20210308 113407 249 - هرآنچه از درمان زخم حیوانات باید بدانید - زخم

    نکاتی دررابطه با مراقبت از زخم حیوانات خانگی

    همانطور که گفته شد، صدمات و جراحات پوستی در حیوانات خانگی از قبیل سگ و گربه ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. اما بحثی که در اینجا مطرح است، مراقبت های بعد از ایجاد جراحات در بدن حیوان است. 

    چند راهکار وجود دارد که باید قبل از مراجعه به اولین دامپزشکی رعایت شود که از آن به عنوان مراقبت های خانگی یاد می شود. اگر حیوان شما آسیب دیده و دچار خونریزی شده باشد، به صورت مستقیم به زخم فشار وارد کنید که جلوی خونریزی گرفته شود. این کار را با یک حوله تمیز، گاز استریل یا پارچه انجام دهید. برای متوقف کردن خونریزی باید ۱۰ الی ۱۵ دقیقه این فشار را اعمال کنید. 

    در صورتی که زخم دچار خونریزی نشده بود و آسیب سطحی بود، بهتر است محل آسیب را با یک پارچه تمیز پاک و ضدعفونی کنید. مراقب باشید که محلول ضدعفونی کننده یا آب را به طور مستقیم روی زخم نریزید. برای این کار خوب است از سرنگ استفاده کنید که حیوان دچار سوزش کمتری شود. 

    اگر زخم حیوان دچار پارگی عمیق است و خونریزی بند نمی آید، بهتر است به سرعت آن را نزد دامپزشک ببرید.

    درمان زخم حیوانات خانگی در کلینیک دامپزشکی

    بهتر است در رساندن حیوان زخمی و آسیب دیده به کلینیک قصور نکنید؛ چراکه کوتاهی شما در این امر ممکن است خسارات جبران ناپذیری را به حیوان شما بزند و حتی به قیمت جان آن تمام شود. 

    دامپزشک نیز در ابتدای کار زخم حیوان شما را با دقت بررسی می کند و اگر لازم باشد، موهای اطراف زخم تراشیده می شود. این کار به بهبود روند درمان کمک بسزایی خواهد کرد. برای اینکه حیوان درد کمتری را حین درمان احساس کند، تجویز داروهای آرامبخش یا بی حس کردن موضع درد الزامی است. 

    امکان دارد دامپزشک برای تسریع در روند بهبود زخم از داروها و پمادهایی استفاده کند. استفاده از گازهای استریل محیطی عاری از میکروب را برای حیوان رقم خواهد زد و از ایجاد هر گونه عفونت جلوگیری خواهد کرد. 

    دامپزشک بعد از ترخیص سفارشاتی در مورد تغذیه حیوان می کند که طول درمان را کاهش دهد. هدف اصلی که هر دامپزشکی در پیش می گیرد، جلوگیری از ایجاد عفونت و تسریع در درمان است. اما اگر به خاطر سهل انگاری صاحب حیوان و انجام ندادن مراقبت اولیه عفونت ایجاد شد، چه باید کرد؟

    IMG 20210308 113406 785 - هرآنچه از درمان زخم حیوانات باید بدانید - زخم

    عفونت زخم در حیوانات خانگی چطور درمان می شود؟

    اولویت این است به محض اینکه حیوان دچار آسیب شد، قبل از رساندن به دامپزشک تحت مراقبت های اولیه قبل از درمان قرار گیرد. ضایعات و بریدگی هایی که در بدن حیوان زبان بسته ایجاد می شود، به این دلیل که در معرض آلودگی و میکروب قرار می گیرد، به راحتی دچار عفونت می شود. لذا باید زخم شستشو و بافت مرده جدا شود؛ این امر باعث سرعت بخشیدن به ترمیم زخم می شود. همچنین برای درمان عفونت زخم در حیوانات خانگی از آنتی بیوتیک هایی استفاده می شود که آن را خشک کند. 

    در این مسیر انتخاب پانسمان مناسب برای بستن جای زخم در ترمیم آن بسیار موثر است. بعضی از پمادهایی که در پانسمان به کار می رود، زخم را مرطوب نگه می دارد که همین امر باعث محافظت از آن می شود. به دستور دامپزشک پانسمان را باید عوض کنید. این کار باعث می شود که جای زخم محل مناسبی برای رشد میکروب ها و قارچ ها نشود.

    مدیریت درمان زخم حیوانات خانگی

    زمانی که حیوان خانگی شما به هر دلیل دچار آسیب می شود، اولین کار این است که محل زخم را تمیز کنید که از بروز عفونت جلوگیری شود. بعد از آن زخم را به دقت بررسی کنید و سطحی و عمیق بودن آن را بسنجید. زخم یا پارگی که عمق بیشتری دارد، طبیعتا دچار خونریزی خواهد شد. اگر بخواهید حیوان را به کلینیک دامپزشکی ببرید، در طول مسیر امکان دارد که از شدت خونریزی جان حیوان تلف شود. پس با یک پارچه تمیز با اعمال فشار زیاد بر موضع از خونریزی جلوگیری کنید. اگر خواهان اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، وبسایت پارسا طب رویکرد متفاوتی را در درمان زخم حیوانات اتخاذ کرده است. با راهنمایی و مشاوره با دامپزشکان مجرب در این عرصه درمان زخم حیوان خانگی خود را سرعت ببخشید.

    blank

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.