جمعه, 7 اردیبهشت 1403 Friday, 26 April , 2024 ساعت تعداد کل نوشته ها : 41452 تعداد نوشته های امروز : 4 تعداد دیدگاهها : 2373×
  • شعار سال

    شعار سال 1403

  • لایه اوزون، محافظی که در حال نابودی است!
    10 مرداد 1400 - 0:38
    شناسه : 186344
    0

    محل زندگی انسان و حیوانات تنها مکان برای تحقیق در مورد گسترش هدف ها است. در واقع در صورت وجود نداشتن چنین بستری، اساسا بحث گسترش یک کار سهوی و بی‌مورد خواهد بود. یکی از مشکلاتی که برای انسان‌ها به وجود آمده کو شدن غلظت لایه اوزون است. کار لایه اوزون چیست؟

    پ
    پ

    محل زندگی انسان و حیوانات تنها مکان برای تحقیق در مورد گسترش هدف ها است. در واقع در صورت وجود نداشتن چنین بستری، اساسا بحث گسترش یک کار سهوی و بی‌مورد خواهد بود. یکی از مشکلاتی که برای انسان‌ها به وجود آمده کو شدن غلظت لایه اوزون است. کار لایه اوزون چیست؟ اوزون در استراتوسفر، زمین را در برابر تشعشعات فرابنفش،که زندگی بیولوژیکی را در معرض خطر می‌گذارد محافظت می‌کند. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد تور قشم لحظه آخری می‌تواند سفری لذت بخش باشد. پژوهش های انجام شده نشان دهنده این است که از بین رفتن لایه اوزون، به دلیل فعالیت های صنعتی جامعه انسانی، گیاهی و حیوانی به دنبال دارد.لایه اوزون در کدام منطقه از زمین سوراخ شده است؟ در منطقه های پر جمعیت از نیمکره جنوبی و نیم کره شمالی زمین، درحال گسترش و زیاد شدن هستند.

    اوزون 1 - لایه اوزون، محافظی که در حال نابودی است! - سوراخ شدن لایه اوزون

    لایه ازون چیست؟

    محافظ از نوبت تورقشم لحظه آخری کمی مشکل است. محافظ اوزون، لایه محافظی از گاز O3 میباشد. که در فاصله حدود 25 کیلومتری تا 40  سطح زمین یعنی استراتوسفر پیدا می‌شود. این گاز بسیار حیاتی برای زمین با جذب کردن و کم کردن اثرات مخرب موج های پر انرژی ماورای بنفش خورشید مثل یک توری زمین را از اثرات مخرب و امواج آسیب‌زا محفوظ و مصون نگه می‌دارد. گاز اوزون، گازی است با فرمول O3 که مولکول های آن از برقراری پیوند سه اتم اکسیژن تشکیل شده است.

    سوراخ شدن لایه اوزون

    طبق بیان محققان، اگر چه که دو قطب کره زمین در طول فصل زمستان به پدیده کاهش اوزون دچار می‌شوند ولی تخریب این لایه محافظ در قطب شمال کم تر و با عمر کوتاه‌تری نسبت به قطب جنوب صورت می‌گیرد. دلیل این عمل : شامل سه جزاست ، که جزو واکنش های تخریب کننده اوزون، شامل کلر ناشی از کلروفلوروکربن های سخت دست انسان، نور خورشید ودمای بسیارسرد که معمولا به صورت همزمان در قطب شمال وجود ندارند. به صورتی که در سال 2011 تمرکز لایه اوزون در قسمت قطب شمال حدودا 20 درصد کمتر از میانگین  بوده است. مقصر اصلی این موضوع پایین بودن غیر عادی دمای هوا بوده است.

    دلیل سوراخ شدن لایه اوزون

    طبق بیان ناسا در سال 2011 عاملی که باعث سوراخ شدن لایه اوزون بوده است  :مواد ساخت انسان که شیمیایی است و دمای بسیار سرد و یک جو راکد.

    اوزون 2 - لایه اوزون، محافظی که در حال نابودی است! - سوراخ شدن لایه اوزون

    عوامل تخریب لایه اوزون

    عوامل بسیار مهم در رقیق شدن اوزون عبارتند از :

    نوسان شبه دو ساله فوران های آتشفشانی، مصرف پشت سرهم از کلروفلوروکربن در بساری از صنایع شیمیایی. انواع افشانه های آرایشی، آزمایش بمب های اتمی در جو زمین، و شار اندک ذره های خورشیدی.

    بعد ازتخریب لایه اوزون چه چیزی رخ می‌دهد؟

    سوراخ شدن و یا از بین رفتن لایه اوزون باعث رد شدن  غیر قابل کنترل تابش فرابنفش خورشیدی می‌شود. که باعث  افزایش دمای زمین و ذوب شدن یخهای قطبی، افزایش آب دریا که سبب زیر آب رفتن خشکی ها می‌شود، سوختگی پوست، بیماری‌های چشمی. و همچنین موجب خسارت های زیادی به جانوران و گیاهان می‌شود. و در آخر سبب ساز انقراض زندگی همه‌ی موجودات زمین.

    ثبت دیدگاه

    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.