×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 7 خبر

زمانی که صحبت از جاهای دیدنی مشهد به میان می‌آید، اغلب فقط حرم امام رضا از ذهن همه ما عبور می‌کند. این در حالی است که جاذبه‌های گردشگری مشهد بسیار متنوع‌اند. روستاهای اطراف مشهد یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. روستای زُشک یکی از معروف‌ترین روستاهای اطراف مشهد است که امروز قصد داریم آن را به‌صورت کامل معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

روستای زشک کجاست؟

زشک 1 - روستای زشک مشهد | روستایی زیبا در منطقه ییلاقی - ره بال آسمان

زشک زیبا در امتداد جنوب شرقی رشته‌کوه بینالود و سرچشمه دره شاندیز در شمال شرق ایران واقع شده است. زشک از مشهد فقط ۲۰ کیلومتر فاصله دارد و بخشی از شاندیز به حساب می‌آید.

معرفی روستای زُشک | روستایی زیبا در منطقه ییلاقی

زمانی که به شهر مشهد سفر می‌کنیم، بر این باوریم که مشهد شهری صنعتی است و نباید انتظار تماشای جاذبه‌های طبیعی در آن را داشته باشیم. این در حالی است که روستاهای اطراف مشهد مهم‌ترین بخش جاهای دیدنی این شهر به حساب می‌آیند. آن‌ها به لطف هم‌جواری با رشته‌کوه‌های بینالود، آب‌وهوایی بی‌نظیر و طبیعتی بی‌بدیل دارند.

یکی از روستاهای معروف اطراف مشهد زُشک نام دارد. این روستا در ۲۰کیلومتری این شهر واقع شده است و بر اساس سرشماری انجام‌شده در سال ۱۳۸۵، فقط ۲هزار نفر در این روستا زندگی می‌کنند. البته لازم‌ به ‌ذکر است که این تعداد در زمستان‌ها کاهش و در تابستان‌ها افزایش می‌یابد.

طبیعت روستای زشک | کوهستانی و سرسبز

وجود طبیعتی بی‌نظیر باعث شده این روستا در بین گردشگران داخلی و خارجی، شهرت بسیاری به دست بیاورد. در این روستا، چشمه‌های جوشان متعدد، باغات سرسبز و مناطق کوهستانی بی‌مانند حضور دارند که در ترکیب با یکدیگر، تصویری کم‌نظیر را رقم زده‌اند.

در این روستا، رودخانه‌ای دائمی و پرآب عبور می‌کند. می‌توان گفت باغات اطراف تمام سرسبزی‌شان را مدیون همین رودخانه‌اند. این رودخانه حاصل از قناتی جوشان است. در مسیر رودخانه زشک، می‌توانید شاهد سرسبزی و آبادانی کم‌نظیری باشید.

بد نیست بدانید «زُشک» در لغت «جوشان» معنا می‌دهد و دلیل نام‌گذاری دقیقاً همین چشمه جوشان است.

محیط کوهستانی منطقه و وجود رودخانه دائمی باعث شده شرایط برای رشد درختانی کوهستانی همچون گیلاس، هلو، آلو قرمز، زردآلو، گلابی، سیب و مخصوصاً گردو مناسب باشد. اگر در فصل مناسب به این روستا سر بزنید، بی‌تردید مردم روستایی را خواهید دید که محصولات خود را در کنار خیابان می‌فروشند. این محصولات همگی ارگانیک و بسیار خوش‌طعم‌اند.

جاذبه های دیدنی روستای زشک

چشمه قلقلی | از پرآب‌ترین چشمه‌های منطقه

چشمه قلقلی زشک یکی از پر‌آب‌ترین و زیباترین چشمه‌های مناطق ییلاقی مشهد به حساب می‌آید. آب این چشمه آن‌قدر با فشار است که انگار شاه‌لوله منطقه پشت آن قرار دارد و با قل‌قل فراوان از زمین می‌جوشد! چشمه قلقلی در ابتدای مسیر صعود به قله‌های چمن، شیرباد و قلسکه واقع شده است و اگر قصد صعود دارید، بهتر است سری به این چشمه نیز بزنید.

این چشمه تا روستای زشک حدود ۴ کیلومتر فاصله دارد. برای دسترسی به چشمه قلقلی باید این مسیر ۴کیلومتری و خاکی را پیاده طی کنید و در طول مسیر از جاذبه‌های دیدنی منطقه لذت ببرید.

قله شیرباد | بلندترین قله کوهستان بینالود

قله شیرباد بلندترین قله کوهستان بینالود است که ۳۳۳۹ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. کوه‌نوردی در رشته‌کوه‌های بینالود در بین کوهنوردان حرفه‌ای بسیار محبوب است. هریک از گروه‌های کوه‌نوردی بر اساس آمادگی جسمانی و تجربه خود، فتح یک یا چند قله را انتخاب می‌کنند. قله شیرباد بزرگ‌ترین چالش کوهنوردان به حساب می‌آید.

برای صعود به این قله می‌توانید از مسیری پاکوب استفاده کنید که درجه سختی بسیاری ندارد. زمانی که خودتان را بر فراز این قله برسانید، می‌توانید از مناظر بکر و زیبای روستای زشک و ییلاق مشهد دیدن کنید و لذت ببرید.

جالب است بدانید زشک آخرین روستایی است که در مسیر صعود به شیرباد واقع شده است.

قله چمن | تنوع بی‌نظیری از انواع سبزی کوهی و گیاهان دارویی

قله چمن با ۳۰۴۰ متر ارتفاع، یکی دیگر از قله‌های رشته‌کوه بینالود به حساب می‌آید. این قله در بخش دامنه‌های شمالی روستای زشک واقع شده است و شیب نسبتاً ملایمی دارد. برای صعود به این قله، نیاز به مهارت کوه‌نوردی بسیاری نیست. با آمادگی جسمانی کافی، می‌توانید مسیر صعود را پشت سر بگذارید.

قله چمن یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری روستای زشک مشهد به حساب می‌آید. در این منطقه، تنوع بی‌نظیری از انواع سبزی کوهی و گیاهان دارویی را مشاهده خواهید کرد. اگر در فصل بهار به این قله بروید، می‌توانید از این سبزی‌های کوهی استفاده کنید.

جالب است بدانید مردم این روستا نیز در این فصل قله چمن را فتح می‌کنند و برای یک سال خود سبزی کوهی جمع‌آوری می‌کنند.

دره نهل | زیباترین نمونه از طبیعت روستای زشک

دره نهل در بخش دامنه‌های شرقی قله شیرباد واقع شده است و یکی از سرسبزترین دره‌های این منطقه به حساب می‌آید. لازم ‌به ‌ذکر است سرچشمه اصلی رودخانه زشک نیز در همین دره واقع شده است و سرسبزی بی‌نظیری را به ارمغان آورده که می‌توانید شاهد آن باشید. در این منطقه، چمنزاری تماشایی و خیره‌کننده با نام چمنزار اولنگ قرار دارد. اگر در فصل بهار به این دره بیاید، منظره‌ای جز سرسبزی و شکوفه‌های شقایق را نخواهید دید.

دره نهل زیباترین نمونه از جاذبه‌های طبیعی روستای زشک مشهد به حساب می‌آید.

جاذبه‌های تفریحی روستای زشک

کوه‌پیمایی | تفریحی بسیار پرطرفدار در این منطقه

در روستای زشک، مسیرهای متعددی برای کوه‌پیمایی و کوهنوردی وجود دارد. کوهنوردان علاقه‌مند از سراسر ایران برای فتح ارتفاعات بینالود و تماشای زیبایی‌های طبیعی، این روستا را برای شروع کوهنوردی خود انتخاب می‌کنند.

ارتفاعات بینالود نهایتاً به ارتفاع ۳۰۲۰ متر از سطح دریا می‌رسد و مسیری نسبتاً دشوار برای کوهنوردان خواهد بود. به همین علت، اگر شما نیز به کوهنوردی علاقه‌مندید و تجربه کافی برای فتح قله چمن را دارید، می‌توانید از روستای زشک، عازم ارتفاعات بینالود شوید. این مسیر بسیار پرطرفدار است و در ۶ ماه اول سال، شاهد حضور ورزشکاران بسیاری خواهید بود.

راهپیمایی در طبیعت | از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی در ایران

در روستای زشک می‌توانید شاهد مسیرهای متعدد پیاده‌روی باشید. یکی از محبوب‌ترین مسیرهای پیاده‌روی مسیری است که در امتداد رودخانه زشک می‌گذرد. اگر به طبیعت‌گردی و راهپیمایی علاقه‌مند باشید، می‌توانید ساعت‌ها با پای پیاده از تماشای مناظر بکر و طبیعی این روستا لذت ببرید. مسیرهای پیاده‌روی روستای زشک یکی از زیباترین مسیرهای پیاده‌روی در ایران محسوب می‌شوند.

عکاسی | صدها منظره خیره‌کننده و بی‌مانند

اگر به رشته عکاسی علاقه‌مندید، روستای زشک موقعیتی عالی برای عکاسی خواهد بود. در این منطقه، می‌توانید شاهد صدها منظره خیره‌کننده و بی‌مانند باشید که مثال آن را تا به امروز ندیده‌اید. اگر روزی عازم روستای زشک شدید، بهتر است حتماً سه‌پایه و تجهیزات کامل دوربین را همراه داشته باشید.

پیک‌نیک | محیطی آرام و دلپذیر

اگر به دورهمی‌های خانوادگی علاقه‌مندید، می‌توانید در کنار دوستان و اعضای خانواده خود در مناطق طبیعی زشک کمپ بزنید و از زیبایی‌های طبیعت لذت ببرید. زشک منطقه‌ای بسیار آرام است و بدون هیچ‌گونه مشکل در کنار دوستان و خانواده خود می‌توانید پیک‌نیکی بی‌نظیر را تجربه کنید.

بهترین زمان بازدید از روستای زشک

زشک 2 - روستای زشک مشهد | روستایی زیبا در منطقه ییلاقی - ره بال آسمان

روستای زشک در منطقه‌ای ییلاقی و کوهستانی واقع شده است. همان طور که انتظار داریم، ۶ ماه دوم سال، زمستان‌های سردی به سراغ زشک می‌آید. به همین علت، منطقی است که فقط ۶ ماه اول سال را برای بازدید از روستای زشک باید انتخاب کنید.

فصل بهار | فصل شکوفه‌ها و گل‌های شقایق

زشک 3 - روستای زشک مشهد | روستایی زیبا در منطقه ییلاقی - ره بال آسمان

در فصل بهار، چشمه‌های روستای زشک بسیار پرآب‌اند. بارش‌های فصلی در اکثر روزها دیده می‌شود و هوا بسیار مطبوع و لذت‌بخش خواهد بود. در این فصل، درختان شکوفه می‌زنند و گل‌های شقایق سرخ سر از خاک بیرون می‌آورند. برف‌ها آب می‌شود و درختان زندگی دوباره پیدا می‌کنند. پرندگان بابت این نعمت آواز می‌خوانند و خداوند را شکر می‌کنند.

فصل تابستان | بهترین راه برای فرار از گرمای تابستان

زشک 4 - روستای زشک مشهد | روستایی زیبا در منطقه ییلاقی - ره بال آسمان

در فصل تابستان نیز روستای زشک مشهد گرما را آن طور که بایدوشاید تجربه نمی‌کند. به همین علت، اگر قصد دارید از دست گرمای شدید هوا فراری شوید، روستای زشک برای شما بهترین گزینه خواهد بود. کافی است پای خود را در رودخانه زشک کنید و گرما را از تن خسته خود بشویید.

فصل پاییز و زمستان | مناظری بکر و کم‌نظیر

زشک 5 - روستای زشک مشهد | روستایی زیبا در منطقه ییلاقی - ره بال آسمان

با وجود آنکه ۶ ماه دوم سال هوا سرد است و این مسئله بازدید را برای گردشگران دشوار می‌کند، اگر فقط یک بار در فصل پاییز، پادشاه رنگ‌ها، از این روستا دیدن کنید، معنای واقعی عشق و فضای رمانتیک را خواهید دانست. حتی در فصل زمستان، با وجود یخبندان و بارش برف، می‌توانید مناظری بی‌بدیل را در این روستا شاهد باشید که مثال آن را هیچ کجای ایران ندیده‌اید.

اقامت در روستای زشک | تجربه‌ای به‌یادماندنی

خوشبختانه هنوز طمع انسان‌ها این منطقه بکر و زیبا را نابود نکرده و خبری از هتل و مسافرخانه در این روستا نیست. با وجود این، می‌توانید برای اقامت شبانه، خودتان را به شاندیز برسانید و در اقامتگاه بوم‌گردی شاندیز شب را سپری کنید. همچنین، در منطقه شاندیز امکان کرایه سوئیت‌های شخصی و انواع ویلاهای مجلل از افراد وجود دارد. در کنار جاده، می‌توانید افرادی را مشاهده کنید که تابلویی در دست دارند و نشان می‌دهند که سوئیت خود را کرایه می‌دهند.

علاوه بر این گزینه‌ها، با کمی جست‌وجو در بین مردم روستای زشک، افرادی را خواهید یافت که یک اتاق یا بخشی از خانه روستایی‌شان را به مسافران کرایه می‌دهند. هزینه اقامت در این خانه‌های روستایی بسیار اندک است و در ازای این مبلغ اندک، شما مهمان سفره پرمهر مردم این روستا خواهید شد.

با اقامت در خانه‌های روستایی، تجربه سفر شما به تجربه‌ای تکرارنشدنی تبدیل می‌شود و همیشه از آن با خوبی و خوشی یاد خواهید کرد.

امکانات روستای زشک | بسیار محدود اما کافی و مفید

در این روستا، خبری از امکانات رفاهی و خدماتی نیست. با وجود این، می‌توانید مایحتاج خود را از بقالی‌های کوچک روستایی تهیه کنید. همچنین درِ مساجد برای استراحت و استفاده از سرویس بهداشتی به روی گردشگران باز است. آنتن‌دهی موبایل در این روستا به‌خوبی انجام می‌شود و لازم نیست که نگران دسترسی به تلفن‌های اورژانسی باشید.

بهتر است برای آسایش بیشتر، در طول مسیر از سوپرمارکت‌های بزرگ تمام لوازمی را که نیاز دارید تهیه کنید تا در روستا دچار مشکل نشوید. در زمینه بنزین نیز باید اشاره کنیم که برخی مغازه‌ها در روستا بنزین می‌فروشند، اما قیمت آن‌ها نسبتاً گران است؛ پس حتماً با باک بنزین پر به این روستا بیایید تا دچار مشکل نشوید.

این روستا دارای شعبه بانک ملت است و اگر کارت بانکی همراه داشته باشید، می‌توانید از آن پول نقد دریافت کنید.

وسایلی لازم برای بازدید از این روستا

  • حوله؛
  • موبایل؛
  • پول نقد؛
  • پاوربانک؛
  • بطری آب؛
  • میان‌وعده؛
  • لباس گرم؛
  • کوله‌پشتی؛
  • لباس اضافه؛
  • عصای پیاده‌روی؛
  • کیف کمک‌های اولیه؛
  • کفش مخصوص پیاده‌روی.

جاذبه‌های اطراف روستای زشک مشهد

  • روستای کنگ؛
  • روستای ابرده؛
  • روستای نغندر؛
  • منطقه جاغرق؛
  • طرقبه؛
  • شاندیز.

دسترسی به این روستای زیبا

این روستا در ۳۰کیلومتری شمال غرب مشهد و در منطقه شاندیز واقع شده است. برای شروع باید خودتان را به بلوار وکیل‌آباد، واقع در محدوده غرب مشهد برسانید. مسیر را در امتداد این بلوار ادامه دهید تا نهایتاً به ابتدای جاده شاندیز برسید. مسیر جاده شاندیز را به‌سمت شهرستان شاندیز ادامه دهید. زمانی که به شاندیز برسید، ۱۵ کیلومتر تا روستای زشک فاصله دارید. بعد از شهرستان شاندیز، روستای ابرده واقع شده است و پس از آن، به روستای زشک خواهید رسید.

برای آشنایی با جاذبه های بیشتر مشهد و خرید بلیط هواپیما مشهد وارد سایت ره بال آسمان شوید.

منبع: rahbal

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.