×

منوی بالا

منوی اصلی

دسترسی سریع

اخبار سایت

اخبار ویژه

افزونه جلالی را نصب کنید.  .::.  اخبار منتشر شده : 0 خبر

رئیسی - گسترش همکاری ها با چین از اولویت های دولت سیزدهم است -

به گزارش ایسنا، سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین با بیان اینکه تصمیم جمهوری اسلامی ایران بر توسعه و تحکیم روابط راهبردی با چین است، گفت: ارتقای سطح همکاری ها و گسترش روابط با چین، اولویت دولت ایران در عرصه سیاست خارجی است.

رئیسی “طرح‌های راهبردی چین” مانند طرح بزرگ «یک کمربند-یک راه» را منطبق بر منافع ایران دانست و اظهار داشت: اجرای کامل برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین باید در دستور کار همه دستگاه های دو کشور باشد.

رئیس جمهور تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با حمایت کامل از اصل چین واحد، دخالت گستاخانه آمریکا در امور داخلی این کشور را محکوم می کند.

رئیسی با قدردانی از مواضع راهبردی چین در قبال یکجانبه گرایی، از همراهی چین در عرصه های مختلف بین المللی با کشورمان از جمله حمایت از حقوق هسته ای، عضویت ایران در پیمان شانگهای و مخالفت با تحریم های علیه ایران تشکر کرد.

رئیس جمهور “نقش سازنده چین در مقابله با کرونا و بویژه کمک به تامین واکسن برای شمار زیادی از کشورها” را اقدامی ارزنده توصیف کرده و گفت: از همکاری دولت چین برای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و فروش واکسن به ایران قدردانی کرده و امیدواریم در تامین میلیونها دوز واکسن های خریداری شده تسریع شود.

رئیسی با تاکید بر لزوم همکاری مشترک در زمینه مبارزه با ویروس کرونا، خاطرنشان کرد: سیاسی کردن مسئله منشا بیماری همه گیر کووید ۱۹، تهدید جدی سلامت و بهداشت جهانی بوده و نمونه ای از تلاش برخی کشورها به منظور منزوی کردن چین است.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به پایبندی کشورمان به معاهدات بین المللی و انتقاد از نگاه ابزاری آمریکا به این معاهدات، اضافه کرد: آمریکا باید در عمل نشان دهد که به تعهدات پایبند است و لازمه آن، کنار گذاشتن عملی نقض عهدها، برداشتن همه تحریم ها و اجرای فوری، بدون قید و شرط و ۱۰۰درصدی تعهداتش است.

رئیس جمهور در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری با چین در زمینه استقرار امنیت، ثبات و آرامش در افغانستان و تلاش در جهت توسعه، پیشرفت و رفاه برای مردم این کشور است، خاطرنشان کرد: بر این باوریم که خروج بیگانگان و نیز تجربه های گذشته در این کشور، ضرورت همراهی و مشارکت همه جریان های افغانستانی برای تضمین امنیت و توسعه افغانستان را بیش از هر زمان دیگری روشن کرده است.

«شی جین پینگ» رئیس جمهور چین نیز در این گفتگو با ابراز خرسندی از اینکه روابط دو کشور در ۵۰ سال گذشته فارغ از تغییر شرایط بین المللی رو به گسترش بوده است، گفت: روابط دو کشور بخصوص پس از توافق برنامه همکاری های جامع ایران و چین، نتایج و دستاوردهای چشمگیری داشته است.

رئیس جمهور چین ضمن قدردانی از حمایت ایران از منافع بنیادین چین، حمایت کشورش از عضویت رسمی ایران در پیمان شانگهای را در راستای منافع درازمدت این سازمان عنوان کرد.

شی جین پینگ با تمجید از همکاری های سازنده ایران و چین در دوران همه گیری کرونا اظهار داشت: چین حداکثر توان خود را برای تحویل واکسن به ایران و کمک به غلبه ایران بر ویروس کووید۱۹ به کار خواهد گرفت.

رئیس جمهور چین با بیان اینکه بعضی از کشورهای غربی با استفاده از بهانه ریشه یابی شیوع بیماری کرونا به بازی سیاسی روی آورده اند، از حمایت ایران از چین در موضوع منشا ویروس کرونا تقدیر کرد.

رئیس جمهور چین با استقبال از مشارکت طرف ایرانی در ابتکار “یک کمربند- یک راه”، از آمادگی پکن برای تقویت همکاری با تهران در این زمینه خبر داد.

وی در بخش دیگری از سخنانش با تصریح به اینکه آمریکا به طور یکجانبه از برجام خارج شده و ایران را تحت فشار حداکثری قرار داده است، گفت: این موضوع منشا اصلی بحران کنونی هسته ای است و چین از مطالبات منطقی ایران حمایت می کند.

وی در خصوص مساله افغانستان نیز با اشاره به اینکه چین و ایران در این مساله منافع و مطالبات مشترک دارند و در سال های اخیر نیز همکاری های خوبی داشته اند، تصریح کرد: در شرایط جدید آمادگی تقویت هماهنگی و همکاری‌ها را داریم.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.