×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

روحانی - واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است!/ واکسن هم بزنید مصون نیستید -

به گزارش «بامردم» به نقل از ایرنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی پیش از ظهر شنبه در جلسه ستاد ملی کرونا، گفت: امشب نخستین شب قدر، شب مناجات و دعای مردم است. مردم در طول سال در انتظار این سه شب هستند و احساس می‌کنند این شبها تقرب بیشتری به سوی خداوند دارد. درهای آسمان در این شب گشوده است و اگر از آسمان، نعمت یا رحمت وارد می‌شود، فقط سلامتی، رحمت و فرشتگان الهی به سمت زمین می‌آیند.

رییس‌جمهوری ادامه داد: ان‌شاالله همیشه مردم ما موفق باشند و از خداوند طلب مغفرت، رحمت و شفای همه بیماران به ویژه کسانی که به دلیل کرونا در بیمارستان و تقویت کادر درمان را کنند. ان‌شاالله خداوند پایان این ویروس را تسریع کند. این شب‌ها گرانقدر است اما باید حتما پروتکل‌های بهداشتی را با حداکثر رعایت انجام دهند. حضور در یک جلسه مستحب است اما رعایت پروتکل‌های بهداشتی واجب است و همه باید آنها را رعایت کنند.

روحانی با بیان اینکه امکانات دیجیتالی کشور باید این مراسم را به سمع و نظر مردم برساند، تصریح کرد: صداوسیما باید کاری کند که این مجالس را به خانه مردم بکشاند و مردم از عطر معنویت این شب پر فیض استفاده کنند و حال و مناجات برای آنها فراهم شود.

روحانی با بیان اینکه برگزاری مراسم شب‌های احیا برای مناطق زرد و نارنجی صرفا در اماکن باز فراهم است، خاطرنشان کرد: مردم در موقع خروج و ورود باید رعایت کنند. در آمار و ارقام، مراعات مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی ۶۱ درصد است که خطرناک است. وقتی ۳۹ درصد مردم رعایت نمی‌کنند، معنایش این است که می‌خواهیم بیشتر در این موج باقی بمانیم و دیرتر از آن خارج شویم. ناظرین باید نظارت‌های خود را تشدید کنند تا در پایان هفته شاهد باشیم بسیاری از مناطق قرمز به نارنجی تبدیل شده باشند.

وی یکی از نگرانی‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را جهش‌های ویروس کرونا برشمرد و ابراز کرد: این ویروس به صورت ثابت باقی نمی‌ماند و به مبارزه خودش برای زنده ماندن و آزار دادنش ادامه می‌دهد. وقتی داروی جدیدی داده می‌شود، جهش می‌یابد. وقتی در شرایطی است که ایمنی بدن بیمار نسبت به آن عکس‌العمل می‌دهد، خود را تجهیز می‌کند تا مقاومت کنند. ویروس شکل جدیدی به خود می‌گیرد و هر روز به شکل و یک قیافه و ویژگی‌های وارد عمل می‌شود.

وی در ادامه گفت: موج چهارم را ویروس انگلیسی برای ما درست کرد که  از مرز عراق ویروس وارد شد و استان خوزستان و مجاور و سپس کل کشور را آلوده کرد و در موج چهارم چه خسارت بزرگی دیدیم. موج ایجاد می شود اول جان و سلامت مردم را به خطر می اندازد، افراد زیادی جان خود را از دست می دهند که خسارت عظیم و بزرگی است که وارد می شود و از طرف دیگر باعث می شود که وضعیت قرمز شود و ناچار شویم مغازه‌ها و کسب و کارها را تعطیل کنیم  و از لحاظ مالی دچار مشکل شویم و رفتار و آمدها را محدود کنیم و مراکز آموزشی و بخشی از فعالیت اداری را تعطیل کنیم.
روحانی افزود: همه این کارها آثار مالی، روحی، روانی، اجتماعی و فرهنگی دارد همه این آثار سخت در سایه مراعات مردم می‌تواند ایجاد نشود. اگر در آینده موج پنجمی مواجه شویم در سایه این است که اصول بهداشتی را مراعات نکردیم. عدم مراعات اول ظلم به خود انسان و بعد به خانواده و بعد ظلم به کل جامعه است. این ظلم بزرگی است که باید به آن توجه کنیم.
رییس جمهور در ادامه به واکسن اشاره کرد و گفت: در کنار پیشگیری واکسن یک عامل بزرگ برای این است که زودتر برتوانیم از این ویروس خلاص شویم. واکسن‌هایی که در دنیا دولتها تولید کردند و در کشورهای مختلف مصرف می‌شود تنوع دارد و ممکن است که آثار آن هم یکسان نباشد. اما در عین حال امروز واکسن زدن بهتر از واکسن نزدن است. واکسن می تواند شرایط را بهتر کند و برای حفظ جان می تواند موثر باشد و حتی برای قطع زنجیره می تواند موثر باشد.
وی تاکید کرد: دولت همه تلاشش را به کار گرفته که واکسن هایی که وزارت بهداشت تایید می‌کند علیرغم همه مشکلاتی در تامین ارز و ریال داریم بتوانیم وارد کنیم. درست است که امروز در وین مذاکره می‌کنیم و پیشرفت هایی در این مذاکرات  حاصل شده است اما هنوز در تحریم هستیم و توافقی حاصل نشده است که در سایه آن  مشکلات و موانع پیش روی ما برداشته شده است. امروز هنوز این موانع پیش روی ما است.
روحانی یادآور شد: در جلسه پنجشنبه یکی از مسایل تامین ارز و ریال بود که دولت حتما تامین می کند. واکسن‌های مختلف از کشورهای مختلف سفارش داده شده است و در حال ورود است.
وی گفت: خوشبختانه گروه اول که کادر درمان و مدافعین سلامت و برخی مشاغلی که در بعضی بخش ها با آنها همکاری می کنند واکسن دریافت کردند و این بخش اول برای ما بسیار مهم بود. بخش دوم که سالمندان و در کنار آنها افرادی که دارای بیماری زمینه ای بودند نیز شروع شد. امیدواریم بتدریج در اردیبهشت و خرداد بتوانیم همه سالمندان و بیماران زمینه ای را به اتمام برسانیم.

همه تا پایان امسال باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند/ واکسن زدن به معنای مصونیت نیست

روحانی با اشاره به واکسیناسیون گروه‌های مختلف در اولویت‌بندی‌های سوم و چهارم، خاطرنشان کرد: برای گروه‌های بعدی در سند ملی واکسیناسیون کرونا فکری نشده است که می‌شود درباره آنها فکر کرد. گروه‌هایی که با مردم زیاد سروکار دارند برخی از دوستان می‌گویند که آنها در زدن واکسن تقدم داشته باشند. یک گروه، رانندگان تاکسی و اتوبوس هستند که ترددهای زیادی دارند. گروه‌هایی هم هستند که مرتبا با مردم در ارتباط هستند مانند نیروهای مرزبانی و پلیس. می‌شود این گروه‌ها را تقدم داد.

رییس‌جمهوری با ابراز امیدواری نسبت به تداوم واکسیناسیون تصریح کرد: نسبت به واردات واکسن خارجی و حمایت از واکسن داخلی، با قدرت تلاش خود را ادامه خواهیم داد تا مردم از واکسن بهره‌مند شوند و جان مردم حفاظت شود و شرایط برای کسب و کار مردم و تحصیل فرزندان فراهم شود.

روحانی افزود: اگر کار کنیم و روند واردات واکسن ادامه یابد، ممکن است شرایطی فراهم شود که در نیمه دوم وضعیت بهتری را داشته باشیم. حداقل تا پایان امسال باید همه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند یعنی اگر کسی واکسن زد، معنای آن مصون شدن نیست. این نوبت اول است و باید واکسن دوم هم زده شود. زدن دوز دوم هم معنایش این نیست که فرد کاملا مصون شده باشد چراکه باید واکنش بدن افراد به واکسن دید.

وی اضافه کرد: واکسن زدن به معنای مصون شدن افراد نیست چراکه اولا زمان می‌برد تا با بدن فرد سازگار شود و ثانیا، این واکسن ممکن است فرد را از یک نوع ویروس حفاظت کند و این احتمال وجود دارد که ویروس جهش‌یافته دیگری وارد شود بنابراین همه ملزم به رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.