×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

سینه سکته قلبی - چگونه بفهمیم کمبود اکسیژن داریم؟ - اکسیژن

وقتی خون ما اکسیژن کافی نداشته باشد، درواقع دچار اختلالی هستیم که هیپوکسمیا نام دارد. در این گزارش با ۵ نشانه هشداردهنده هیپوکسمیا یا کاهش سطح اکسیژن خون آشنا می‌شویم.

۱- ضعف یا سرگیجه

یک علامت شایع کاهش سطح اکسیژن خون، ضعف یا سرگیجه است. بیشتر افراد سرگیجه را برای لحظه‌ای کوتاه تجربه کرده‌اند. با این حال، افرادی که اکسیژن کافی در خون ندارند، معمولاً متوجه می‌شوند که این اتفاق به طور روزانه، طی تغییر نور یا فعالیت شدید رخ می‌دهد.

عضله می‌تواند مدت محدودی سوخت را بدون اکسیژن بسوزاند، اما این روند به طور نامحدود دوام ندارد؛ بنابراین کاهش سطح اکسیژن به صورت مزمن، باعث ضعف عضلانی می‌شود که این ضعف عضله معمولا به تنهایی رخ نمی‌دهد و با تنگی نفس همراه است.

از آنجا که خون، اکسیژن را به همه جای بدن شما می‌رساند، ضعف یا سرگیجه سریع نشانه این است که خون اکسیژن کافی به تمام نقاط بدن نمی‌رساند.

۲- خستگی

خستگی مزمن نشانه اصلی عدم دریافت اکسیژن مورد نیاز بدن از طریق خون است. احساس خستگی انواع مختلفی دارد، اما خستگی همراه با هیپوکسمیا مزمن و بی‌پایان است.

برخی افراد معمولاً احساس می‌کنند که در نیمه روز دیگر توان ندارند و به نظر می‌رسد خواب بیشتر هم کمکی به آن‌ها نمی‌کند. سریع‌تر از دیگران یا مداوم خسته شدن، علامت کاهش سطح اکسیژن خون است.

۳- سریع شدن ضربان قلب

تند شدن ضربان قلب نشان می‌دهد که قلب شما به سختی کار می‌کند تا اکسیژن را به تمام قسمت‌های بدن برساند، زیرا مقدار آن کافی نیست. اگر قبلاً هرگز علائم اضطراب را تجربه نکرده‌اید و بدون نشانه‌های دیگر اضطراب ضربان قلب‌ شما تند می‌شود، ممکن است دچار هیپوکسمیا شده باشید.

۴- تنگی نفس

البته که کمبود اکسیژن به این معناست که شما در تنفس دچار مشکل هستید. هنگامی که در تنفس و دریافت اکسیژن مشکل دارید، خون هم اکسیژن کافی ندارد. افرادی که دچار کمبود اکسیژن خون هستند معمولا تنگی نفس را گزارش می‌کنند، صرف نظر از اینکه فعالیت سنگین انجام داده باشند یا نه.

۵- سردرد و سردرگمی

سردرد به تنهایی نشانه نگران‌کننده کمبود اکسیژن در خون نیست اما همراه با گیجی، سرگیجه و عدم هماهنگی، می‌تواند نشانه کاهش سطح اکسیژن باشد. وقتی خون فاقد اکسیژن کافی است، تمرکز و هماهنگی بدن دشوار است و منجر به سردرد و گیجی می‌شود.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.