×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

- درخواست افزایش ۱۰۰درصدی قیمت نان - دلار

به گزارش «بامردم» به نقل از فارس؛ بیژن نوروز مقدم گفت: قیمت نان به صورت رسمی افزایش نیافته است و هیچ مصوبه دولتی مبنی بر افزایش قیمت نان بعد از آخرین مصوبه در آبان 98 به اتحادیه ابلاغ نشده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه از سال 93 تا 98 قیمت نان هیچ گونه افزایشی نداشت و به مدت 5 سال قیمت‌ها ثابت بود، افزود: بنابراین پیرو درخواست های متعدد اتحادیه در آبان 98 با افزایش 45 درصدی قیمت نان موافقت شد و براین اساس از آخرین افزایش رسمی قیمت نان حدود یک و نیم سال می‌گذرد.

وی با اشاره به افزایش چند برابری هزینه‌های تولید نان از قبیل دستمزد، اجاره واحد صنفی، انرژی، بیمه، مالیات، حمل و نقل، خمیر مایه و هزینه های معمول زندگی بیان داشت: از ابتدای سال 99 با افزایش چند برابری هزینه‌ها، باید نرخ مصوب نان تغییر می‌کرد تا جوابگوی هزینه‌های تولید باشد.

نوروز مقدم اظهار داشت: براین اساس اتحادیه با آنالیز هزینه تولید پیشنهاد قیمت جدید را مراجع ذیربط اعلام کرد، اما تاکنون هیچ پاسخی به صورت رسمی به ما ارائه نشده است.

وی با بیان اینکه با توجه به فشار اقتصادی و افزایش هزینه‌ها امکان عرضه نان برای نانوایان به نرخ مصوب سال 98 امکان پذیر نیست، گفت: براین اساس اکثر نانوایی‌ها به صورت غیر رسمی افزایش قیمت نان را اعمال کرده‌اند و شرایط به گونه است که هر نانوایی براساس آنالیز هزینه‌های خود قیمتی را برای نان تعیین کرده است.

رئیس اتحادیه نانوایان سنتی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت نان چند نرخی است، گفت: به عنوان مثال یک نانوایی لواش ممکن نان را به همان قیمت مصوب گذشته یعنی 300 تومان عرضه کند و واحد دیگری نان لواش را به 400 و واحد سوم 450 تومان عرضه کند. در مورد نان بربری و سایر نان‌ها نیز همین وضعیت حاکم است، مثلا ممکن است، یک واحد نان بربری را به قیمت هزار تومان عرضه کند و واحد دیگری 2 هزار تومان و یا 2 هزار و 500 تومان عرضه کند.

وی با تاکید بر اینکه نانوایان چاره ای جز افزایش قیمت ندارند، گفت: این به هم ریختگی در قیمت نان ناشی از عدم اعلام قیمت مصوب در هر سال متناسب افزایش نرخ تورم و هزینه‌های تولید است.

نوروز مقدم با اشاره به بخشنامه قیمت نان در سال 98، گفت: در بند آخر بخشنامه آمده بود که این نرخ تا زمانی که قیمت گندم و سایر هزینه‌های تولید افزایش نداشته باشد، ملاک عمل است، بنابراین بخشنامه مذکور اجازه افزایش قیمت نان را در صورت افزایش هزینه‌ها به نانوایان داده است و از نظر ما از ابتدای سال 99 با توجه به افزایش هزینه‌های تولید نرخ مصوب سال 98 دیگر ملاک عمل نبود.

وی گفت: بنابراین الان به صورت غیررسمی قیمت نان افزایش یافته است، اما هیچ مصوبه‌ای از سوی کارگروه تنظیم آرد و نان و یا ستاد تنظیم بازار مبنی بر افزایش قیمت نان به ما ابلاغ نشده است.

نوروز مقدم اظهار داشت: درخواست ما سال گذشته افزایش 80 درصدی قیمت نان بود، اما با توجه به افزایش مجدد هزینه‌ها درخواست ما در سال 1400 افزایش 100 درصدی قیمت نان نسبت به قیمت‌های مصوب سال 98 است.

وی اظهار داشت: در سال جاری هنوز آنالیز قیمتی از سوی اتحادیه به کارگروه آرد و نان ارائه نشده و آخرین درخواست کتبی ما برای افزایش قیمت نان در تیرماه سال 99 ارائه شده است.

برچسب ها : ,

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.