جمعه, 31 فروردین 1403 Friday, 19 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41358 تعداد نوشته های امروز : 1 تعداد دیدگاهها : 2369×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • ۳ نکته بسیار مهم برای مقابله با کرونا؛ از تغذیه و تزریق واکسن تا تاثیر داروهای گیاهی
    09 خرداد 1400 - 0:43
    شناسه : 184243
    0

    این گزارش چکیده‌ای از سه مقاله منتشر شده در رابطه با اقدامات ضروری برای مقابله با کروناست که در وبسایت گیاهچی  تحریر شده و در این یادداشت آن‌چه مورد بررسی قرار گرفته، در سه بخش مجزا به صورت مقاله منتشر شده است.

    پ
    پ

    - ۳ نکته بسیار مهم برای مقابله با کرونا؛ از تغذیه و تزریق واکسن تا تاثیر داروهای گیاهی - داروهای گیاهی

    این روزها قریب به اتفاق مردم جهان به نحوی با پاندمی کووید-۱۹ دست به گریبانند و برای مقابله با کرونا شرایط دشواری را تجربه می‌کنند. پس از چالش‌های فراوان و مرگ و میر بسیار در اقصی نقاط دنیا، و همین طور کشور ما، به نظر می‌رسد کشف واکسن و تست‌های موفقیت‌امیز آن، کور سوی امیدی برای مقابله با این ویروس و تلاشی موثر برای ریشه‌کن کردن آن به وجود آورده است.

    این گزارش چکیده‌ای از سه مقاله منتشر شده در رابطه با اقدامات ضروری برای مقابله با کروناست که در وبسایت گیاهچی  تحریر شده و در این یادداشت آن‌چه مورد بررسی قرار گرفته، در سه بخش مجزا به صورت مقاله منتشر شده است.

    متن پیش‌رو حاوی ۳ نکته بسیار مهم در رابطه با ویروس COVID-19 است:

    ۱. تاثیر منفی گیاهان دارویی که بر خلاف باور عموم ممکن است دردسرهایی در روند درمان بیماری ایجاد کند.

    ۲. بررسی میزان اثربخشی واکسن‌های مختلف کرونا.

    ۳. تغذیه مناسب قبل و بعد از تزریق واکسن.

    مصرف خودسرانه داروهای گیاهی عواقب دارد

    در گذشته اساتید طب سنتی بر این باور بودند که ترکیبات خاصی از گیاهان دارویی برای بهبود برخی بیماری‌ها بسیار موثر است. بر همین اساس بسیاری از مردم برای درمان برخی از بیماری‌ها مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا از ترکیبات گیاهی مثل دارچین یا زنجبیل استفاده می‌کنند.

    اما چرا استفاده خودسرانه از داروهای گیاهی مضر است؟ وبسایت گیاهچی در یکی از مقالات دانشنامه خود اینطور عنوان می‌کند که: « برخی گیاهان در صورت سو استفاده، می‌توانند سیستم ایمنی بدن را مختل کنند و منجر به “طوفان سیتوکین” شوند. سیتوکین نوعی سندرم پاسخ التهابی سیستمیک است که عارضه برخی بیماری‌ها، عفونت‌ها و همچنین عارضه دارویی برخی «پادتن‌های مونوکلونال» و «درمان‌های اختصاصی با لنفوسیت‌های تی» است.»

    با توجه به موارد فوق می‌توان گفت مصرف گیاهان دارویی بدون تجویز پزشک، می‌تواند تاثیر معکوس بر روی بدن شما داشته باشد و سیستم ایمنی بدن شما را مختل کند. در جریان مداوا و تاثیر دارو برای مقابله با کرونا باید متغیر‌های مهمی مثل سن، جنس و حتی نژاد و بسیاری موارد دیگر در نظر گرفته شود. پس خودسرانه عمل نکنید.

    تاثیر واکسن‌ها و اثربخشی آن‌ها متفاوت است

    واقعیت قضیه این است که تا کنون هیچ واکسنی اثربخشی ۱۰۰٪ نداشته و اگر هم داشته باشد تحت شرایط خاصی است که اساسا مرتبط با کاهش شدت ویروس یا مرگ است.

    به طور خلاصه تا کنون مشخص شده که واکسن فایزر تا ۹۵٪، مدرنا تا ۹۴.۱٪، جانسون و جانسون ۷۲٪، آسترازنکا ۷۶٪، نوواکس ۹۶.۴٪، اسپوتنیک روسی ۸۵.۵٪ و سینوفارم چینی ۷۸.۱٪ اثر بخش هستند. این گزارش به تفصیل در وبسایت giahchi.ir  شرح داده شده است.

    همانطور که پیش‌تر عنوان کردیم متغیر‌های مهمی مثل سن، جنس و شاخص توده بدنی بر آزمایشات واکسن و تاثیر آنها دخیل بوده است. عملا برای تصدیق داده‌ها و مقایسه آنها با یکدیگر به تحقیقات بیش‌تری نیاز است. اما تا اینجای کار واکسن‌های نام‌برده شده توانسته‌اند مجوز رسمی FDA را برای مقابله با کرونا دریافت کنند.

    برخی از این واکسن‌ها مانند فایزر محدودیت جهت حمل و انتقال واکسن به دیگر نقاط جهان را دارند. برخی دیگر در مقابل نوع جهش یافته ویروس کووید-19 عملکرد و اثربخشی مطلوبی نداشته‌اند. بنابراین استفاده از آنها در برخی کشور‌ها با چالش‌هایی روبرو شده است.

    تغذیه پس از واکسیناسیون کرونا

    مهم‌ترین نکته‌ای که باید حتما مدنظر داشته باشید این است: تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق واکسن به هیچ عنوان محل را ترک نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد که در برخی از افراد (موارد نادر) تزریق واکسن باعث بروز حساسیت شده است. این موارد بنا به شرایط سنی یا جنسیت و نوع واکسن متغیر بوده؛ از طرفی تحقیقات نشان داده که این عوارض بسیار نادر بوده است.

    احساس خستگی، سردرد، تورم و قرمزی در محل تزریق، حالت تهوع و بدن درد (جدا از حساسیت شدیدی که در همان ۳۰ دقیقه نخست امکان بروز دارد)، عوارض شایع پس از تزریق هستند. به این نکته توجه کنید: با معده خالی واکسن نزنید. لازم و ضروی است که بدن خود را هیدراته نگه ‌دارید، یهنی مقدار زیادی آب بنوشید. خصوصا در روزهای پیش رو که هوا گرم‌تر شده و بدن شما نیاز بیش‌تری به مایعات مفید مانند آب یا آب‌میوه‌ها خواهد داشت. حواستان به قند خون و فشارخون‌تان هم‌ باشد.

    برای بعد از واکسیناسیون از برخی مواد غذایی که اثر ضد التهابی دارند استفاده کنید. از ماهی و سبزیجات و ‌ویتامین‌ها غافل نشوید. برای جلوگیری یا کاهش عارضه حالت تهوع هم دمنوش زنجبیل و لیمو ترش می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. اگر میل به غذا خوردن نداشتید حتما سوپ مرغ را در برنامه غذایی بعد از دریافت واکسن بگنجانید.

    این موضوع را جدی بگیرید. بدن شما در حال مقابله و تولید پادتن است. پس باید مواد غذایی مقوی دریافت کنید. علاوه بر موارد ذکر شده الزاما رژیم غذایی حاوی فیبر را مدنظر قرار دهید. پروتئین‌های سالم، تخم مرغ، آجیل و مغزها، میوه‌های تازه و نان‌های غنی شده می‌توانند وضعیت بدنی شما را بعد از تزریق واکسن و نقاهت آن سریع‌تر بهبود بخشند.

    منبع: www.giahchi.ir

    ثبت دیدگاه

    1 دیدگاه برای “۳ نکته بسیار مهم برای مقابله با کرونا؛ از تغذیه و تزریق واکسن تا تاثیر داروهای گیاهی”
    1. خیلی ممنون از مطلب مفیدتون. فقط یک نکته عرض بکنم برای خوانندگان این مطلب، اون قسمت که میگه: مهم‌ترین نکته‌ای که باید حتما مدنظر داشته باشید این است: تا ۳۰ دقیقه بعد از تزریق واکسن به هیچ عنوان محل را ترک نکنید. تحقیقات نشان می‌دهد که در برخی از افراد (موارد نادر) تزریق واکسن باعث بروز حساسیت شده است. این موارد بنا به شرایط سنی یا جنسیت و نوع واکسن متغیر بوده؛ از طرفی تحقیقات نشان داده که این عوارض بسیار نادر بوده است.

      این مورد رو به هیچ عنوان دسته کم نگیرید!! برای ما در خانواده پیش اومده بود.

      پاسخ
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.