×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

61939168 - مأموریت ناسا برای تاباندن نور به زمین! -

به گزارش «بامردم» به نقل از آی‌ای، ناسا طی آنچه ممکن است شگفت‌آورترین خبر فضایی در این هفته باشد، ماموریت جدیدی را آغاز خواهد کرد که تماشاگران آسمان و ستاره‌شناسان را ناامید و ناراحت خواهد کرد، اما در عین حال یک ماموریت عجیب و جالب برای عموم مردم خواهد بود.

تاسواره مورد استفاده در این ماموریت موسوم به “لایت‌کیوب”(LightCube) که توسط دانشگاه ایالتی “آریزونا” طراحی شده است، تقریباً به اندازه یک دستگاه توستر است و پس از استقرار در مدار نزدیک زمین(LEO)، قابل کنترل و تنظیم خواهد بود و می‌توان از آن برای تاباندن یک فلش زنون نوری به سمت نقطه‌ای مشخص روی زمین استفاده کرد.

“لایت‌کیوب” بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ همراه با ۱۴ تاسواره تحقیقاتی دیگر به فضا پرتاب خواهد شد.

“جیم سانچز دلاوگا” محقق ارشد این پروژه گفت: عموم مردم می‌توانند ماهواره “لایت‌کیوب” را با استفاده از یک برنامه روی گوشی‌های هوشمند ردیابی کنند و سپس یک پیام به آن مخابره کنند. “لایت‌کیوب” به محض دریافت سیگنال، تابشی از خود به سوی کاربر ارسال کننده پیام خواهد فرستاد.

اگرچه به نظر هیجان انگیز و سرگرم کننده می‌رسد، اما تنها مشکل این است که منجر به آلودگی نوری بیشتری در آسمان می‌شود که همین حالا هم مملو از ماهواره‌ها است و برای ستاره‌شناسان در رصد آسمان مشکل ایجاد کرده است.

“اتان سیگل” که برای مجله “فوربس” می‌نویسد، می‌گوید “لایت‌کیوب” درخشان‌ترین منبع آلودگی نوری مصنوعی در تاریخ خواهد بود.

این مسئله به این دلیل نگران کننده است که اخترشناسان برای دستیابی به بسیاری از اکتشافات که دانش ما را درباره فضا توسعه می‌دهد و به اکتشافات جدیدی از چگونگی پیدایش سیاره ما منجر می‌شود، به رصد آسمان‌های تاریک تکیه می‌کنند و آسمان در حال حاضر توسط ماهواره‌های زیادی که در مدار زمین هستند، محاصره شده و دید اخترشناسان را آشفته کرده است.

به همین دلیل حمایت ناسا از پروژه‌ای که در کار ستاره شناسان اختلال ایجاد می‌کند، کمی عجیب است. اما این مأموریت یک دلیل موجه دارد. “دنی جیکوبز” استادیار دانشکده اکتشافات زمین و فضای دانشگاه “آریزونا” می‌گوید: این یک مأموریت مبتنی بر آموزش و با اهداف آموزشی است.

وی افزود: هدف ما از ساخت و پرتاب یک فضاپیما که توسط عموم قابل فرماندهی باشد، الهام بخشیدن به همگان است که در مورد ارتباطات از راه دور، طراحی فضاپیماها، علوم جوی و جو و مکانیک مداری بیاموزند.

تاسواره‌ها(CubeSats) به عنوان آینده اکتشافات فضایی معرفی شده و حتی برخی از آنها برای کمک به پاکسازی زباله‌های فضایی استفاده شده‌اند.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.