×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

در این مقاله می خواهیم درباره انواع باتری گوشی صحبت کنیم. این موضوع به دلایل اهمیت گوشی های موبایل در زندگی افراد از اهمیت بالایی برخوردار است.

گوشی موبایل نقش پررنگی در زندگی ما دارد و اکثریت افراد بیشتر زمان خود را صرف استفاده از گوشی می کنند. تدریس و مطالعه، انجام امور مالی و بانکی ، فیلم دیدن، بازی و سرگرمی و انواع ارتباطات و تماس و غیره از حمله کارهایی است که امروزه با گوشی انجام می شود. پس وجود باتری گوشی برای کار با گوشی خیلی مهم است و عملا بدون باتری گوشی کار نمی کند. میزان زمان شارژ شدن باتری گوشی و قدرت نگهداری شارژ باتری از موارد مهمی است که باید حین انتخاب و خرید به آن توجه کرد. بنابراین در این مقاله می خواهیم با انواع باتری گوشی و ساختار آن ها و در واقع تاریخچه تکامل باتری گوشی آشنا شویم.

نوع باتری گوشی در ظرفیت باتری گوشی و طول عمر آن و دیگر خصوصیات فنی آن موثر است. تولید کنندگان باتری گوشی با پیشرفت علم و تکنولوژی روز به روز بر کیفیت باتری های گوشی می افزایند و انواعی با ظرفیت و مقاومت بالاتر تولید می کنند.

1 18 - انواع باتری گوشی از نگاه فونی شاپ - انواع باتری گوشی

انواع باتری گوشی:

باتری گوشی ها را به طور کلی به چهار دسته زیر می توان تقسیم کرد.

۱ – باتری نیکل کادمیوم

۲ – باتری نیکل هیدرید فلز

۳ – باتری لیتیوم یونی

۴ – باتری لیتیوم پلیمری

باتری نیکل کادمیوم:

این نوع باتری گوشی را جز اولین نوع باتری باید بدانیم که امروزه تولید آنان تقریبا متوقف شده است. باتری نیکل کادمیومی قابل شارژ برای موبایل و برخی لوازم الکترونیک قدیمی تر استفاده می شدند. پس از مدتی این نوع از رده خارج شدند و انواعی دیگر جای آن ها را گرفتند.

نیکل، اکسید و کادمیوم اجزای باتری های نیکل کادمیوم بود. این نوع اندازه بزرگ داشتند و وزن آن ها نیز بیشتر از سایر انواع باتری است. در زمان استفاده به سرعت داغ می کردند و این ویژگی باعث آسیب به ساختار گوشی موبایل می شد.

باتری های نیکل کادمیومی برای محیط زیست چه در مرحله تولید و چه زمان استفاده مخرب بودند،  به دلیل وجود فلز سمی کادمیوم در ساختارشان.

از دیگر ویژگی های این نوع باتری ها این بود که در هر سری شارژ کردن آن ها مقدار کمی از ظرفیت آن ها کاهش می یابد. یعنی مدت زمانی پس از استفاده خراب می شوند و باید آن ها را تعویض کرد.

باتری نیکل هیدرید فلز :

نوع دوم باتری های گوشی که وارد بازار شد، باتری نیکل هیدرید فلز بود که بسیار شبیه به نوع اول هستند ولی تفاوت هایی دارند. ظرفیت ذخیره سازی شارژ در این  مدل بیشتر است یعنی مدت زمان بیشتری می توان از آن استفاده کرد. در باتری های نیکل هیرید فلز، همانطور که از اسم آن مشخص است، فلز سمی کادمیوم حذف شده است. این موضوع باعث کاهش وزن و اندازه این باتری هاست و اثرات مخرب آن برای محیط زیست و موجودان زنده را از بین می برد.

در باتری‌های نیکل هیدرید فلز الکترود مثبت از جنس نیکل اکسی هیدروکسید (مانند باتری‌های نیکل-کادمیمی) و الکترود منفی از جنس آلیاژ جذب کننده هیدروژن (به جای کادمیم) استفاده شده است.

با اینکه ظرفیت شارژ کردن در این باتری ها بالاتر از نوع قبل بود اما بار هم در طول روز نیاز به چندبار اتصال به برق داشت و به عبارتی نیاز افراد برای استفاده زیاد و روزانه از گوشی را برطرف نمی کرد.

2 17 - انواع باتری گوشی از نگاه فونی شاپ - انواع باتری گوشی

باتری لیتیوم یونی :

از جدیدترین و بهترین انواع باتری می توان باتری لیتیوم یونی را نام برد که دارای قابیلت های بیشتر و کیفیت بالاتری نسبت به باتری های لیتیوم یونی هستند. این نوع باتری دارای وزنی بسیار کمتر از انواع قبلی است. با وجود وزن کمتر و کم حجم تر بودن باتری های لیتیوم یونی، قابلیت ذخیره انرژی حتی بیشتر از دوبرابر باتری های نیکل کادمیومی را دارند.

علاوه بر گوشی های همراه ، لپتاپ و تبلت ها هم از این نوع باتری دارند. کیفیت بالاتر باتری لیتیوم یونی نسبت به انواع قبلی، کار را برای استفاده کنندگان بسیار آسان تر کرده است. زیرا با توجه به توانایی بالاتری که در ذخیره انرژی دارند، می توان چند ساعت از آن ها استفاده کرد و جوابگوی نیاز امروزی افراد هستند.

البته باید نکاتی را در شارژ کردن باتری های لیتیوم یونی رعایت کنید تا کارایی آنان پس از مدتی کاهش پیدا نکند و طول عمرشان کم نشود. برای مثال باید از داغ شدن آنان به هر نحوی جلوگیری کرد.

باتری لیتیوم پلیمری:

باتری های پیشرفته لیتیوم پلیمری از همه انواع باتری های دیگر نازک تر و سبک تر هستند. این مدل هم مانند قبلی در انواع لپتاپ و تبلت استفاده می شوند. استفاده از باتری های لیتیوم پلیمری به علت اینکه می توانند شارژ زیادی را مدت زمانی طولانی ذخیره کنند، برای کاربران بسیار خوب و موردپسند هستند. علاوه بر این مزیت، قیمت مناسب باتری های لیتیوم پلیمری، طرفداران زیادی را برای آن ایجاد می کند.

از نکات جالب توجه درباره باتری های لیتیوم پلیمری طراحی متفاوت و متنوع آن ها در انواع شکل ها و اندازه هاست. همچنین این مدل باتری نرخ تخلیه درونی در حدود ۵ درصد دارد. در اطراف این نوع باتری قابی برای محافظت بیشتر طراحی شده است که امنیت باتری را در مقابل ضربات افزایش می دهد.

فروشگاه اینترنتی فونی شاپ:

مطالب گفته شده برای معرفی انواع باتری گوشی برای شناخت شما در جهت خریدی مناسب، لازم است. ولی مهم تر از شناخت باتری ها، خرید از مراکز معتبر و قابل اطمینان است. فروشگاه اینترنتی فونی شاپ برای خرید باتری گوشی مرکزی قابل اعتماد است و باتری های استاندارد و اورجینال را با قیمت مناسب در اختیار مشتریان عزیز قرار می دهد.

برای خرید اینترنتی و غیر حضوری دقت در زمان خرید بسیار مهم است زیرا برخی فروشگاه های اینترنتی هستند که باتری های تقلبی و غیر استاندارد را به تبلیغات دروغین عرضه می کنند. این نوع فروشگاه ها نه تنها موجب هدر رفتن هزینه شما می شوند، برای گوشی موبایل مضر بوده و به آن آسیب می رسانند.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.