جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41365 تعداد نوشته های امروز : 8 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟
    07 اردیبهشت 1400 - 7:34
    شناسه : 182907
    0

    به ملک های با نمای مطبوع، ویلا می گویند که از چندین جهت ورودی دارند و در انحصار سایر املاک نمی باشند.

    پ
    پ

    چیست و چه کاربردی دارد؟ 1 - ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟ - تعریف ویلا

    امروز موضوع پر جنجال طراحی ویلا گروه بام را مورد بررسی قرار می دهیم.

     به ملک های با نمای مطبوع، ویلا می گویند که از چندین جهت ورودی دارند و در انحصار سایر املاک  نمی باشند.

     همچنین فضای دلنشینی دارند.

     ویلاها تقریبا همیشه بیرون از شهرها و در قسمت هایی از استان ها که مناظر زیبا و هوای دلپذیری دارند، بنا می شوند و اکثر اوقات برای گذراندن اوقات فراغت مورد استفاده قرار می گیرند.

     اما این املاک همیشه محصور به مناطق خارج از شهری نیستند و تنها در این مکان ها بنا نمی شوند. چرا که تعدادی از این چنین املاکی به دستور صاحب کار در منطقه شهری بنا خواهند شد. ویلاها انوع مختلفی دارند که ه رکدام طراحی خاص خود را دارد. به عنوان نمونه؛ ویلاهای کلاسیک، ویلاهای مدرن یا لاکچری، نمونه هایی از انواع ویلاها به شمار می روند.

    باید به خاطر داشته باشیم که بیشتر هنر مهندسان معمار، در طراحی ویلا است.

     چرا که برای طراحی این چنین املاکی، محدودیت وجود ندارد و امکان استفاده از ذوق معمار موجود است. در حالی که برای ساخت املاک و آپارتمان های شهری، یک معمار جهت طراحی با محدودیت های زیادی رو به رو خواهد شد. ولی برای طراحی یک ویلا، معمار آزادانه تر می تواند عمل کند. در نتیجه می توانیم با طراحی های بسیار متنوع تر، زیبا و هنرمندانه و با دقتی که یک معمار می تواند با علاقه خود در نحوه ساخت ویلا به نمایش بگذارد، مواجه شویم.

    موارد مهم در ساخت و طراحی ویلا

    چیست و چه کاربردی دارد؟ 2 - ویلا چیست و چه کاربردی دارد؟ - تعریف ویلا

    نکاتی که باید در طراحی خارجی یک ویلا مد نظر قرار بگیرد، این است که به این دلیل که ویلاها بیشتر جهت اوقات فراغت کاربرد دارند، پس باید به دور از هر گونه مزاحمت هایی از قبیل سر و صدا، هوای آلوده و … بنا نهاده شوند. چرا که این مشکلات در زندگی در شهر بدیهی است. اما در ساخت یک ویلا، باید آسودگی و امنیت روحی فرد اقامت کننده مورد توجه طراح قرار بگیرد. به عنوان مثال؛ طبیعتی که در اطراف یک ویلا وجود دارد، فضایی باشد که روح انسان را نوازش می کند. از جمله ی این چشم اندازها می توان به کوه ها یا انبوه درختان و دریا اشاره کرد که در کاهش فشار روحی فرد، تاثیر شگفتی خواهند گذاشت. مورد بعدی که مد نظر می باشد، میزان نور خورشید که در طول روز به ویلا و مناطق اطراف می تابد، باید مورد توجه واقع شود و موارد دیگری از جمله وضعیت آب و هوا و وضعیت زمین جهت بنای ویلا نیز از جمله مواردی هستند که در طراحی ویلا مورد توجه قرار می گیرند.

    در طراحی ویلا؛ چه در قسمت نمای خارجی و چه نمای داخل، باید آسایش و احساس راحتی فرد مورد توجه قرار بگیرد.

    به غیر از توجه به طراحی ویلا در بخش خارجی که معمولا راحت تر و آزادانه تر می توان نقشه برداری کرد، توجه به طراحی داخلی ویلا دارای اهمیت زیادی می باشد. با این تفاوت که در طراحی داخلی یک ویلا، طراح با محدودیت های بیشتری مواجه است. از جمله مواردی که باید در طراحی داخلی به آن توجه نمود، رنگ آمیزی و روشنایی مناسب ویلا به عنوان دو عنصر اصلی در ایجاد حس آرامش است و این که نوع رنگ دیوارها و مبلمان و سایر چیدمان ویلا (که البته بستگی به سلیقه سفارش دهنده دارد) در یک طیف رنگی خاص و مناسب یکدیگر باشند، اهمیت ویژه ای دارد. همچنین روشنایی سالن ویلا می تواند در کاهش استرس و دلنشین بودن محیط بسیار اثرگذار باشد و حس نشاط و آرامش را در افراد ساکن القا کند و توصیه شده که بهتر است تا در طی روز، از نور خورشید استفاده شود که خاصیت طبیعی و مطبوعش در حفظ سلامت افراد قابل مقایسه با نور مصنوعی نیست و همچنین در طول شب می توان از نورهای کمرنگ که چشم را آزار ندهد و متناسب با رنگ چیدمان سالن باشد، در طراحی ویلا به کار برد. مورد دیگر در طراحی داخلی یک ویلا؛ استفاده از گیاهان مختلف در محیط داخل است و این استراتژی که منشأ آن از محیط بیرون است، می تواند در ایجاد حس نشاط مؤثر شناخته شود. سایر موارد از جمله سقف های با ارتفاع بلند و فضای گسترده از جمله ویژگی های یک ویلای استاندارد است.

    در کنار طراحی محیط داخلی و خارجی ویلا، طراحی نمای ویلا نیز حائز اهمیت است. موردی  که در طراحی نما باید به آن توجه داشت، استفاده از مواد اولیه مناسب جهت انجام این کار می باشد. از جمله مواردی که در هنگام طراحی ویلا باید به خاطر سپرد، پایدار بودن آن در برابر شرایط آب و هوایی و در مقابل رطوبت است که بهتر است موادی به کار برده شود که مانع نفوذ رطوبت در بافت نما شود. همچنین در ارتباط با نمای بیرونی ویلا، بایستی از مصالحی استفاده شود که کمترین آسیب پذیری را در قبال حوادث جوی دارند. چرا که این حوادث غالبا اوقات نمای بیرونی را تحت تاثیر قرار می دهند و نمای داخلی در قبال این حوادث، آسیب پذیری کمتری دارد.

    طراحی ویلا مانند سایر طراحی ها؛ اول  شرایط آب و هوایی منطقه مورد تحقیق  قرار می گیرد و تصاویری از آن ضبط می شود و با توجه به معلومات کسب شده از محیط ساخت و توصیه های خریداران، وارد مرحله اجرا می شویم. سپس در مرحله بعدی؛ طرح ابتدایی به خریدار نمایش داده می شود و در مرحله آخر، نقشه را به اجرا کننده آن ارائه می شود و به طور دقیق و کامل در اختیار وی قرار گذاشته می شود و همچنین در مورد سایر موارد از جمله مدت انجام کار و پیش بینی قیمت ها تصمیم گیری خواهد شد.

    در طراحی ویلا دو نکته اهمیت دارد:

     اگر قصد دارید که طبق قواعد معماری، یک ویلا با اصول استاندارد بسازید؛ بایستی بتوان یک روش و سلیقه یکسان جهت طراحی نمای بیرونی  ویلا و طراحی داخلی آن به کار برد. به عنوان نمونه؛ اگر می خواهید طراحی و معماری داخلی را طبق سبک کلاسیک طراحی کنید، نمای خارجی نیز باید از این مدل تبعیت کند.

    در طراحی ویلا در کشور ایران، معمولا از سبک‌ هایی نظیر کلاسیک و یا مدرن استقبال می کنند و بقیه سبک ها در کشور چندان کاربرد ندارند.

    مسئله آخر درباره انتخاب روش طراحی ویلا نیز به محیط شهر یا محیطی که ویلا قرار است در آنجا ساخته شود، بر می گردد. زیرا به طور معمول؛ ضوابط شهرسازی شما را مجبور خواهد کرد که به لحاظ سبکی که طراحی می کنید، تقریبا نسبت به املاک و ویلاهای اطراف و نزدیک به خود شبیه باشند

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.