×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

16 2 8 103540IMG18422397 - رسانه‌ها تا زمان ثبت‌نام نامزدهای اصلی، نمی‌توانند فضا را تغییر دهند -

 علیرضا کریمی، سردبیر روزنامه «آفتاب یزد» می‌گوید: تا زمانی که نامزدهای اصلی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری ثبت نام نکنند و وارد میدان نشوند، رسانه‌ها نمی‌توانند فضای فعلی را تغییر دهند.

محمد خُدادی معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه گذشته (۱۰ اردیبهشت) در نشست مشترک ستاد انتخابات کشور با اهالی رسانه با اشاره به نقش جدی و تعیین‌کننده رسانه‌ها در گرم‌تر شدن فضای انتخابات، گفت: نقش رسانه‌ها در انتخابات باید معطوف به این باشد که کاندیداها حامل چه برنامه‌ها و ایده‌های جدید و خلاقانه‌ای برای پیشبرد امور کشور هستند.

به همین بهانه از علیرضا کریمی، سردبیر روزنامه آفتاب یزد درباره نقش رسانه‌ها در انتخابات پیش رو پرسیدیم. وی تاکید کرد: کمتر از دو ماه تا روز انتخابات زمان داریم و فضا هنوز کامل انتخاباتی نشده است. در فضای رسانه ای هم تحرک آنچنانی را شاهد نیستیم.

فقدان برنامه‌های مشخص و معین

وی در پاسخ به این سوال که رسانه ها چگونه می‌توانند این فضا را بشکنند توضیح داد: این موضوع بستگی دارد به این که بازیگران عرصه انتخابات چه کسانی هستند و چه برنامه هایی دارند. کسانی که تا الان به صورت رسمی اعلام کردند هیچ کدام برنامه‌های مشخص ندارند که رسانه ها بخواهند بر اساس آن فضای انتخاباتی را ترسیم کنند.

سردبیر روزنامه آفتاب یزد با اشاره به افراد دیگری که نامزدهای اصلی هستند و ظن نامزدی شان وجود دارد افزود: آنها به خاطر این که شرایط خاصی حکمفرماست هنوز به صورت رسمی و علنی اعلام نکردند که وارد می‌شوند. گزینه های اصلی اگر به صورت رسمی اعلام نامزدی می‌کردند رسانه‌ها می توانستند فضا را تغییر بدهند. چون آن گزینه ها رغبتی به اعلام ندارند فضا تا حدی است. تا زمان ثبت نام نامزدهای اصلی رسانه ها نمی توانند فضا را تغییر دهند.

نامزدها در کلاب‌هاوس کلی گویی می‌کنند

این روزنامه نگار توضیح داد: وقتی نامزدی کمتر از دو ماه زمان دارد خودش را عرضه کند قطعا خروجی آن نامزد برنامه نیست. بلکه مقداری شعار و ترفندهای رسانه‌ای است. قطع به یقین بداخلاقی هم وجود خواهد داشت.

سردبیر روزنامه آفتاب یزد با بیان این که در ایران سیستم حزبی نداریم تاکید کرد: اگر یک سال قبل نامزدی معرفی می شد، در طول این زمان برنامه‌هایش را ارائه می داد. مثلا بایدن یک سال قبل انتخابات برنامه‌اش در مورد سیاست خارجی مشخص بود. وقتی فقط یک ماه فرصت عرضه وجود دارد همه دنبال این هستند که یک موجی درست شود. در نهایت رییس جمهوری انتخاب می شود که موج‌های دو سه روز قبل از انتخابات به نفع او رقم خورده باشد.

وی با اشاره به برنامه نداشتن نامزدهای فعلی توضیح داد: نامزدهای فعلی در کلاب هاوس هم کلی گویی می کنند که این کلی گویی ها باعث ترغیب مردم به انتخابات نمی‌شود. در برنامه‌ها هیچ نکته خاصی وجود ندارد و خروجی کار روزنامه‌نگاران هم چیز جذابی نمی شود.

کلاب‌هاوس مثل تلگرام پا می‌گیرد

کریمی ظهور کلاب هاوس را یکی از تحولات حوزه رسانه و تاثیرگذار بر انتخابات خواند و بیان کرد: برخی معتقدند این شبکه فقط مخصوص به نخبگان است و مردم عادی به آن دسترسی ندارند. ولی من معتقدم بحث های کلاب هاوس با واسطه به گوش مردم می‌رسد. ضمن این که این نرم افزار فضای دیالوگ را سهل کرده است. قبلا نامزد انتخابات باید در یک استادیوم ده هزار نفری سخنرانی می کرد. الان می تواند در یک اتاق کلاب هاوس با ۲۰ هزار نفر مخاطب صحبت کند.

سردبیر روزنامه آفتاب یزد درباره آینده کلاب هاوس در ایران گفت: برخی افراد به دلیل این که از شفافیت واهمه دارند، در برابر این شبکه اجتماعی مانع تراشی می کنند. ولی به نظر جامعه مسیر خودش را می رود و کلاب هاوس مثل تلگرام پا می‌گیرد.

تاثیر مثبت کلاب‌هاوس روی مشارکت مردم

کریمی با پیش بینی این موضوع که کلاب‌هاوس تاثیر مثبت روی مشارکت مردم در انتخابات دارد اظهار داشت:  افرادی بودند که سفت و سخت می گفتند اصلا رای نمی‌دهیم. آنها با نامزدی آقای تاج زاده و افراد دیگر و بحث‌های صورت گرفته در کلاب‌هاوس یک مقدار دارند نرم می شوند. چند شب پیش آقای جهانگیری در دفاع از دولت آقای روحانی دفاعیاتی در کلاب‌هاوس داشتند که روی برخی تاثیر گذاشت. آقای جهانگیری اگر با همین رویکرد وارد انتخابات بشوند شاید یک عده را پای صندوق بیاورند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ همزمان با انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا و اولین میان‌دوره‌ای یازدهمین مجلس شورای اسلامی (برای ۱۱ حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه، تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، تفرش، بهار و کبودرآهنگ، گچساران و میانه و برای شش کرسی مجلس شورای اسلامی) و دومین میان‌دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری (برای ۴ حوزه انتخابیه) برگزار خواهد شد.

زمان ثبت نام داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ۲۱ تا ۲۵ اردیبهشت، انتشار اسامی نهایی ۵ و ۶ خرداد و زمان تبلیغات نامزدها ۷ تا ۲۶ خرداد اعلام شده است.

ایرنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.