×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 3 خبر

اقدسی - جزییات حادثه مرگ ارشا اقدسی منتشر شد / یک عضو تیم بدلکاران ۱۳: «ارشا» تا لحظه فوت، دچار «مرگ مغزی» نشده بود - ارشا اقدسی

به گزارش «بامردم» به نقل از ایلنا؛ امیر میرآخورلی، عضو تیم بدلکاران ۱۳ و از دوستان نزدیک این بدلکار به‌نام ایرانی درباره حضور «ارشا» در بیروت اظهار کرد: قرار بود من به همراه ۳ نفر دیگر از بدلکاران گروه‌مان، ارشا را در سفر به لبنان همراهی کنیم که بنا به دلایلی مسئولان پروژه فیلم تعداد بدلکاران را کاهش دادند و حتی حضور من در آخرین لحظه هم کنسل شد. در واقع باید گفت که کاهش تعداد بدلکاران از سوی سرپرست تیم بدلکاری پروژه لبنان صورت گرفت.

وی در خصوص حادثه نیز بیان کرد: تمامی صحنه‌های بدلکاری مربوط به ارشا در پروژه انجام شده بود و تنها صحنه باقی‌مانده از فعالیت وی در این فیلم، مربوط به «چپ کردن» ماشین بود.

میرآخورلی ادامه داد: ارشا عادت داشت که قبل از اجرای کار از گاردکشی‌ها و سایر موارد مرتبط اطمینان حاصل کند. در این کار هم با توجه به اینکه «ارشا» از نحوه گاردکشی رضایت کامل نداشت، نسبت به مقاوم کردن بهتر آن، تغییراتی به خواسته خودش در گاردکشی ماشین «فورد آمریکایی» لحاظ شد.

وی خاطرنشان کرد: ارشا به دلیل محدودیت‎هایی که در ساخت فیلم‎های اکشن در ایران وجود دارد، قصد داشت که با توجه به امکانات گروه لبنانی و البته ماشینی که در این صحنه مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای ثبت رکورد جدید خود (که تا به حال همه رکوردهای چپ کردن ماشین به نام وی ثبت شده) اقدام کند. گروه لبنانی هم مساعدت لازم را در این زمینه با وی انجام دادند و البته او موفق شد که در آخرین صحنه بدلکاری‌اش این رکورد را نیز به نام خود ثبت کند.

عضو تیم بدلکاران ۱۳ در خصوص این رکورد هم گفت: در این صحنه، ارشا با ماشین ۵/۲ دور کامل روی هوا می‌چرخد و طول پرش حدود ۳۸متری قبل از فرود آمدن بر زمین را ثبت می‎کند.

وی اضافه کرد: تنها مشکلی که در این حادثه پررنگ‌تر است به تفاوت وزن ماشین روی رمپ نسبت به سایر خودروهایی که «ارشا» با آن چپ کردن را تجربه کرده بوده، برمی‌گردد. البته باید تاکید کنم که فرق «ارشا» با سایر بدلکاران در محاسبات دقیق بود و ارشا آن را پیش‌بینی کرده بود اما آن احتمال یک در میلیونی که برای هر نوعی خطا در نظر گرفته می‎شود، متاسفانه این بار رخ داد.

میرآخورلی با تاکید بر این موضوع که هیچ‌کدام از بدلکاران ایرانی و یا خارجی در صحنه حادثه حضور نداشته‌اند و تمام صحبت‎هایی که تاکنون مطرح شده بر اساس شنیده‌ها بوده است، تصریح کرد: فیلم حادثه از لحظه تمرین برای چپ کردن تا اعزام به بیمارستان را ما (من، مهنوش مرادی و حسام وهابی که پس از حادثه در بیروت حضور داشتیم) دیدیم و موشکافی کردیم. باید تاکید کنم که هم آمبولانس و هم ماشین آتش‎نشانی در صحنه بدلکاری «ارشا» حضور داشتند و ۱۰ ثانیه بعد از توقف ماشین و کات دادن کارگردان، تیم امداد وارد صحنه شده است اما افزایش ارتفاع در پرش و همچنین افزایش سرعت، سبب شده بود که همه اتفاقات در کسری از ثانیه رخ دهد. در فیلمی که در اختیار ما گذاشته شده کاملا مشخص است که ۷دقیقه زمان برای خروج او از ماشین طی شده که دلیل آن هم، فرود آمدن ماشین روی سقف، گاردکشی داخل ماشین و فضای محدودی – که طبیعتا در اتاقک ماشین ایجاد می‎شود – بوده است. اعزام او به بیمارستان هم در حدود ۱۵دقیقه زمان برده است.

وی افزود: من، هم ماشین، هم لوکیشن و هم مسیر لوکیشن تا بیمارستان را دیدم. آماده‌سازی و تجهیزات «ارشا» همگی استاندارد بوده ولی ضربه به دلیل سقف کوتاه خودرو و تغییراتی که «ارشا» طبق خواسته خود در رمپ و سرعت ایجاد کرده بود، بیش از حد قوی بوده است؛ هرچند گاردکشی خودرو می‌توانست بهتر انجام شود.

میرآخورلی ادامه داد: اما با این وجود و با تمام تلاش اورژانس، در لحظه ورود به بیمارستان، وی دچار ایست قلبی شده که البته بلافاصله احیا می‎شود. همین دلیل سبب شده که امکان جراحی فوری مهیا نشود و جراحی به زمان بعد از ثبات وضعیت وی موکول شود.

وی با اشاره به صحبت‌هایی مبنی بر اینکه ۳۵دقیقه زمان طی شده تا «ارشا» از ماشین خارج و به بیمارستان منتقل شود هم تاکید کرد: در گزارش‎های اولیه به اشتباه این زمان قید شده بود که البته با بازبینی فیلم، کاملا زمان مشخص است. متاسفانه در این حادثه ۴مهره گردن دچار شکستگی شده که بعد از انجام ام.آر.آی وضعیت مهره‌ها از نظر شکستگی کاملا مشهود است.

میرآخورلی درباره شرایط جراحی هم توضیح داد: بعد از حضور من در لبنان، با پزشکان و جراحان به‌نام ایرانی تماس گرفتم و پرونده «ارشا» را برای آنها ارسال کردم. متاسفانه روز دوشنبه قبل از امکان جراحی، سطح هوشیاری او به شدت کاهش یافت ولی تا آخرین لحظه برخلاف تمامی شایعات مطرح شده، دچار مرگ مغزی نشده بود؛ به همین دلیل پزشکان لبنانی بر این موضوع تاکید داشتند که تا زمانی که مغز و قلب «ارشا» در حال فعالیت است؛ هیچ‌گونه اقدامی مبنی بر اهدای عضو تا زمان حیات وی امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی با بیان اینکه هیچ‎گونه قصور پزشکی صورت نگرفته و تمامی مدارک موجود است، یادآور شد: علی‌رغم همه صحبت‌های پزشکان و ریسک بالای جراحی برای همان یک درصد امید به زنده ماندن «ارشا»، یکی از پزشکان خوب کشورمان وارد لبنان شد اما متاسفانه ساعتی پیش از ورود او به بیروت «ارشا» درگذشت.

همکار و دوست «ارشا اقدسی» در خصوص تیم فیلمبرداری لبنانی هم اظهار کرد: از لحظه ورودم به لبنان، با تهیه‌کننده و کارگردان صحبت کردم، محل چپ کردن ماشین را دیدم. خوشبختانه از همان لحظه ورود من، تهیه‎کننده و گروه، بیشترین همکاری را با ما داشت. فیلم‌های داخل و خارج ماشین‌ را ارائه دادند ولی طبق قانون، مالک فیلم «تهیه کننده» آن است که تا زمان پخش سریال تقاضا داشته که هیچکدام از فیلم‌ها – حتی پشت صحنه – منتشر نشود. همچنین به دلیل اینکه آنها قصد دارند رکورد خاصی که «ارشا» با چپ کردن ماشین در این فیلم را به نام خود ثبت کرده، در کتاب رکوردهای «گینس» جهانی کنند؛ قرارست بعد از ثبت، فیلم آن منتشر شود. ذکر این موضوع هم لازم است که تمامی هزینه‌های بیمارستانی و سایر هزینه‌های «ارشا» در بیروت از سوی آنها پرداخت شده است.

میرآخورلی با تاکید مجدد بر اینکه «دخالت عمدی در حادثه و شایعات مرتبط با آن را تکذیب می‌کنم» خاطرنشان کرد: در مورد اینکه شایعه شده «ارشا» به دلیل هزینه‌های بیمارستانی به ایران فرستاده نشده، باید بگویم که قطعا اینگونه نبوده است. جدا کردن «ارشا» از دستگاه‎ها امکان‌پذیر نبود و شرایط اهدای اعضا را تحت‌الشعاع قرار می‌داد؛ بنابراین بعد از اعلام رسمی خبر فوت، اهدای اعضای وی در لبنان صورت گرفت. باز هم تاکید می‌کنم «ارشا» تا لحظه فوت، دچار «مرگ مغزی» نشده بود.

برچسب ها :

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.